Zavřít

Integrovaná mobilita

Aplikační oblast: Městské ITS

Charakteristika

Pojem integrovaná mobilita označuje systém poskytování možností cestování v území různými dopravními prostředky, různých dopravců a služeb formou jedné jízdenky. Uživatel tak může kombinovat různé trasy, veřejné či soukromé poskytovatele, a místně dostupné služby pro překonání možných překážek na trase či nedostatky v návaznosti spojení od jednotlivých poskytovatelů.

Aplikovatelnost

Doposud byla v ČR integrovaná mobilita chápána a provozována formou IDS, tj. integrovaných dopravních systémů, propojujících poskytovatele veřejné dopravy v kraji (krajské IDS), což oproti jiným státům EU představovalo velkou výhodu. Díky vyhlášce MD ČR o CIS JŘ, Centrálním systému o jízdních řádech, byli všichni dopravci poskytující veřejnou dopravu na území ČR integrováni datově/informačně do jednoho systému, což umožnilo efektivnější plánování návazností jednotlivých spojů, ale i vznik nástrojů pro celoplošné vyhledání spojení. I díky této podpoře tak mohl vzniknout nejlepší evropský vyhledávač spojení (IDOS, EU Mobility Challenge 2012).

Umístění v hierarchii témat

Nadskupina: Dopravní telematika
Podskupiny: Mikromobilita, Mobilita jako služba, Sdílená mobilita, čistá mobilita, mobilita na objednání (on-demand mobilita)

Termíny a výstižné definice

Mobilita „na zavolání/objednání“ (On demand mobility) je vize integrované sítě bezpečných, návazných a spolehlivých možností dopravy, které jsou k dispozici všem. V 21. století je mobilita méně soustředěna na provoz vozidlech a více na pohyb osob, dat a nákladu. Je inovativním přístupem s orientací na zákazníka/uživatele postavená na nových dopravních službách, integrovaných dopravních sítích, datech v reálném čase, propojení cestujících a kooperativních inteligentních dopravních systémech. Dlouhodobě existující samostatné dopravní služby mezi městy, státy, kraji, silničními a dopravními úřady a poskytovateli dopravních služeb (dopravci) postupně zmizí, neboť soukromí poskytovatelé dopravních služeb nabízejí dynamické služby, které před deseti lety neexistovaly. Ve městech nabízí tento systém mobility pohodlné a cenově dostupné cestování a v případě služeb jízdních kol či mikromobility představuje efektivní nástroj pro udržitelnou mobilitu ve městech. Pro příměstské oblasti nabízí dostupnost první / poslední míle k páteřní dopravě, jakož i dynamičtější služby na vyžádání, které umožňují nastoupit cestu kdekoliv po městě (nejen na zastávkách).

Pokročilejším konceptem je Mobilita jako služba (Mobility-as-a-Service (MaaS)), který umožňuje lidem hladce plánovat a řídit své cestovní potřeby. Staví na změně vlastnictví, tj. že dopravní prostředky již nevlastníme, ale si je najímáme jako službu. Rozdíl oproti klasické integrované mobilitě je v tom, že koncept MaaS umožňuje registrovat a zvolit různé metody plateb a také měsíční tarify, jak je standardní např. v telekomunikačním sektoru, např. pay-as-you-go, paušální či předplacené služby nebo pozdější platby postavené např. na zálohových platbách a ročním vyúčtování. Důležitou výhodou MaaS je tedy předplatné a možná personalizace cestovních výdajů. Koncept MaaS dále zvažuje nabídku služeb s přidanou hodnotou, jako jsou dodávky potravin nebo dovoz jídel. Jedná se tedy o tarifní integraci, ale i integraci jiných služeb, např. logistiky či sociálně zdravotních služeb.

Mikromobilita je kategorie druhů dopravy sestavená z velmi lehkých vozidel, jako jsou elektrické koloběžky, elektrické skateboardy, sdílená kola a elektrická kola, elektrická vozítka pro chodce např. segway (označovaná pedelec). Primární podmínkou pro zařazení do kategorie je celková hmotnost vozidla menší než 500 kg. Dodatečnými podmínkami jsou existence motoru, primární využití pro pohyb ve městě a forma dostupnosti jako sdílená služba. (více viz wikipedia)

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

S příchodem nových technologií, soukromých dopravců, nových konceptů a dopravních prostředků se výklad integrované mobility významně mění, a to i s ohledem na kooperativní systémy, autonomní vozidla, udržitelnou městskou mobilitu, čistou mobilitu, mobilitu jako službu (MaaS) či mikromobilitu. Pojem integrace tak zahrnuje i integraci informací, rezervací a plateb, tj. integraci všech služeb s orientací na zákazníka, a je konceptem transformační změny v dopravě.

Klíčové služby a trendy podporující transformační změnu v dopravě:

  • Integrovaná mobilita: zastřešující koncept efektivní správy a provozu dopravy v území umožňující větší synergie mezi veřejnými a soukromými provozovateli dopravních služeb či dopravci, a to především s ohledem na parkovací politiku či kvalitu ovzduší ve městech
  • Carsharing (sdílení aut): zvyšující se podíl elektrických vozidel, vznikající legislativní podpora, integrace jiných druhů dopravy do plánovačů cest
  • Ridesharing, Carpooling (sdílení jízdy, spolujízda): vyšší konkurence na trhu, strategická partnerství a investice. V pokročilých zemích už nyní, v ČR lze očekávat, podpora především od firem při optimalizaci jejich dopravy
  • Mikromobilita (sdílení kol a koloběžek): expanze nabídky ve velkých městech bez potřebné jednotné regulace/pravidel, tradiční bikesharing se posouvá do „dockless“ principu (žádná síť stanic)
  • Ridehailing (jízda na zavolání, „e-stopování“): větší podpora od veřejného sektoru, integrace do standardních služeb, především do taxi služeb
  • On demand (jízda na zavolání/objednání): analytika nad velkými daty a algoritmy pro real-time a pružnější provoz veřejné dopravy umožní restrukturalizaci dosavadního systému MHD a poskytování veřejné dopravy v území.
  • Mobilita jako služba: nové byznys modely v poskytování veřejných služeb (rozvoz seniorů pomocí taxi služeb za sníženou sazbu atp.), synergie logistických poptávek, developerské služby atp., všechny snižující poptávku po dopravě, tj. aby primárně doprava nevznikala

Architektura popisovaného řešení

Obrázek 1 – Model rolí pro organizaci integrované mobility (pohled CEN/TC 278/WG 17)

Správa dopravního systému: pokrývá role spojené s výstavbou, údržbou a provozem infrastruktury dopravního systému; týká se jak silniční, tak i železniční infrastruktury.

Poptávka po dopravě: pokrývá role spojené se stranou poptávky dopravního systému, tj. potřeby zákazníků vyžadující např. službu veřejné dopravy či službu sdílení jízdních kol

Poskytovatelé dopravy: pokrývá role spojené s nabídkou dopravních služeb, tj. nové možnosti, kdy vznikají integrující entity (v ČR např. koordinátoři dopravy), které poskytují služby zákazníkům a využívají služeb dopravců, poskytovatelů sdílené či on demand dopravy

Poskytovatelé podpůrných služeb: pokrývá role spojené s poskytováním podpůrných služeb, např. telekomunikačních služeb, platebních služeb, GIS služeb, IKT služeb, cloudových služeb, telematických služeb atp.

Správa dopravních pravidel a dohled: pokrývá role spojené s monitorováním dopravního systému, např. regulace pro používání vozidel v dopravním systému, regulace vjezdu do měst atp., a to na úrovni strategických plánů (zónová regulace, SUMP, Akční plán kvality ovzduší), na úrovni technologického monitoringu (TBMS, systém měření dopravní zátěže, počítání cestujících a další zdroje pro big data) a dohledu nad dodržováním pravidel řidičů i cestujících a jejich digitalizace

Obsah obrázku text, mapa

Popis byl vytvořen automaticky

Obrázek 2 – Model rolí s ohledem na sdílení dat (pohled ISO/TC 204/WG 19)

1 Správci datových platforem: stát, kraje, města využívající datové platformy pro všechny úrovně své činnosti, tj. plánování, provoz, údržbu, ekonomické a technologické aspekty atp. Jedná se o aktivní dopravní dispečinky, dopravní informační centra a další entity pověřené sběrem a publikací dopravních informací

2 Agregátoři dat (AI): technologický prvek agregace dat s využitím umělé inteligence a machine learning procesů poskytující abonentům (subscribers) získávat standardizovaná strojově čitelná data dopravních informací publikovaná Správci datových platforem

3 Poskytovatelé služeb: poskytovatelé dopravních služeb…

4 Certifikační (autorizační) osoby: Veřejnou správou pověřené entity provozující dohled nad dodržováním nastavených pravidel (poskytování služeb a dat) poskytovateli služeb

5 Správní (dopravní) úřad: nový význam správy v podobě uplatnění státní politiky (SUMP, Akční plány kvality ovzduší, čistá mobilita, chytrá mobilita atp.) do podoby konkrétních požadavků na ostatní role v systému (sdílení dat, pravidla pro mikromobilitu v centrech měst atp.), plnění Nařízení 1926/2017/EU

6 Uživatelé: konzumenti dopravních a datových služeb

Obsah obrázku snímek obrazovky, bílá, parkování

Popis byl vytvořen automaticky

Obrázek 3 – Pohled uživatele na poskytování služeb integrované mobility

Přehled funkcí popsaného systému

  • Informační
  • Navigační
  • Rezervační
  • Platební

Odkazy/Reference/Normy

CEN/TR 17143:2017 Intelligent transport systems - Standards and actions necessary to enable urban infrastructure coordination to support Urban-ITS

CEN/TS 17378:2019 Intelligent transport systems - Urban ITS - Air quality management in urban areas

CEN/TS 17380:2019 Intelligent transport systems - Urban-ITS - 'Controlled Zone' management for UVARs using C-ITS

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí