Zavřít

Tvorba nouzové zprávy MSD volání eCall

Aplikační oblast: eSafety (eCall)

Charakteristika

MSD zpráva je normalizovaný datový koncept, který obsahuje data vygenerovaná z příslušného vozidla, která jsou nezbytná pro zpracování tísňového volání v rámci služby eCall.

Aplikovatelnost

MSD zpráva je nedílnou součástí volání eCall z osobních vozidel a lehkých dodávek, které jsou tímto systémem povinně vybavovány od roku 2018 na základě Rozhodnutí Evropského parlamentu a rady č. 585/2014/EU a Nařízení č. 2015/758. Povinnost platí pro vozidla prodávaná na evropském trhu.

Volitelně mohou být systémem eCall vybavena vozidla dalších kategorií, včetně motocyklů.

Ve vazbě na reálné potřeby center tísňových volání byl pro účely přesnějšího určení polohy aktualizován příslušný standard. Ve své nejnovější verzi (rok 2020) jsou jak povinné označeny vedle poslední polohy vozidla po incidentu také 2 polohy předcházející. Toto zpřesnění umožní složkám IZS přesněji lokalizovat místo nehody u směrově rozdělených silnic a mimoúrovňových křižovatek. Legislativně však tato povinnost ještě nezačal platit.

Umístění v hierarchii témat

Nadskupina: eCall - systém automatického tísňového volání z vozidla

Podskupina: -

Termíny a výstižné definice

Centrum tísňového volání (PSAP) - fyzické místo, kde se pracuje s pověřením národních orgánů, a kde jsou přijata tísňová volání jako první

IZS – Integrovaný záchranný systém (systém aktivující složky hasičů, záchranné služby, policie)

IVS – vozidlový systém zahrnující připojená zabudovaná zařízení, který poskytuje funkce eCall

Kategorie UNECE – klasifikace vozidel do tříd (M1, N1, apod.)

Minimální soubor dat (MSD) - normalizovaný datový koncept obsahující datové prvky generovaných dat příslušného vozidla nezbytné pro vykonání služby eCall    

Panevropský eCall - eCall zaslaný přímo pomocí Teleslužby 12 přes mobilní komunikační síť

Modul GNSS – příjmový modul Globálního navigačního satelitního systému (systémy GPS, Galileo, Glonass nebo jejich kombinace)

Služba eCall - tísňová služba pro spojení cestujících poškozeného vozidla s nejvhodnějším PSAP prostřednictvím hlasového spojení přes síť mobilního operátora, společně s přenosem minimálního souboru dat do PSAP

Systém vozidla – SW/HW prostředky vozidla, které identifikují situaci (např. náraz) vyžadující asistenci

záchranných složek

Trigger – spouštěč volání eCall; může být aktivován manuálně nebo automaticky, kdy podmínky aktivace stanovuje obvykle výrobce vozidla

VIN – identifikační číslo vozidla (Vehicle Identifiaction number)

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

MSD (minimální soubor dat) je přenášen z vozidla do centra tísňového volání při každém nouzovém volání eCall. MSD představuje (vedle funkce automatické aktivace volání) klíčový přínos systému eCall, protože umožňuje dispečerům v centrech tísňového volání získat a interpretovat základní informace o incidentu bez nutnosti získávat informace od účastníků/svědků nehody telefonicky. Zásah integrovaného záchranného systému (IZS) tak může být naplánován a realizován i v případech, kdy účastníci nehody nemají povědomí o místě, kde se nacházejí, nebo je následkem zranění nemožné vést s nimi dialog. Data mají standardizovanou strukturu a strojovým zpracováním je možné dispečerům zobrazit informace v uživatelsky přívětivé podobě. Obvyklé je incident s doprovodnými informacemi zobrazen v mapě, data o nehodě mohou být dále automatizovaně distribuována přímo zasahujícím jednotkám IZS.

Architektura popisovaného řešení

Popisované řešení je zaměřeno na vozidlové systémy eCall, které jsou součástí vozidel z výroby (tento popis není cílen na tzv. aftermarket eCall). Současně je popis vzniku zaměřen na panevropský eCall a jeho běžné situace, tzn. manuální a automatickou aktivaci (není řešen testovací režim).

Do procesu vzniku MSD zprávy je zapojena řada prvků. Volání eCall může být vyvoláno manuálně posádkou vozidla, která pro tyto účely použije nouzové tlačítko. V tomto případě jsou stiskem tlačítka splněny aktivační podmínky a je aktivován trigger. Druhá varianta je automatická aktivace, kterou iniciuje Systém vozidla. V tomto případě aktivační podmínky, při kterých dojde ke spuštění triggeru, definuje výrobce vozidla. Je tedy na něm, aby u konkrétního typu vozidla stanovil prahové hodnoty z vozidlové senzoriky, které povedou ke spuštění eCall. Nepsanou hranicí, u které musí být vyvolán eCall, je aktivace airbagů. Spuštění Triggeru může být např. oproti aktivaci airbagů výrobcem vozidla záměrně mírně zpožděno tak, aby byla do MSD zaznamenána poloha zastaveného vozidla po nehodě.

Trigger spouští proces vyvolání eCall. eCall aplikace z dostupných dat vytvoří MSD zprávu ve standardizované struktuře. Datová pole MSD se obecně dělí na povinná, nepovinná a volitelná podle jejich důležitosti pro plánování zásahu Centrem tísňového volání. Volitelná data nemusí      být součástí MSD zprávy. Jedná se o rozšíření, která byla standardizována postupně v návaznosti na potřeby specifických typů vozidel a nehodových situací, které u nich mohou nastat.

Pro potřeby lepší názornosti datových skupin je možná data v MSD z pohledu jejich vzniku rozdělit na „přednehodová“ s delší časovou platností (nemění se během jízdy, jsou uložena v IVS) a „ponehodová“ (v průběhu jízdy dochází ke změnám zájmových veličin). V tomto dělení jsou data vstupující do MSD dále popsána.

 

MSD_v4

Přednehodová data

K „přednehodovým“ datům patří informace o vozidle, jako je jeho typ dle klasifikace UNECE, kód VIN a typ pohonu. Tyto informace vkládá do datového úložiště IVS výrobce vozidla. Jedná se o data, která jsou běžně neměnná po celý životní cyklus vozidla. Tyto informace jsou zásadní pro přípravu zásahu složek IZS, např. pro volbu způsobu hašení vozidla při požáru.

K volitelným datům patří informace pro nákladní vozidla, které může vložit typicky provozovatel vozidla nebo jeho uživatel. Jedná se o informace upřesňující typ nákladního vozidla, kontakt na provozovatele a bližší informace o převáženém nákladu.

Skupinu „přednehodových“ informací uzavírá volitelné pole obsahující identifikační údaje uživatelských zařízení (mobilní telefony), která byla prostřednictvím palubního systému vozidla zaregistrována společně s uvedením jejich telefonního čísla pro případ aktivace eCall.

Ponehodová data

Do MSD je popsán způsob aktivace Triggeru, tedy zda se jednalo o manuální nebo automatickou aktivaci.

GNSS modulu jsou získány polohové informace, které patří k nejdůležitějším. Povinně je součástí MSD aktuální poloha vozidla (po nehodě), volitelné jsou pak 2 polohy zaznamenané v 15 sekundách před nehodou. Ty jsou důležité pro možnost určení směru jízdy, což pomáhá určit místo zásahu zejména u směrově a výškově oddělených komunikací jako jsou dálnice, mimoúrovňové křižovatky apod.

Ze senzoriky vozidla mohou být automatizovaně vyčteny např.:

  • Indikace převrácení vozidla přes střechu
  • Aktivace airbagu pro pěší
  • Přítomnost Uživatelského zařízení v okamžiku aktivace eCall
  • Počet pasažérů
  • Místo nárazu (pro autobusy)
  • Připojení přívěsů, modulárních nadstaveb vozidla
  • Přítomnost ohně

Specifickým souborem senzoriky vozidla jsou čidla umístěná u nákladních vozidel v nákladovém prostoru. Tato čidla jsou ve schématu vyznačena samostatně jako senzorika nákladu. Do MSD mohou být propsány informace o aktivacích alarmů z čidel, pokud je jimi vozidlo vybaveno a data jsou k dispozici (teplota, tlak, oheň, poloha, únik hmot).

 

Po vytvoření MSD zprávy je tato odeslána prostřednictvím mobilních sítí na příslušné centrum tísňového volání.

Přehled funkcí popsaného systému

Základní funkce vytvoření MSD zprávy spočívá v jejím co nejrychlejším sestavení po aktivaci Triggeru. Šíře dat se odvíjí od dostupných datových zdrojů a nastavení jednotky IVS, respektive eCall aplikace. Jedná se jak o data s trvalejší platností (nazvána jako přednehodová), tak o data podávající obraz o stavu bezprostředně po nehodě (ponehodová). Soubor dat je následně zakódován podle standardizovaných pravidel (ASN) a bezprostředně po vyvolání nouzového volání zaslán na centrum tísňového volání. Po jeho přijetí je automaticky aktivována hlasová komunikace mezi dispečerem a posádkou vozidla, takže dispečer již má přenesené informace zobrazeny na svém monitoru.

Konkrétní metody získávání dat pro vytvoření MSD, ať už se jedná o automatizovaný proces přenosu dat ze systémů/senzoriky vozidla nebo vkládání dat na pokyn uživatele, nejsou standardizovány. Je na konkrétním výrobci vozidla, eCall jednotky (IVS), souvisejících systémů nebo připojených periferií, jak budou tato data do MSD vkládána. Např. „přednehodová“ data mohou být vkládána ručně prostřednictvím připojeného HMI nebo automatizovaně ze systémů Provozovatele, případně kombinací obojího.

ECall jednotka jako taková nemá definováno uživatelské rozhraní pro její obsluhu, protože ve svém základu plní svoji funkci automaticky bez nutnosti uživatelských vstupů (s výjimkou manuální aktivace). Protože se systém eCall stal povinnou součástí osobních vozidel, představuje fakticky jednu z aplikací systému vozidla. Kromě sdílení HW audio systému vozidla nezbytného pro hlasové spojení s centrem tísňového volání tak mohou být sdíleny další HW prvky vozidla jako je např. HMI. Postupně se tak stírají hranice mezi IVS a systémem vozidla.

Z pohledu užitné hodnoty MSD zprávy, která slouží pracovníkům Center tísňového volání pro plánování zásahu složek IZS, je zásadní její obsah. Přínosné je mít k dispozici co možná nejširší spektrum informací, což na druhé straně klade nároky na vozidlovou část systému (IVS).

Odkazy/Reference/Normy

MSD zprávy a jejího obsahu se týkají především následující normativní dokumenty:

  • Specifikace minimálního souboru dat (EN 15722)
  • Doplnění MSD zprávy o informace o ADR – převoz nebezpečných látek (TS 16405)
  • Rozšíření MSD o telefonní číslo posádky (TS 17363)
  • eCall pro další typy vozidel (TS 17249, části 1-6)
  • Specifikace MSD pro autonomní vozidla (TS 17395)

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí