EN ISO TS 14823 - Dopravní a cestovní informace (TTI) – Šíření zpráv prostřednictvím stacionárních systémů nezávislých na mediích – Slovník grafických dat

Aplikační oblast: Dopravní a cestovní informace

PDF

Počet stran: 184

Rok zpracování extraktu: 2008

Skupina témat: ostatní

Téma normy: strukturovaný popis dopravního značení

Charakteristika tématu: Šíření zpráv prostřednictvím stacionárních systémů nezávislých na mediích – Slovník grafických dat

Úvod, vysvětlení východisek
Popis architektury, hierarchie, rolí a vztahů objektů

definice požadavků; definice struktury slovníku

Popis procesu / funkce / způsobu použití
Popis rozhraní / API / struktury systému

UML diagram slovníku

Definice protokolu / algoritmu / výpočtu
Definice reprezentace dat / fyzikálního významu

definice struktury slovníku; definice atributů;

Definice konstant / rozsahů / omezení

číselníky piktogramů, směrových ukazatelů a dalších grafických prvků značek

Úvod

Tato norma se pokouší sjednotit v celosvětovém měřítku označení svislého dopravního značení na pozemních komunikacích. Toto značení se v minulosti vyvíjelo ve větší či menší spolupráci zejména mezi sousedními zeměmi, ale nese v sobě i nezaměnitelný otisk osobitého vývoje národa a jeho kultury. Tato norma se snaží najít v každém piktogramu (grafickém návrhu značky) jeho podstatnou informaci a tu pasportizovat, tj. převést na celosvětový jednotný systém dopravního značení. Norma tedy bude důležitá v případech, kdy se bude jednat o projekty překračující rámec jedné země, konkrétně pro popis svislého dopravního značení na mezinárodních tazích nebo v rámci vypisování mezinárodních soutěží.

Snaha takto sjednotit popisy dopravního značení není nová. Všechny předchozí návrhy však byly před svým definitivním přijetím zamítnuty. Zřejmě z důvodu, že kódování dopravního značení zasahuje do řady zákonů, vyhlášek i norem, převážila obava z nákladů a zmatků, které by provázely tuto poměrně rozsáhlou změnu. Nynější podoba normy představuje technický návrh před závěrečným hlasováním.

Poměrně obsáhlý slovník grafických symbolů (piktogramů) vychází z velkého množství zdrojových pramenů – ponejvíce ze stávajícího svislého dopravního značení na pozemních komunikacích, zahrnující výstražné, zákazové, příkazové a informativní dopravní značky. V úvodu jsou uvedeny kategorie, které v této normě plně charakterizují každý piktogram: (plné jméno piktogramu, jeho definice, jeho kódové vyjádření a nakonec jeho atributy)

Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol.

4 Kódovací pravidla

Jak je z úvodu patrné, klíčové je v této normě vyjádření obsahu grafického symbolu konkrétním číselným kódem, který v množině značek musí být jedinečný. Pro základní kódování byla navržena následující struktura:

Data DE1 – kód země (Country Code)

DE2 – servisní kategorie (Service Category Code)

DE3 – kód piktogramu (Pictogram Category Code)

DE4 – indikátor atributu

Atributy

X8

X7

X6

X5

K4

X3

X2

X1

 

X8 a X7
Mohou nabývat hodnot od A do Z. Systém kódování konkrétních zemí používá normu ISO 3166 (která každou zemi vyjadřuje pomocí dvoupísmenového kódu).

X6 a X5
Tyto pozice mohou nabývat hodnot od 1 do 9 a jsou přiřazovány dle následující tabulky:

 

X6

X5

Hodnota a popis

Kód skupiny značek

Kód třídy značky

1: Piktogramy dopravních značek

1: Výstražné značky

2: Zákazové a příkazové značky

3: Informativní značky

4:

2: Informační značky pro veřejnost

1: Informační značky

2:

3: Piktogramy klimatických podmínek a stavu vozovky

1: Vnější (atmosférické) podmínky

2: Stav vozovky

3:

 

X4, X3 a X2
Tyto pozice mohou nabývat hodnot od 1 do 9. Pro X4 platí složitější pravidla, závislá na tom, ve které skupině a třídě se daná značka nachází a v rámci tohoto článku je není třeba rozvádět. X3 a X4 jsou už jen jednotlivé indexy v dané skupině.

X1
Tato pozice může nabývat pouze dvou hodnot, a to 1 v případě, že kódování značky vyžaduje použití dalších doplňujících atributů. Jinak je na hodnotě 0.

Příloha A (informativní) Atributy výstražných značek

Příloha A se zabývá možnými atributy výstražných značek (servisní kategorie 11), zákazových a příkazových značek (kategorie 12) a informačních značek (kategorie 13). Společné atributy pro všechny tři kategorie jsou popsány v následující tabulce. V té je uvedeno ve sloupci Kód originální návěští, po kterém zpravidla následuje ještě doplňující údaj (kvantifikátor).

Kód

Význam

DTM (Date/Time/Period)

Indikuje datum /čas /periodu kdy je značka platná. Za tímto návěštím se dle okolností uvádějí další doplňující údaje (SYR – Year (Start), EYR – Year (End), SMD - Month & Day (Start), EMD - Month & Day (End), PMD – Special Month & Day, SHM – Hours & Minute (Start), EHM – Hours & Minute (End), SDY – Day of the week (Start), EDY – Day of the week (End) a nakonec LHM – Time limit (Hours & Minute).

EDT (Exception Status of Date /Time /Period)

Indikuje datum /čas /periodu kdy není značka platná. Doplňující údaje jsou shodné s předešlým řádkem.

SEC (Section)

Indikuje úsek cesty na kterém je značka platná. Z tohoto důvodu obsahuje tři doplňující údaje: Začátek platnosti spolu s údajem o délce – SPD – Starting point & Lenght, vzdálenost k začátku platnosti a délka úseku – ADL – Applicable distance & Lenght a konec platnosti - EPT – End point.

NOL (Number of Lanes)

Zobrazuje počet jízdních pruhů a čísla jízdních pruhů. Číslování je vzestupné zleva doprava ve směru jízdy. Počet jízdních pruhů je vyjádřen doplňujícím údajem LMX – Lane maximum.

DFL (Directional Flow of Lane)

Pomocí osmi údajů označuje směr dopravního proudu, a to od výlučně přímého - SDL – Straight direction only přes SLT – Straight and Left Turn Only, SRT – Straight and Right turn Only, LTO – Left Turn Only, RTO – Right Turn Only, CLL – Convergence from the Left Lane, CRI – Convergence from the Right Lane až po protijedoucí vozidla – OVL – Oncoming Vehicles Lane

VED (Vehicle Dimension)

Tento atribut má též řadu doplňujících údajů: třída vozidla - VCL – Vehicle class, výjimka z třídy vozidel - EXC – Vehicle class exeption, váha vozidla - HEI – Vehicle Height, šířka vozidla - WID – Vehicle widht, délka vozidla - WEI – Vehicle weight a nakonec délka vozidla - VLN – Vehicle lenght.

SPM (Speed)

Udává rychlostní limit a následují dva číselné údaje: MXS – Maximum speed o maximální a MNS – Minimum speed - minimální rychlosti. Údaj o maximální povolené rychlosti musí být za tímto indikátorem uveden vždy, údaj o minimální povolené rychlosti může chybět (záleží na významu značky).

ROI (Rate of Incline)

Udává v procentech sklon vozovky, která může stoupat – UHL – Uphill nebo klesat - DHL – Downhill.

DVB (Distance Between Vehicles

Udává vzdálenost mezi vozidly, následuje číselný údaj o této vzdálenosti - GAP – Vehicular gap.

 

Příloha B (informativní) Slovník grafických piktogramů

Příloha B (pouze informativní) je slovník grafických piktogramů. Jako nejnázornější příklad poslouží dva následující obrazové příklady (značka 11 111 má v české legislativě označení A3, značka 12 111 je B26):

Ukázka varovného dopravního značení a jeho kategorie

Obrázek - Ukázka varovného dopravního značení a jeho kategorie

 

Ukázka dopravního značení a jeho kategorie

Obrázek - Ukázka zákazového dopravního značení a jeho kategorie

Příloha C (informativní)

Příloha C (opět pouze informativní) obsahuje příklady použití, je uveden jeden z mnoha. Tato značka používaná v Japonsku znamená, že v úseku platnosti této značky je povoleno v době od 08.00 do 20.00 parkovat po dobu 60 minut. Použité zkratky jsou uvedeny v tabulce přílohy B.

Obrázek - Ukázka dopravního značení a jeho kódu

Příloha D (informativní) Kódování směru

Příloha D se zabývá kódováním směru. Následující tabulka názorně ukazuje použití tohoto systému. Maximální hodnota ve sloupci Kód může dosáhnout hodnoty 128, což znamená znázornění všech směrů po 45 stupních.

Ukázka kódování směru

Obrázek - Ukázka kódování směru

 

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí