CEN TS 16331 - Elektronický výběr poplatků (EFC) – Aplikační profily pro interoperabilitu autonomních systémů

Aplikační oblast: Elektronický výběr poplatků (EFC)

PDF

Počet stran: 64

Zavedení normy do ČSN: překladem

Rok zpracování extraktu: 2013

Skupina témat: Interoperabilita

Téma normy: Systémová architektura

Charakteristika tématu: Specifikace interoperabilního profilu pro autonomní EFC systémy.

Úvod, vysvětlení východisek
Popis architektury, hierarchie, rolí a vztahů objektů

Popis jednotlivých rolí v rámci interoperability autonomních systémů. Definice omezení komunikačních prostředků použitých v rámci komunikace centrálních systémů autonomních EFC systémů. Definice interoperabilních profilů.

Popis procesu / funkce / způsobu použití
Popis rozhraní / API / struktury systému

Popis restrikcí uvalených na jednotlive datové elementy a atributy používané v komunikaci mezi centrálními systémy autonomních EFC systémů.

Definice protokolu / algoritmu / výpočtu
Definice reprezentace dat / fyzikálního významu

Reprezentace datových struktur v ASN.1. Dfinice významu jednotlivých datových elementů a parametrů.

Definice konstant / rozsahů / omezení

Definice omezení použití jednotlivých datových atributů referovaných z odpovídajících norem a použitých v komunikací mezi autonomními EFC systémy.

Úvod

Tato technická specifikace je určena pro účastníky systému elektronického výběru poplatků (EFC) jako návod k vytvoření nebo rozšíření seskupení mýtných domén se zajištěním interoperability zpoplatněným vozidlům ve všech zúčastněných mýtných doménách.

Normy definující elektronické mýtné systémy, CEN ISO/TS 17575, ISO 17573, EN ISO 12855, CEN ISO/TS 13141CEN ISO/TS 12813, slouží jako sada nástrojů, které obsahují mnoho volitelných funkcí, které mohou a nemusí být implementovány různými výběrčími mýtného a poskytovateli mýtné služby. Tyto normy tedy samy o sobě nezaručují interoperabilitu mezi systémy různých aktérů, pokud není přesně vymezeno použití volitelných funkcí. Profilová norma definuje množství interoperabilních aplikačních profilů (IAP), které omezují možnosti voleb uvedených v normách pro autonomní mýtné systémy. Účastníci seskupení mýtných domén vyberou podle svých potřeb jeden společný profil a jeho splnění pak zaručí technickou interoperabilitu EFC v rámci tohoto seskupení.

Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol.

Užití

Tato technická specifikace definuje interoperabilní aplikační profily, které mimo jiné vyhovují požadavkům na interoperabilní seskupení mýtných domén, jako například připravované evropské službě elektronického mýtného. Obsahuje také metodiku k vytvoření vlastního profilu, pokud žádný ze stanovených profilů není přijatelný pro všechny účastníky interoperabilního seskupení mýtných domén.

1. Předmět normy

Tato technická specifikace definuje skupinu interoperabilních aplikačních profilů vhodných při  definování celkové funkčnosti interoperabilního seskupení mýtných domén s použitím autonomního zařízení ve vozidle. Omezuje se na ty normy EFC, které poskytují datové prvky nebo zprávy ke specifickému použití při definování datové výměny pro autonomní způsoby zpoplatnění. To zahrnuje ISO 17573základní normy CEN ISO/TS 17575 část 1 až 4, CEN ISO/TS 12813, CEN ISO/TS 13141 a ty části EN ISO 12855, které specifikují zprávy, které jsou relevantní pouze pro autonomní systémy.

Pro každý stanovený profil jsou v příloze A stanoveny podmíněné požadavky, které vyplývají ze skutečného užití datových prvků, které jsou podle tohoto profilu stále volitelné. V příloze B je stanovena skupina pravidel na to, jak opakovaně použít identifikátory určité entity v posloupnosti transakcí a v příloze C je formulář prohlášení o shodě implementace protokolu (PICS).


 

Mimo předmět této normy jsou:

  • podrobnosti o způsobu dosažení zabezpečení s použitím datových prvků autentikátoru z těchto základních norem;

  • způsob řízení procesu dohledu;

  • obchodní aspekty a fakturace;

  • nakládání s DSRC transakcemi mýtného;

  • monitorování systému a výkonnostní ukazatelé;

  • zkušební normy;

  • výchozí konfigurace OBE.

Obrázek 1 - Rámec tohoto IAP zahrnuje rozhraní v rámečku vyznačeném tečkovanou čarou (obrázek 1 normy)

2. Souvisící normy

Bibliografie této zprávy uvádí většinu norem týkajících se problematiky EFC: ISO 17573, CEN ISO/TS 17575 část 1 až 4, CEN ISO/TS 12813, CEN ISO/TS 13141 a EN ISO 12855.

3. Termíny a definice

Tato technická zpráva definuje dvanáct termínů. Například:

3.6
seskupení mýtných domén
(EFC cluster)
skupina schémat mýtného provozovaných pod společnou dohodou poskytující interoperabilitu vozidlům vybavených příslušným palubním zařízením OBE a smluvně stanovených poskytovatelem služby, který je součástí této skupiny [ZDROJ: CEN ISO/TS 17575-4:2011]

Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology (www. ITSterminology.org).
Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology.

4. Symboly a zkratky

Tato kapitola obsahuje 23 zkratek.

5 Obecné profilově nezávislé požadavky IAP

Tato kapitola popisuje obecná pravidla, která musí dodržovat všechny subjekty pracující s interoperabilními profily vytvořenými na základě této normy. V jednotlivých podkapitolách vyjmenovává a rozebírá požadavky na výběrčího mýtného, centrální systém, RSE, poskytovatele službykoncové zařízení.

Příklad požadavků pro koncové zařízení:

Poskytovatelé služby musí vytvořit kontextová a roamingová data na základě CEN ISO/TS 17575-3 a -4 a zaslat je jejich koncovým zařízením.

Tato kontextová a roamingová data musí obsahovat pouze ty nebo podmnožinu těch volitelných datových prvků podle CEN ISO/TS 17575-3 a 4, které jsou v tabulce 2 kapitoly 7 označené jako povinné pro předpokládaný profil. Kromě těchto požadavků musí kontextová a roamingová data obsahovat pouze ty datové prvky, které jsou označené jako povinné v tabulce 3 pro předpokládanou třídu koncových zařízení.

Kontextová a roamingová data musí také splňovat podmíněné požadavky citované pro každý použitý datový prvek v tabulce 2 a tabulce 3.

V případě že poskytovatel služby komunikuje přímo s OBE, musí se poskytovatel služby řídit CEN ISO/TS 17575-2.

Pro dosažení souladu s konkrétní třídou koncového zařízení musí koncové zařízení podporovat všechny datové prvky vyjmenované v tabulce 3, které jsou označeny jako povinné pro danou třídu koncového zařízení.


 

6 Použití podmíněných požadavků

Tato kapitola vysvětluje co jsou to dodatečné požadavky, jak vznikají a odkazuje na jejich seznam v příloze A.

 

Příloha A (normativní)

Příloha A obsahuje seznam 44 podmíněných požadavků rozdělených podle subjektů, kterých se týkají. Příklad podmíněného požadavku:

A.2.2 Při použití roadSectionPricing

Výběrčí mýtného, kteří použijí v rámci TollContextOverview volbu roadSectionPricing jako TollSchemeType mýtného kontextu musí stanovit Iso17575-3AduBody v rámci EFCContextDataADU obsahující buď volitelný datový prvek TollContextLayout společně s layoutDescription této volby SectionLayout nebo volitelný datový prvek SectionTollingLayoutGDF.


 

Příloha B (normativní)

Tato specifikuje vztahy mezi identifikátory použitými v normách CEN ISO/TS 17575, ISO 17573, EN ISO 12855, CEN ISO/TS 13141CEN ISO/TS 12813. Často se totiž stává, že dvě normy nazývají stejný datový prvek jiným názvem. Příklad popisu těchto vztahů:

Identifikátory stanovené v CEN ISO/TS 12813 musí mít následující vzájemné vazby s identifikátory stanovenými v dalších normách:

– cCC-ContextMark: Hodnota tohoto identifikátoru poslaná z OBE do RSE při CCC-transakci podle CEN ISO/TS 12813 musí být stejná jako hodnota poslaná identifikátoru serviceProviderContract v hlášení mýtné-ho pro poskytovatele služby podle CEN ISO/TS 17575-1.

– contextVersion: Hodnota tohoto identifikátoru musí být stejná jako hodnota tollContextVersion v kontextových datech mýtného (podle CEN ISO/TS 17575-3) použitá zařízením OBE v době CCC transak-ce.


 

Příloha C (normativní)

Příloha C obsahuje formulář „Prohlášení o shodě implementace protokolu“ a pokyny na jeho vyplnění.

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí