Zavřít

eCall podporovaný službami třetích stran (TPS eCall)

Aplikační oblast: eSafety (eCall)

Charakteristika

TPS eCall je službou poskytovanou třetí stranou. Volání zahrnuje navázání hlasového spojení a přenos „souboru dat z vozidlového systému (IVS)“ do centra podpůrných služeb třetích stran (TPS – third party service).

Aplikovatelnost

Varianta TPS eCall využívá infrastruktury a služeb soukromého subjektu pro přijetí a případně odbavení hovoru. V praxi mohou tuto službu provozovat typicky automobilky nebo výrobci modulů eCall. Jedná se např. o BMW, PSA, Volvo nebo Bosch.  Koncovým zákazníkům nabízejí vlastní centrum péče, na které je nouzový hovor prvotně směrován. Provoz této varianty je možný ve státech, jejichž centra tísňového volání (PSAP) jsou technicky připravena na příjem zpráv od TPS providera. To představuje nutnost implementace rozhraní pro příjem zpráv a hovorů ze systémů TPS. Současně operátoři TPS musí umět hovořit jazykem lokálních center PSAP.

Umístění v hierarchii témat

Nadskupina: eCall - systém automatického tísňového volání z vozidla

Podskupina: -

Termíny a výstižné definice

Aplikace eCall – SW nástroj pro interpretaci datových zpráv přijatých z vozidel dispečerovi v přehledné a srozumitelné podoběCentrum tísňového volání (PSAP) - fyzické místo, kde se pracuje s pověřením národních orgánů a kde jsou přijata tísňová volání jako první

Data gateway – brána pro příjem datové zprávy z vozidla

IMS eCall – eCall v prostředí mobilních sítí s přepojováním paketů

IZS – Integrovaný záchranný systém (systém aktivující složky hasičů, záchranné služby, policie)

Minimální soubor dat (MSD) - normalizovaný datový koncept obsahující datové prvky generovaných dat příslušného vozidla nezbytné pro vykonání služby eCall

Modul GNSS – Globální navigační satelitní systém (systémy GPS, Galileo, Glonass nebo jejich kombinace)

Panevropský eCall (PE eCall) - eCall zaslaný přímo pomocí Teleslužby 12 přes mobilní komunikační síť

PE IVS – systém ve vozidle zahrnující připojená zabudovaná zařízení, který poskytuje funkce panevrospského eCall

Pobočková telefonní ústředna (PBX) – zařízení, které sjednocuje výstupní body všech firemních telefonů do veřejné telefonní sítě

Služba eCall - tísňová služba pro spojení cestujících poškozeného vozidla s nejvhodnějším PSAP prostřednictvím hlasového spojení přes síť mobilního operátora, společně s přenosem minimálního souboru dat do PSAP

TPS eCall - TPS eCall je službou poskytovanou třetí stranou (third party service). Volání zahrnuje navázání hlasového spojení a přenos „souboru dat z vozidlového systému (IVS)“ do centra podpůrných služeb třetích stran (TPS – third party service).

TPS IVS – systém ve vozidle zahrnující připojená zabudovaná zařízení, který poskytuje funkce TPS eCall a panevropského eCall

TSD – soubor dat služby TPS-eCall

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

TPS eCall je možnou variantou řešení přenosu hlasu a MSD zprávy z vozidla po aktivaci nouzového volání eCall. Jedná se o nadstavbu povinného eCallu, kterou zvolily některé automobilky. Volání TPS eCall je prvotně směrováno na centrum/dispečink soukromého poskytovatele služeb, který může po přijetí souboru dat z vozidla a navázání hlasového spojení vyřešit situaci samostatně, nebo kooperovat/předat řešení směrem k příslušnému centru tísňového volání (PSAP), pokud to situace vyžaduje. Centra tísňových volání PSAP jsou provozovány veřejným sektorem (státem). V České republice se jedná o dispečinky, ze kterých jsou odbavována volání 112, 150, 155 a 158.

Výhodou TPS eCallu je z pohledu PSAP odfiltrování volání nevyžadujících zásah záchranných složek již na úrovni třetí strany, což umožňuje dispečerům tísňových linek soustředit se na situace vyžadující zásah integrovaného záchranného systému (IZS). Dokladem mohou být data společnost Bosch, která provozuje službu Bosch eCall. Ta uvádí, že v roce 2019 přijala 1,2 milionu volání eCall, přičemž 90 % z nich byly tzv. false calls – hovory, kdy např. posádka stiskne tlačítko eCall omylem. Výhodou TPS služeb může být z pohledů řidičů jejich personalizovatelnost, např. komunikace v jazyce uživatele nezávisle na zemi EU, kde k nehodě došlo.

Možnou nevýhodou tohoto řešení je skutečnost, že volání z vozidla má standardní prioritu (z pohledu mobilního operátora se jedná o běžný hovor), což může v mimořádných situacích vést ke zdržení volání při nedostupnosti služeb (např. přetížená základnová stanice v místě nehody). V případě nedostupnosti TPS se vozidlový systém (IVS) musí přepnout do režimu panevropského eCall. Vozidlový systém s TPS tak musí obsahovat i povinnou, základní „variantu“ panevropského eCall. V ní je s voláním zacházeno jako s tísňovým již od počátku (tzn. v prostředí sítí mobilních operátorů).

Architektura popisovaného řešení

Ve schématu architektury řešení je uvedena jak varianta TPS eCall, tak „výchozí“ varianta panevropského eCallu. Ze schématu je tak patrná vazba mezi oběma systémy a jejich odlišnosti. U panevropského eCall je datová zpráva i hlasový hovor přenášen v jednom kanálu a k jejich oddělení dochází až na straně PSAP. U TPS eCall je hlas přenášen odděleně od dat již z vozidlového systému (IVS).

To, zda se bude po aktivaci realizovat panevropský nebo TPS eCall je dáno konfigurací systému IVS ve vozidle. Může se jednat o vozidlový systém/jednotku nastavenou na panevropský eCall (PE IVS) nebo TPS eCall (TPS IVS). V druhém případě slouží PE eCall jako záložní varianta.

Systém IVS je napojen na systém vozidla, má přístup mj. k jeho audiosystému a prostřednictvím modemu je možné v nouzové situaci uskutečnit hovor prostřednictvím sítí mobilních operátorů. Poskytovatel služby TPS musí zajistit komunikační linku s vysokou dostupností. Jeho centrum podpůrných služeb musí být k telekomunikačnímu operátorovi připojeno nejméně 2 fyzickými přípojkami prostřednictvím 2 odlišných telefonních ústředen operátora (MSC).

Volání eCall přijímá prvek pobočkové telefonní ústředny, ať již na straně PSAP nebo na straně TPS. V případě panevropského eCall je u sítí s přepojováním okruhů MSD zpráva posílána v hlasovém kanálu a v pobočkové telefonní ústředně (PBX) je od něj oddělena. Datová zpráva je předána ke zpracování do aplikace eCall, která slouží k vizualizaci informací dispečerovi na obrazovce. Hlasový kanál je směrován přímo na dispečera, kterému jsou informace o daném incidentu zobrazeny.

V případě TPS eCall je uvažováno s odděleným přenosem hlasu a datové zprávy již na úrovni TPS IVS, proto je ve schématu části TPS uvedena data gateway, která přijímá soubor dat z vozidla. Na tento soubor dat nejsou kladeny žádné požadavky a způsob jeho realizace je plně v gesci poskytovatele služeb třetí strany. Zpráva tak může být přenášena např. prostřednictvím SMS, IP apod. Směrem k PSAP však již musí být možné předat data (TSD) v definované struktuře a s minimálním obsahem odpovídajícím zprávě MSD (minimum set of data). Datový soubor TSD může být kombinací souboru dat přijatých z vozidla a dalších datových zdrojů (např. údaje o vozidle uložené v centrální databázi poskytovatele služby).

 

TPS schéma_v3

Pozn. Uvedené schéma vychází z definice TPS eCall a je v něm uvažováno s voláním eCall prostřednictvím sítí s přepojováním okruhů. Nutně tedy nemusí reflektovat situaci v sítích s paketovým přenosem dat (tzv. IMS eCall).

Přehled funkcí popsaného systému

Základní funkce a rozdílnost PE a TPS eCall

Podobně jako u panevropského eCallu je primárním úkolem TPS eCall v případě nouze přenést data z vozidla do dispečinku (v tomto případě spravovaného poskytovatelem služby TPS). Současně je nutné vytvořit hlasový kanál mezi posádkou vozidla (využitím      IVS) a centrem podpůrných služeb TPS.

Od panevropského eCall se TPS varianta liší ve své druhé základní funkcionalitě, a to nutnosti spojit se s oficiálním (státním) centrem tísňového volání v případě, že to situace vyžaduje. Definice podmínek a situací kdy dojde k postoupení řešení do centra tísňového volání jsou předmětem dohody mezi TPS a PSAP. Tato dohoda musí být v jednotlivých státech uzavřena mezi těmito subjekty jako součást vlastní implementace systémových rozhraní. V případě nutné asistence operátora PSAP musí systém TPS poskytnout datovou zprávu v definovaném formátu a ve standardizované struktuře. Současně musí být možné hlasově spojit posádku vozidla přímo s operátorem PSAP.

Vyvolání eCall

Zatímco u panevropského eCallu je volání směrováno na místně příslušný PSAP v daném státě, který je dán lokací volání, u TPS může být volání směrováno i do jiného státu, kde se nachází centrum podpůrných služeb TPS s dispečinkem. Systém TPS musí disponovat nástroji pro určení místně příslušného PSAP podle místa nehody. V případě, že je nutné volání odbavit ve spolupráci s PSAP, je tak zvoleno „správné“ centrum tísňového volání. Zdrojem lokalizačních informací je primárně poloha podle GNSS, případně informace od posádky vozidla.

Proces aktivace volání eCall je pro TPS eCall analogický k panevropskému eCallu. V případě nehody má TPS IVS určit, zda aktivovat volání eCall a provést to automaticky, pokud je to účelné. Součástí IVS má být komunikační modul (např. modem s aktivní SIM kartou) a modul GNSS. Po aktivaci eCall má zařízení provést pokus o zaslání souboru dat o nehodě do centra poskytovatele služeb TPS.

Vazba centra podpůrných služeb TPS na PSAP

Poskytovatel služby TPS by měl centru PSAP předat telefonní číslo TPS IVS do PSAP (pokud je toto číslo známé) pro případy, kdy by dispečer PSAP potřeboval zavolat zpět do vozidla (tzv. callback). Přestože je telefonní číslo IVS ve vozidle obvykle k dispozici, z povahy mobilních sítí to není možné 100% zaručit.

Vedle předání souboru dat z daného vozidla, který je případně doplněn o další relevantní data uložená v systémech TPS, je do PSAP předáno také telefonní číslo na TPS pro případ, že by to operátor PSAP považoval za nutné. Důvodem je možná nedostupnost zařízení TPS IVS pro callback ze strany PSAP (např. v situacích, kdy je posádka ve spojení s dispečerem TPS). Proto může být pro PSAP vhodnější kontaktovat TPS.

Datová zpráva TDS zasílaná do PSAP může obsahovat dodatečná data jako je například počet zraněných, popis situace, zpřesnění lokalizace (staničení, adresa), barva vozidla apod. Protože se jedná o informace, které nejsou standardně poskytovány systémem panevropského eCallu, je nezbytné v rámci implementace rozhraní s PSAP zajistit kromě jejich přenosu také správnou interpretaci těchto informací na front-endové části systému pro operátory PSAP. Každá TDS zpráva obsahuje také jedinečný identifikátor skládající se z VIN kódu vozidla a časové značky. Pomocí tohoto identifikátoru pak mohou operátoři PSAP a TPS v rámci řešení incidentu jednotlivé datasety jednoznačně identifikovat.

Call centrum poskytovatele TPS musí být vybaveno systémem automatické distribuce hovorů poskytující veškeré dostupné informace o správě hovorů. Tento systém musí mít funkci konferenčního hovoru, aby dispečeři mohli do hovoru s posádkou vozidla přizvat operátora PSAP, pokud to bude vyžadovat.

Odkazy/Reference/Normy

Konceptu TPS eCall se týkají především následující normativní dokumenty:

  • Prvozní požadavky na podporu eCall třetí stranou (EN 16102)
  • Vyskoúrovňové aplikační požadavky na eCall (HLAP) s využitím GSM/UMTS sítí s přepojováním okruhů (EN 16062)
  • Specifikace minimálníh souboru dat (EN 15722)
  • Smluva o eCall mezi TPSP a veřejným subjektem odpovědným za záchranné služby (TS 17148)

German Road Safety Day: How Bosch eCall saves lives [online]. Copyright © Robert Bosch GmbH [cit. 01.02.2021]. Dostupné z: https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/german-road-safety-day-how-bosch-ecall-saves-lives-213262.html

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí