ISO 22837 - Inteligentní dopravní systémy - Konfigurace dat vozidlové sondy pro dálkové komunikace

Aplikační oblast: Hardwarová a softwarová zařízení pro zajištění komunikace, Komunikace (CALM)

PDF

Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2009, 61 stran

Zavedení normy do ČSN: nezavedena

Rok zpracování extraktu: 2008

Skupina témat: CALM

Téma normy: CALM plovoucí vozidlo

Charakteristika tématu: CALM - datové struktury plovoucího vozidla v systému CALM

Úvod, vysvětlení východisek

CALM - základní požadavky na datové struktury plovoucího vozidla v CALM

Popis architektury, hierarchie, rolí a vztahů objektů

Popis architektury plovoucího vozidla a jeho začlenění do CALM

Popis procesu / funkce / způsobu použití

Popis základní funkcí plovoucího vozidla v rámci CALM, popis architektury

Popis rozhraní / API / struktury systému

Definice základních ASN.1 modulů základních procedur stanice CALM

Definice protokolu / algoritmu / výpočtu
Definice reprezentace dat / fyzikálního významu

Definice datových struktur v XML

Definice konstant / rozsahů / omezení

Úvod

Tato norma nebyla doposud zavedena do soustavy ČSN.

Tato norma stanovuje základní a počáteční sady prvků a příklad zpráv vozidlové sondy, a rámec pro definování těchto prvků a zpráv, nezávislých na přenosovém médiu.

Normativně závazné datové prvky jsou uvedeny v kapitolách 7 a 8, článek 5.3 k tomu uvádí modelování informace. Zprávy vozidlové sondy jsou uvedeny v příloze D. Informace pro obecné pochopení této normy jsou uvedeny v kapitole 5 a 6 a příloze A.

Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol. 

Užití

Tato norma je určena pro usnadnění práce vývojářům systému a operátorům, kteří potřebují specifikovat prvky dat a zprávy vozidlové sondy tak, aby mohly být data sbírána vozidly různých značek a modelů od všech výrobců.

1. Předmět normy

Tato norma definuje následující:

Obrázek 1 vymezuje předmět této normy.

Obrázek 1 – Předmět normy

2. Souvisící normy

ISO 14817 definuje pravidla pro mapování informačních modelů datových prvků a zpráv vozidlové sondy. ISO TR 14813-5 uvádí požadavky na popis architektury a ISO 15662 strukturu protokolu zpráv.

3. Termíny a definice

4.1 systém sledování sond vozidel (probe vehicle system) – systém obsahující 1) vozidla se sondami zasílajícími data ke zpracování a 2) základnové stanice zpracovávající senzorová data; zpracováním dat sondy se vytvoří přesná představa o celkové situaci na PK a podmínkách řidiče sloučením a analýzou dat z více vozidel a dat z jiných zdrojů; takto zpracovaná data jsou zasílána zpět vozidlům pro usnadnění jízdy řidiči, subjektům působícím v dopravě pro pomoc s řízením dopravy a dalším uživatelům

4.2 vozidlový senzor (vehicle sensor) – zařízení ve vozidle, které snímá podmínky uvnitř a/nebo vně vozidla nebo detekuje kroky, které řidič provádí, např. zapínání/vypínání světlometů, stěračů, aktivace brzd apod.

4.3 data sondy (probe data) – informace senzorů vozidla formátovaná jako prvky dat sondy zprávy sondy, která je zpracována, formátována a přenesena do základnové stanicecílem určit aktuální stav vozidla a prostředí, ve kterém se pohybuje

Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology (www. ITSterminology.org).
Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology.

5 Referenční architektura

Referenční architektura sestává z architektury pro systémy sledování sond vozidel (čl. 5.2) a architektury pro data sondy (čl. 5.3).

Architektura pro systémy sledování sond vozidel obsahuje tyto komponenty: zdroj palubních dat, generování datového prvku sondy, generování zprávy sondy, archiv odkazovaných dat, sběr dat sondy, zpracování dat sondy, aplikace sondy, jiné zdroje dat, uživatel.

Každá vazba v této architektuře je reprezentována jako tok dat nebo tok řízení a obsahuje tyto komponenty: původní data, referenční data, datový prvek sondy, zpráva sondy, sebraná data sondy, dodatečná data, zpracovaná data sondy, služba/ informace (více obr. E.1).

6 Rámec základních dat

Rámec základních dat stanovuje požadavky na definování datových prvků sondyzpráv sondy.

Článek 6.2 uvádí požadavky na datové prvky sondy včetně povinných meta atributů. Mezi povinné metaatributy patří: popisný název, název v ASN.1, identifikátor ASN.1, definice, kontext popisného názvu, typ datového konceptu, norma, typ dat, formát, jednotka měření, pravidlo platné hodnoty, kvalita dat.

Článek 6.3 uvádí požadavky na zprávy sondy včetně povinných meta atributů. Mezi povinné metaatributy patří: popisný název, název v ASN.1, identifikátor ASN.1, definice, kontext popisného názvu, typ datového konceptu, odkaz na architekturu ITS, název architektury, zdroj metadat, priorita, mód frekvence zprávy, referenční datové rámce, referenční datové prvky, typ dat.

Článek 6.4 uvádí zápis datových prvků sondyzpráv sondy ve formátu XML.

 

7 Základní datové prvky

Základní datové prvky jsou meta informacemi doplněnými pro všechny datové prvky sondyzprávy sondy. Mezi základní datové prvky patří čas (čl. 7.2), kdy byl prvek sondy snímačem zaznamenán a poloha vozidla v čase záznamu (čl. 7.3), více viz obrázek 5.

 

Obrázek 5 – Koncept základních datových prvků

 

8 Závazné datové prvky

Závazné datové prvky jsou odvozeny od palubních snímačů a palubních aplikací a jsou dostupné na sběrnici dat vozidla. Tyto datové prvky mají vazbu na aplikace jako je dopravní provoz, počasí, stav vozovky, bezpečnost a navigaci.

Článek 8.2 Datové prvky uvádí tabulku 3, která obsahuje datové prvky s jejich hlavními parametry.

 


 

Příloha A (normativní) Referenční architektura dat sondy (informační model) pro závazné datové prvky

Informační model uvádí ObjectClassTerms a propertyTerms, jak je popisuje rámec základních dat (čl. 5.3 a kapitola 6). Je popsán pomocí UML. Informační model obsahuje jakýkoliv koncept datových prvků, který je touto normou požadován pro definování datových prvků.

Struktura informačního modelu je znázorněna pomocí balíčků (package), které představují oblasti sledované snímači vozidla. Jsou rozlišeny 4 balíčky – ProbeCorePackage definuje koncepty datových prvků pro základní datové prvky, a proto na něm závisí ostatní tři balíčky – VehiclePackage definuje koncepty datových prvků, které odpovídají vlastnostem vozidla a jeho součástí, SurroundingPackage definuje koncepty datových prvků, které odpovídají stavu vozovky, okolního prostředí, tzn. jakéhokoliv objektu kolem vozidla a RoadNetworkPackage definuje koncepty datových prvků, které odpovídají stavu silniční sítě.

 

Příloha B (normativní) Základní datové prvky ve formátu XML

Příloha B uvádí závazné základní datové prvky pomocí XML.

Příloha C (normativní) Datové prvky ve formátu XML

Příloha C uvádí závazné datové prvky pomocí XML.

Příloha D (informativní) Příklady zpráv sondy

Příloha D uvádí dva příklady zpráv sondy – zprávy s jedním prvkem (čl. D.2) a zprávy s více prvky (čl. D.3). Pro názornost je uvedena část tabulky D.1 a obrázek D.2.

Tabulka D.1 – Zpráva s více prvky


 

Obrázek D.2 – Příklad zprávy s více prvky

Příloha E (informativní) Kontextový model procesního zpracování sond

Neformální popis aktivit procesního zpracování dat ze sond a neformální popis druhů aktivit, které se očekávají, že budou probíhat paralelně se zpracováváním těchto dat. Zpracování dat ze sond tvoří celkový pohled prostředí řidiče založeného na čtení snímačů pocházející z mnoha vozidel a využití dat z mnoha jiných zdrojů. Článek E.2 uvádí model procesního zpracování dat ze sond, který je znázorněn obrázkem E.1, článek E.3 Kontextový model procesního zpracování dat ze sond uvádí popis jednotlivých entit (č. E.3.2) a datových toků (čl. E.3.3)


 

Obrázek E.1 – Model procesního zpracování dat ze sond


 


 

 

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí