Zavřít

Plány udržitelné městské mobility (SUMP)

Aplikační oblast: Městské ITS

Charakteristika

„Velká většina evropských občanů žije v městském prostředí, přes 60 % z nich žije ve městech nad 10.000 obyvatel. Jejich každodenní život se odehrává na stejném prostoru a pro svoje cesty sdílejí stejnou infrastrukturu. Městská doprava vytváří 40 % všech emisí CO2 ze silniční dopravy a až 70 % jiných škodlivin z dopravy.“ (European Commission, Clean Urban Transport).

Doprava má negativní dopad na:

  • zdraví
  • životní prostředí
  • budovy a stavby
  • statky zničené při nehodách

Podoby negativních dopadů dopravy mohou být společenské (imise, hluk, nehody, dopravní zácpy) a environmentální (fragmentace ekosystémů, znečištění vod a půdy, dopady na přírodu včetně snižování biodiverzity, zábor půdy a skrývky půdy, čerpání neobnovitelných zdrojů). Otázkou „Jak snížit negativní dopady dopravy a zároveň zachovat nutnou úroveň mobility?“ se podrobně zabývá Plán udržitelné městské mobility SUMP.

Tradiční přístup se soustředí na výstavbu dopravní infrastruktury pro motorová vozidla, tj. zvýšení kapacity komunikací a plynulosti dopravy. Tento přístup není úspěšný (dlouhodobě udržitelný) díky dopravní indukci.

Zcela novým přístupem, podporovaným finančně i metodicky ze strany EU (Bílá kniha 2011, Zelená kniha 2007, Akční plán městské mobility (EK, EP 2009), Balíček městské mobility (2013) či Evropská metodika pro tvorbu SUMP) či jejich domácí ekvivalent (Dopravní politika ČR 2014 – 2020), je Integrované plánování (mezisektorové a dlouhodobé) v podobě plánu udržitelné městské mobility, označovaný zkratkou SUMP.

SUMP je „strategickým plánem, který je vytvořen k uspokojení potřeb mobility lidí a podniků ve městech a jejich okolí a k zajištění lepší kvality života. Je postaven na stávající praxi a bere náležitě v úvahu integrační, participační a hodnotící principy“. Používá mix různých nástrojů dopravní politiky, kterými lze postupně transformovat stávající městskou mobilitu na udržitelnou.

Aplikovatelnost

Akční plán městské mobility 2009 doporučuje zavedení a uplatňování plánů udržitelné integrované městské dopravy v aglomeracích o více než 100.000 obyvatel, které by obsahovaly:

  • diagnostické metody, ukazatele a cíle mobility včetně jejich hospodářských, sociálních a environmentálních dopadů,
  • plán rozvoje a vzájemného propojení dopravních sítí koordinovaný s plánem pro regionální dopravu a celkovým městským plánováním,
  • plán rozvoje ekologicky šetrných způsobů dopravy (cyklistické stezky, pěší zóny atd.), které by byly plně propojeny s městskou hromadnou dopravou
  • celkové schéma parkování a platforem kombinované dopravy,
  • program pro přizpůsobení správy sítí městské mobility a jejich možnosti pro uživatele s omezenou pohyblivostí,
  • celkové schéma logistiky v městské dopravě,
  • postup přímého zapojení občanů

Akční plán vyjmenovává podporované nástroje; dvacátou položkou jsou Inteligentní dopravní systémy.

Již z výše uvedených nástrojů je patrné, že tradiční řešení v podobě výstavby kapacitnější dopravní infrastruktury, kterou definuje generel dopravy, se významně liší od filozofie SUMP. Plán SUMP směřuje k ovlivnění dopravního chování pomocí integrace mnoha opatření dvou typů, tj. restrikcí (PUSH) a motivací (PULL). Vyváženou integrací těchto opatření dochází ke komplexnímu návrhu udržitelné mobility zahrnující urbanismus, byznys modely, nové druhy dopravy, IoT technologie a big data, digitální modely, sociologii a marketing a respektující následující princip integrace:

  • Politiky a strategie (doprava, územní plánování, životní a sociální prostředí atp.)
  • Partnerství všech klíčových aktérů, vč. veřejnosti
  • Územní integrace – město a obce atd., sítě, funkce….
  • Vertikálně – plánování a realizace (stát-kraj-město)
  • Multimodalita – nabídka pro různé druhy dopravy v pohybu i v klidu i jejich kombinace, řešení osobní i nákladní dopravy, důraz na podporu veřejné, cyklistické a pěší dopravy, sdílení aut; omezování závislosti na IAD
  • Úroveň opatření – balíčky
  • Práce s dopravním prostorem i uživateli (dopravní návyky)

 

Plán SUMP je tak strategickým plánem rozvoje území zaměřený na udržitelnou dopravu, tj. integruje územní plánování a dopravu. Vychází z faktu, že:

  • demografické trendy a urbanistická řešení výrazně ovlivňují životní prostor obyvatel a jejich potřebu mobility
  • umístění zástavby, objektů i rozložení dopravních komunikací a uzlů veřejné dopravy hrají zásadní roli v dopravní obslužnosti (multimodálního řetězce) a pokrytí poptávky po mobilitě
  • citlivá regulace IAD ve veřejném prostoru (management dopravy, parkovací politika, zóny)
  • dlouhodobé plánování pomáhá předcházet negativním dopadům

Realizace plánu mobility je podporována z úrovně státu metodicky i finančně a na konci roku 2019 již došlo k vyhodnocení první generace plánů SUMP měst v ČR. Pro čerpání z Operačního programu Doprava OPD od r. 2021 budou SUMPy povinné pro města nad 40 tis. obyvatel.

Umístění v hierarchii témat

Nadnadskupina: Chytrá města (smart city)

Nadskupina: Integrovaná mobilita

Podskupina: Plány udržitelné městské mobility (SUMP)

Podpodskupina: Plány řízení podnikové mobility

Termíny a výstižné definice

SUMP: plán udržitelné městské mobility, je strategickým plánem, který je vytvořen k uspokojení potřeb mobility lidí a podniků ve městech a jejich okolí a k zajištění lepší kvality života. Je postaven na stávající praxi a bere náležitě v úvahu integrační, participační a hodnotící principy

Generel dopravy: patří mezi územně plánovací podklady. Analyzuje současnou situaci a navrhuje rozvoj dopravní infrastruktury. 

Dopravní nabídka: soubor všech dostupných prostředků dopravy v území včetně nových druhů dopravy (např. mikromobility či sdílené mobility)

Dopravní poptávka: poptávka po mobilitě v území

Dopravní indukce: Dopravní indukce je vztah přímé úměry mezi kapacitou dopravní infrastruktury a objemem dopravy. Čím více prostoru danému druhu dopravy poskytneme, tím větší bude jeho podíl. Jinými slovy, každá nová silnice má potenciál přitahovat automobilovou dopravu a zvyšovat po ní poptávku.

Obsah obrázku text, mapa

Popis byl vytvořen automaticky

Nástroje dopravní politiky: jsou organizační, procesní a technická opatření pro prosazení dopravní politiky státu či města. Dělí se na:

  • NORMATIVNÍ: limity, zákazy, omezení, emisní standardy (EURO normy atd.), omezení pohybu vozidel, nízkoemisní, zóny s omezenou dopravou, bez aut
  • EKONOMICKÉ: zahrnutí ekonomických, environmentálních a sociálních nákladů do cen, ovlivnění výrobních a spotřebních vzorců, daně, dotace, poplatky
  • INSTITUCIONÁLNÍ: integrované dopravní systémy, logistika, inteligentní dopravní systémy, dopravní zklidňování, management mobility – motivační nástroje

Dopravní chování: rozsáhlý sociologický průzkum zkoumající důvody a formy cestování obyvatel v území, obvykle se zkoumá způsob cestování ve všední a o víkendu, účely cest a spokojenost s poskytovanými dopravními službami

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

Plán SUMP je zcela novým přístupem k plánování městské dopravy. Hlavní principy plánu SUMP jsou:

  • integrace (v dopravě i plánování)
  • provázanost: principy, vize, cíle, aktivity, indikátory
  • participace
  • monitorování a evaluace
  • udržitelné financování

Hlavní principem je udržitelnost opírající se o závazek k udržitelnosti. Ten je nastaven hned v přípravné fázi v dopravním plánování a plánování dalších sektorů (územním plánování, životním prostředí, zdraví, energetice atd.) a udržitelnost v dopravním chování.

Mezi strategické cíle SUMP patří: zlepšit kvalitu života, snížit objemy IAD, redukovat nároky dopravy na prostor, finanční udržitelnost, snížit dopady z dopravy na životní prostředí vyšší efektivitou všech cest, úsporami a pomocí dop. systému založeného na podpoře udržitelnějších druhů dopravy: veřejné dopravy, pěší a cyklistické dopravy, čistých vozidel a alternativních energií. Dále snížit dopady z dopravy na zdraví, zajistit přístupnost dopravy pro všechny občany vč. osob se sníženou schopností pohybu a orientace; zlepšit integraci plánování dopravy a souvisejících sektorů (územní plánování, otázky životního prostředí, energetického hospodářství, ale i oblast zdraví, školství a sociální otázky).

Architektura popisovaného řešení

Obr. 1: Procesní architektura plánu udržitelné mobility
 
Obr. 2: Detailnější procesní architektura plánu udržitelné mobility (2019)

Díky zkušenostem z praxe vznikla druhá generace SUMP metodiky (viz obr. 2). Ta více rozvádí i principy práce s plánem, definuje jich 8, a více se soustředí na měřitelnost dopadů a kontinuální práci s plánem. Plán SUMP se tak stává trvalým procesem města.

 

8 principů SUMP:

Plánuj v celé spádové oblasti (tzv. FUA)

Spolupracuj se všemi možnými typy organizací

Zapoj občany a stakeholdery

Ohodnoť současný a budoucí stav (KPI)

Definuj dlouhodobou vizi a jasný implementační plán

Buduj všechny možné druhy dopravy jako jeden integrovaný celek včetně nákladní dopravy

Stanov, na základě jakých dat budeš pokrok monitorovat a posuzovat

Zajisti kvalitu plánu (posuzuj jeho kvalitu v čase)

Přehled funkcí popsaného systému

SUMP pokrývá širokou škálu opatření (funkcí) sloužících ke zvýšení kvality života ve městech. Podporuje rozvoj udržitelných způsobů dopravy, a proto se mezi standardní investice řadí:

  • infrastrukturní (stavby cyklostezek, tratí MHD, ..)
  • provozní (zklidňování, regulativní parkovací politika, preference MHD, plány mobility pro firmy, carsharing, systém veřejných sdílených kol...)
  • nové technologie: inteligentní dopravní systémy a alternativní paliva
  • organizační/institucionální a systémová (dopravní výuka, organizační změny v rámci úřadu, kampaně, způsob financování opatření a hodnocení dopadu...)

Odkazy/Reference/Normy

Následující odkazy souvisejí s tvorbou SUMP:

[1] Bílá kniha o dopravě 2011 – základní strategický materiál EU, pracuje s výhledem do r. 2050, pro členské státy doporučující, nezávazný. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/ALL/?uri=celex%3A52011DC0144

[2] Zelená kniha doprava: https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Verejna-doprava/Pravni-predpisy/Zelena-a-bila-kniha-koncepce-verejne-dopravy/Zelena-kniha-koncepce-verejne-dopravy.pdf.aspx

[3] Balíček městské mobility: https://ec.europa.eu/transport/themes/urban/urban_mobility/ump_en

[4] Evropský portál pro udržitelnou mobilitu: https://www.eltis.org/

[5] Evropská metodika SUMP, revize 2019: https://www.eltis.org/mobility-plans/guidelines-developing-and-implementing-sustainable-urban-mobility-plan-2nd-edition

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí