prEN 16405 - Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Doplňující specifikace datového konceptu pro těžká nákladní vozidla
Aplikační oblast: eSafety (eCall)
Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2022, 34 stran
Rok zpracování extraktu: 2024
Skupina témat: eCall - systém automatického tísňového volání z vozidla
Téma normy: Specifikace doplňkových dat pro nákladní vozidla
Charakteristika tématu: Specifikace doplňkových dat MSD o převáženém zboží, která jsou přenášena do PSAP.
Položky datové struktury MSD. Definice a popis v ASN.1. Příklady použití struktury MSD.
Úvod
Cílem implementace panevropského systému tísňového volání (eCall) je automatizovat oznámení o dopravní nehodě na území celé EU a v přidružených zemích stejnými technickými standardy a se stejnou kvalitou služby použitím mobilní telekomunikační sítě (např. 4G/5G) a evropské přednastavené tísňové směrové adresy (112).
Evropská norma EN 15722 definuje standardní datové koncepty, které zahrnují „minimální soubor dat“ (MSD), který se přenese z vozidla do Centra tísňového volání ('Public Safety Answering Point' (PSAP)) v případě nehody nebo nouze v rámci komunikační relace 'eCall'. Popisovaný dokument obsahuje specifikaci rozšíření této zprávy o informace o přepravovaném nákladu.
Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol.
Užití
Dodržení popisovaného dokumentu je důležité zejména pro subjekty vyvíjející telematické palubní jednotky s funkcionalitou eCall (dedikované/univerzální jednotky) s potenciálním využitím v prostřední nákladní dopravy. Implementace popisovaného dokumentu by měla být analogicky realizována i na straně PSAP, kde umožní získání dodatečných informací o přepravovaném nákladu, čímž bude možné zajistit lepší přípravu na zásah jednotek integrovaného záchranného systému.
Problematika vlastního telekomunikačního přenosu, transportního protokolu, není předmětem této normy.
1. Předmět normy
Popisovaná evropská norma definuje doplňkový datový koncept, který může být obsažen v MSD, dle EN 15722. Koncept je zaměřen na přenos informací o nákladu, které budou v případě nehody odeslány v rámci eCall volání. Norma obsahuje dvě datová schémata jak pro případ, kdy jsou informace o nákladu dostupné v jednotce eCall (schéma A), tak pro případ, kdy je nutné je získat z jiného zdroje (schéma B).
2. Souvisící normy
Kapitola 2 obsahuje odkazy na 3 související normy. Jedná se jak o CEN, tak o ISO normativní dokumenty, a to:
EN 15722 Intelligent transport systems – ESafety – ECall minimum set of data (MSD)
ISO/IEC 8825-2, Information technology — ASN.1 encoding rules: Specification of Packed Encoding Rules (PER) — Part 2
EN ISO 24978, Intelligent transport systems - ITS Safety and emergency messages using any available wireless media - Data registry procedures (ISO 24978)
3. Termíny a definice
Kapitola 3 obsahuje 9 definic uvedených v normě v plném znění. V tomto extraktu se vyskytují zejména následující termíny a definice:
ASN.1
formální jazyk pro popis pravidel a struktur pro reprezentaci dle normy ISO 8824 a ISO 8825
tísňové volání; eCall (eCall)
automatický nebo uživatelem spuštěný systém k odeslání oznámení a příslušných souřadnic nehody Centru tísňového volání pomocí celulárních bezdrátových sítí, nesoucí definovaný minimální soubor dat o tom, že se stala nehoda, která vyžaduje odpověď od záchranných složek a naváže kdekoliv je to možné hlasovou komunikaci do vozidla
nebezpečné zboží (dangerous goods)
kategorie zboží přepravovaného po silnici charakterizované jako předměty nebo látky, které mohou při přepravě představovat významné riziko pro zdraví, bezpečnost nebo majetek.
4. Symboly a zkratky
Kapitola 4 obsahuje 7 zkratek:
ETSI Evropský ústav pro telekomunikační normy (European Telecommunications Standards Institute)
M povinný (mandatory)
MSD minimální soubor dat (Minimum Set of Data)
O volitelný (optional)
PER komprimovaná kódovací pravidla (Packed Encoding Rules)
PSAP Centrum tísňového volání (Public Safety Answering Point)
UPER kódovací pravidla (Unaligned Packed Encoding Rules)
5 Požadavky
Věcný obsah normy je obsažen v kapitole 5 v rozsahu 10 stran včetně tabulek.
Kapitola je dělena do článků sdružujících specifické skupiny požadavků.
5.1 Obecné
Článek v rozsahu 1 odstavce upozorňuje na nutnost dodržení požadavků EN 15722, jehož je popisovaný dokument obsahovým dodatkem.
5.2 Požadavky eCall na informace o nákladu
Článek v rozsahu 1 strany uvádí základní požadavky na poskytované informace jako je jejich strojová čitelnost aj. Dále článek shrnuje rozsah dat potřebný pro záchranné složky a základní požadavky na přenosový protokol.
5.3 Datové koncepty a formáty
Článek v rozsahu 1 strany rekapituluje využití konceptu volitelných dodatečných dat v MSD, metody kódování ASN, nutnost využití identifikátoru objektu (OID) a přínosy volitelných dodatečných dat z nákladních vozidel.
5.4 Obsah Minimálního souboru dat
Článek v rozsahu 7 stran sestávajících převážně z tabulek prezentuje definice schématu MSD.
5.4.2 Základní obsah MSD
Článek obsahuje v úvodu odkaz na normu EN 15722 a základní strukturu sémantického obsahu MSD.
5.4.3 Obsah volitelných dodatečných dat schématu A
Článek v rozsahu 3,5 strany včetně tabulky obsahuje datovou definici tzv. schématu A ve struktuře odpovídající normě EN 15722. Datová struktura schématu A je na úrovni jednotlivých datových bloků uvedena v tabulce. Ukázka jejich úvodních povinných a nepovinných bloků je uvedena v následující tabulce.

Schéma obsahuje následující datové bloky: typ komerčního vozidla, telefonní číslo, typ kontaktu, informace o alarmu (únik, požár, vysoká teplota, nízká teplota, otřes, vysoký tlak, nízký tlak, orientace, jiný), ADR zboží (UN kód, kemler kód, obalová skupina, množství, měrná jednotka množství), zboží mimo ADR (SPS kód, kód typu kontejneru).
5.4.4 Obsah volitelných dodatečných dat schématu B
Článek v rozsahu 2,5 stran obsahuje datovou definici tzv. schématu B ve struktuře odpovídající normě EN 15722. Datová struktura schématu B je na úrovni jednotlivých datových bloků rámcově uvedena v tabulce ve formátu analogickém ke schématu A.
Od schématu A se liší zejména přítomností datového bloku koncového informačního bodu o nákladu (cargoInformationEndpoint).
Příloha A (normativní) - ASN.1 definice konceptu dodatečných dat pro náklad
Příloha v rozsahu 8 stran uvádí způsob kódování dodatečného datového bloku MSD.
Příloha B (informativní) - ASN.1 definice kompletní MSD zprávy s informací o nákladu
Příloha v rozsahu 8 stran uvádí způsob kódování MSD vč. schématu A.
Příloha C (informativní) - Scénář případu užití schématu B
Příloha v rozsahu 1 strany prezentuje příklad užití schématu B spočívající v získání dat ze systému třetí strany (nikoliv z vozidla).
