Zavřít

Řízení dopravy

Aplikační oblast: Řízení dopravy

Charakteristika

Řízení dopravy je funkcionalita představující soubor subsystémů skupiny „Řízení dopravy“, které direktivně ovlivňují účastníky silničního provozu signály, symboly a dalšími povinnými znaky, které mají ze zákona účastníci povinnost respektovat.

Jedná se zejména o tyto subsystémy:

  • Řízené SSZ křižovatky,
  • Liniové řízení dopravy, LŘD (stacionární, mobilní),
  • Proměnné PDZ (zákazové, příkazové),
  • Aplikace zastavení nadměrného vozidla.

Aplikovatelnost

V České republice jsou v provozu v mnoha městech SSZ řízené křižovatky v různých fázích inteligentního řízení, od pevných signálních plánů po sofistikované systémy řízení oblasti (např. Praha – Smíchov).

Systémy LŘD jsou instalovány zejména na dálniční síti (např. D1,  D0) a další se připravují.

Proměnné PDZ jsou v provozu zejména na úsecích a v místech, kde je nutné dopravu v případě mimořádných událostí přesměrovat (křižovatky před tunely, apod.).

Aplikace zastavení nadměrného nákladu jsou instalovány převážně v dostatečném předstihu před příjezdy k tunelům z důvodu včasného zastavení detekovaného vozidla s výškou přesahující povolený limit z důvodu zabránění poškození technologie tunelu.

Umístění v hierarchii témat

Nadskupina: Řízení dopravy
Podskupiny: řízené křižovatky, liniové řízení dopravy, zastavení nadměrného nákladu, proměnné dopravní značení

  

Řízení dopravy

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

řízení dopravy

 

ovlivňování dopravy

 

modelování

 

správa komunikací

 

 

 

 

 

 

 

řízené křižovatky

 

ZPI/PDZ

 

makromodely

 

zimní údržba (C2X, meteo)

liniové řízení dopravy

 

PDZ meteo

 

mikromodely

 

monitoring stavu vozovek

zastavení nadměrného nákladu

      

proměnné dopravní značení

      

Termíny a výstižné definice

zařízení na komunikaci – fyzický prvek, (detektor/aktor) umožňující sběr dopravních dat, resp. jejich interpretaci pro dopravní informace/řízení

uživatel – účastník silničního provozu, organizace využívající informace k optimalizaci své činnosti (řidiči, cestující, složky IZS, dopravní podnik, servisní organizace, apod.)

poskytovatel služby – subjekt zajišťující provoz systému řízení dopravy

poskytovatel infrastruktury – subjekt zajišťující sběr / interpretaci dat na infrastruktuře

servisní organizace – subjekt zodpovědný za provoz zařízení (DIŘC, zařízení na komunikaci)

ZPI – zařízení pro provozní informace

PDZ – proměnné dopravní značení

SSZ – světlené signalizační zařízení

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

Uživatel je přímo ovlivňován systémy pro řízení dopravy.

Tyto systémy jsou instalovány na silniční síti a umožňují ovlivňovat direktivně účastníka provozu, na základě povelů, které vznikají lokálně (řadič, lokální řídicí systém) nebo vzdálenou správou povely či volbou scénářů  (z řídicího centra na základě automatické volby scénářů nebo povely dispečera).

Architektura popisovaného řešení

Architekturu systému lze popsat v několika úrovňové struktuře:

  • Nejvyšší taktická úroveň: ovládání zařízení na komunikaci z Dopravního centra (jedná se o NDIC nebo oblastní dopravní centrum, které poveluje zařízení na komunikaci s ohledem na globální dopravní situaci)
  • Lokální řídicí úroveň: lokální řídicí prvek, který je součástí zařízení na komunikaci, většinou funguje automaticky na základě vyhodnocení nasbíraných dat (např. řadič SSZ, lokální počítač LŘD, lokální počítač u PDZ)
  • Aktor – akční prvek na komunikaci pro řízení provozu (signály SSZ, PDZ).

Přehled funkcí popsaného systému

Systémy řízení dopravy lze funkčně popsat v členění na jednotlivé aplikace, které řízení realizují:

  • Řízení prostřednictvím SSZ: řízené křižovatky jsou jedním z nejvíce bezpečných způsobů řízení uzlu. Je možné rozpoznávat různě sofistikované systémy řízení, od lokálního řízení pevnými plány, před dynamické řízení a koordinované tahy, až po oblastní řízení SSZ z nadřazené úrovně, kdy jednotlivé SSZ jsou řízení z nadřazené řídicí ústředny volbou dopravních scénářů s ohledem na aktuální dopravní situaci
  • Liniové řízení dopravy LŘD: sofistikovaný systém řízení používají zejména na dálniční síti na dopravně exponovaných vytížených tazích u velkých měst, v ČR je takto řízena D1 do Prahy a D0 kolem Prahy, další úseky jsou v přípravě, principiálně se jedná o systém proměnných dopravních značek, který vhodnou volbou rychlosti
  • Proměnné dopravní značky: na komunikacích se vyskytují místa a úseky, kde je nutné v mimořádných případech dopravu přesměrovat na objízdné trasy. Jedná se převážně o lokality před tunely, kdy je nutné v případě uzávěry vozidla převést na objízdnou trasu. Využívají se pro tento účel primárně lamelové PDZ s překlopením navádění a zobrazením příkazové značky. Další aplikací jsou PDZ pro zákaz vjezdu nákladním vozidlům, které zamezují vjezd nákladních vozidel na nesjízdné úseky během zimních období
  • Zamezení vjezdu nadměrným nákladům: jedná se o soubor systémových opatření před vjezdy do míst na komunikaci s výškovým omezením podjezdné výšky. Systémy jsou umístěny zejména před vjezdy do tunelů, připravují se rovněž pilotní projekty signalizace a zamezení vjezdu nadměrných vozidel do podjezdů s tramvajovou trakcí, kde je výška snížena. Principielně se jedná se senzorickou část automatické detekce nadměrného nákladu a ovládané PDZ, které automaticky zastaví detekované vozidlo a odkloní ho na objízdnou trasu.

 

 

Obrázek 1: Příklad provedení PDZ pro akci ŘSD „Silnice I/10 Tanvald – Harrachov“ (zdroj: ALMAPRO, s.r.o.)

Odkazy/Reference/Normy

Rozsah tohoto hesla je velmi obsáhlý, tuto problematiku popisuje mnoho norem, mezi nejzásadnější lze zařadit:

  • ISO 10711: Interface Protocol and Message Set Definition between Traffic Signal Controllers and Detectors
  • ISO 15784: skupina norem Data exchange involving roadside modules communication
  • ISO 14827: skupina norem Transport Information and control systems -- Data interfaces between centres for transport information and control systems

Dále je nutné zmínit normy zaměřené na komunikaci mezi centrem a zařízením na komunikaci:

  • Normy řady ISO 20684 „Roadside modules data interface“

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí