Zavřít

Asistenční systémy

Aplikační oblast: Varovné a kontrolní systémy ve vozidle a na pozemní komunikaci

Charakteristika

Cílem asistenčních systémů je snížit kognitivní a fyzickou zátěž řidiče, oddálit vznik a projevy únavy a celkově zvýšit komfort a bezpečnost jízdy. Na základě hlavní funkce je možné rozdělit asistenční systémy do tří skupin, a to na informační systémy (zvyšují povědomí řidiče o okolní situaci), varovné systémy (upozorňují řidiče na potenciální dopravní nebezpečí) a intervenující systémy (řidiče nejen varují, ale mohou do řízení i aktivně zasáhnout). Asistenční systémy zároveň představují určitý předstupeň před plně autonomním řízením, které v současnosti (2019) není produkčně k dispozici.

Umístění v hierarchii témat

Nadskupiny

  • Silniční vozidla
  • Rozhraní člověkstroj

 

Podskupiny

  • symboly pro ovládací prvky, indikátory a kontrolní ukazatele
  • Ergonomické aspekty dopravně informačních a řídicích systémů
  • Varovné a řídicí systémy vozidla

Termíny a výstižné definice

aktivní řízení brzd (active brake control)  - funkce, která zajišťuje použití brzdy (brzd) bez aktivního ovládání pedálu brzdy řidičem

adaptivní tempomat; ACC (adaptive cruise control)  - rozšíření konvenčního systému tempomatu, které umožňuje předmětnému vozidlu sledovat vpředu jedoucí vozidlo v příslušné vzdálenosti ovládáním motoru a/nebo přenosového systému, eventuálně brzd

adaptivní tempomat s plným rychlostním rozsahem; FSRA (full speed range adaptive cruise control; FSRA cruise control)  - třída systému adaptivního tempomatu (3.2), který umožňuje předmětnému vozidlu sledovat vpředu jedoucí vozidlo v požadované vzdálenosti na základě řízení výkonu motoru a/nebo přenosového systému a brzdění až po zastavení

pomoc při manévrování při nízkých rychlostech (manoeuvring aid for low-speed operation)  - systém, který při nízkých rychlostech (< 0,5 m/s) je schopný informovat řidiče o přítomnosti statických překážek v bezpečné vzdálenosti vybraných oblastí předmětného vozidla, zejména během parkování a manévrování vozidla v úzkých průjezdech

detekční systém jízdy vzad (reversing detection system) - systém, který upozorňuje řidiče v případě, pokud je zařazen zpětný převodový stupeň a ve sledovaném prostoru se vyskytují nějaké překážky

rizikový stav (hazardous condition) – vnější podmínky, které znamenají reálné nebezpečí vzniku nehody nebo srážky

podpůrný systém sledování překážky při nižších a středních rychlostech při couvání ERBA (Extended Range Backing Aid System) vyhovující ERBA systém je systém schopný varovat řidiče o přítomnosti překážek v prostoru za vozidlem (nazvaném Sledovaná zóna) a vydat varování k signalizaci požadované okamžité reakce řidiče

aktivace systému (system activation) aktivace systému je proces přechodu činnosti systému z klidového stavu do aktivního stavu. V aktivním stavu systém monitoruje tzv. „sledovanou zónu“ (Zone of Regard), vyhodnocuje detekované objekty a generuje vhodná znamení a/nebo varování k řidiči

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

Asistenční systémy jsou obvykle zařazovány mezi systémy moderních vozidel z následujících důvodů:

- zvýšení bezpečnosti provozu vozidla,

- snížení zátěže řidiče,

- zvýšení bezpečnosti v situacích, kdy je řidičův zásah z principu pomalejší nebo méně adekvátní/přesný než zásah asistenčního systému, či není možné přirozenou senzorikou řidiče získat dostatečné informace pro adekvátní zásah,

- zajištění adekvátní reakce v případě, kdy řidič z jakéhokoliv důvodu prokazatelně nereaguje v čase dostačujícím k úspěšnému řešení situace,

- zvýšení komfortu při používání vozidla,

- nahrazení úkonů, které jsou pro některé řidiče obtížné nebo nemožné.

Architektura popisovaného řešení

Obecný asistenční systém reaguje na situaci tak, aby zajistil bezpečný jízdní manévr na základě vstupních dat z:

- senzorů uvnitř vozidla (či jeho prvků, např. motoru, brzd atd.),

- senzorů vně vozidla,

- dalších dat, která jsou díky komunikačním možnostem aktuálního vozidla dostupná,

- vstupy od řidiče či posádky (snímané senzory, či úmyslné zásahy nebo přímo ovládání)

- modelů, které zajišťují predikci chování a reakce na prováděné zásahy,

- vnitřních parametrů systému.

Manévr provádí za pomoci zásahu do řídicích či pohonných systémů vozidla, může jít i o systémy kontroly komfortu, komunikační či multimediální systémy, je-li to v konkrétním případě vhodné.

Obecný asistenční systém reaguje na situaci tak, aby zajistil bezpečný jízdní manévr na základě vstupních dat z:

- senzorů uvnitř vozidla (či jeho prvků, např. motoru, brzd atd.),

- senzorů vně vozidla,

- dalších dat, která jsou díky komunikačním možnostem aktuálního vozidla dostupná,

- vstupy od řidiče či posádky (snímané senzory, či úmyslné zásahy nebo přímo ovládání)

- modelů, které zajišťují predikci chování a reakce na prováděné zásahy,

- vnitřních parametrů systému.

Manévr provádí za pomoci zásahu do řídicích či pohonných systémů vozidla, může jít i o systémy kontroly komfortu, komunikační či multimediální systémy, je-li to v konkrétním případě vhodné.

 

 

Přehled funkcí popsaného systému

Systém vykonává určitou funkci, kterou nahrazuje nebo rozšiřuje možné zásahy řidiče. Musí tedy disponovat vhodnými rozhraními pro vstupy i výstupy, které jsou závislé na typu, pokročilosti a funkci daného systému. Ty komunikují v reálném čase (při řešení nastalé situace), nebo nemusí (při nastavování vnitřních parametrů, kontinuálním získávání dat apod.). Obvykle disponuje následujícími funkcemi:

- vstupy ze senzoriky (komunikace může být oboustranná),

- vstupy z komunikačních systémů,

- výstupy do řízených systémů (nebo přímo aktuátorů),

- výstupy do komunikačních systémů

- interakce s uživatelskými rozhraními.

Odkazy/Reference/Normy

ISO 15622 – Inteligentní dopravní systémy (ITS) – Systémy adaptivního tempomatu (ACC) – Funkční požadavky a zkušební postupy

ISO 17386 – Inteligentní dopravní systémy - Pomoc při manévrování při nízkých rychlostech - Funkční požadavky a zkušební postupy

ISO 18682 – Inteligentní dopravní systémy (ITS) – Systémy detekce vnějšího nebezpečí a upozornění řidiče – Základní požadavky

ISO TR 20545 – Inteligentní dopravní systémy – Varovné a řídicí systémy vozidla / pozemní komunikace – Zpráva o standardizaci automatizovaných řídicích systémů vozidel (RoVAS) / Asistenční systémy nad rámec kontroly řidičem

ISO 22179 – ITS – Systémy adaptivního udržování rychlosti jízdy při jednotlivých jízdních režimech – Funkční požadavky a zkušební postupy

ISO 22840 – ITS – Podpůrné systémy sledování překážky při nižších a středních rychlostech při couvání

 

Obrazový materiál

 

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí