Encyklopedie

Autonomní, DSRC a hybridní systémy patří mezi tzv. free-flow elektronické mýtné systémy (tj. jejich implementace má nulový či minimální dopad na plynulost dopravního toku. Názvy jednotlivých systémů zároveň tvoří klasifikační kritéria, jež zohledňují zejména použitou technologii k zajištění informací ohledně cesty vozidla v rámci dopravní infrastruktury, jež podléhá mýtnému. Základní…

Encyklopedie

Systém elektronického mýta využívající ke zpoplatnění palubní jednotku, která na základě datového souboru definujícího zpoplatněnou infrastrukturu (silnice, dálnice, mosty nebo tunely), autonomně sbírá data z GNSS a zasílá je ke zpracování do centrálního systému. Není tedy potřeba, aby infrastruktuře bylo instalováno speciální zařízení (RSE), např. mýtné brány. Zpoplatnění také může být…

Encyklopedie

Evropská služba elektronického mýtného je služba koncovému uživateli silniční infrastruktury, založena na konceptu jednotného (neboli interoperabilního) platebního prostředku pro EFC systémy na území členských států Evropské Unie. V důsledku tato služba umožňuje uživateli využívat služeb drtivé většiny EFC systémů na území Evropy za použití pouze jedné OBU jednotky.

Encyklopedie

Termíny „free-flow“ a „non free-flow“ označují rozlišení mýtných systémů (v drtivé většině jde o elektronické mýtné systémy) týkající se vlivu na plynulost dopravy v rámci silniční infrastruktury. Jedná se o následující charakteristiky:Freeflow označuje takový mýtný systém, jehož implementace má minimální či žádné důsledky na plynulost dopravy v rámci silniční infrastruktury, jež je…

Encyklopedie

Interoperabilita elektronických mýtných systémů znamená schopnost využívat služeb těchto systémů na základě uzavření smlouvy pouze s jedním poskytovatelem dané služby a také používáním pouze jedné palubní jednotky. Z tohoto důvodu v sobě interoperabilita zahrnuje různé aspekty elektronických mýtných systémů – např. technologické, legislativní, procedurální apod. Technické normy se…

Encyklopedie

Mýtný systém obecně představuje systémovou strukturu, jejímž cílem je umožnit veřejné autoritě vybírat poplatky za užití zpoplatněné silniční infrastruktury (viz heslo Mýtný systém a zpoplatnění). Mýtné systémy lze na základě jistých kritérií klasifikovat do skupin, přičemž ona klasifikace není v drtivé většině ukotvena v legislativě, naopak vzniká ad hoc, za účelem zpřehlednění…

Encyklopedie

Kontrolní mechanismy tvoří podstatnou součást elektronických mýtných systémů (v rámci manuálních mýtných systémů nejsou mechanismy kontroly tolik potřeba). Jedná se o mechanismy, jejichž účelem je ověřit dodržování pravidel souvisejících s využíváním mýtných systémů, zejména na straně řidiče či uživatele. Na proces kontroly lze nahlížet jako na dva separátní pod-procesy:Proces kontrola …

Encyklopedie

Mýtný systém je termín, jehož definice zahrnuje jakoukoliv obecnou infrastrukturu implementovanou za účelem výběru poplatků za použití silniční infrastruktury. Silniční infrastrukturou je zde myšlena silniční síť, složená ze silnic různých kategorií (např. dálnice, rychlostní komunikace, silnice první a druhé třídy), jež podléhá tzv. zpoplatnění – tj. zavedení systému poplatků týkajících se…

Encyklopedie

Zpoplatněním lze obecně nazvat proces zavedení poplatků za použití silniční infrastruktury. Bez ohledu na účel nebo důvod zavedení, lze v rámci způsobu zpoplatnění mluvit o dvou základních principech:Diskrétní zpoplatnění – Mechanismus zpoplatnění je založen na existenci samostatných událostí vyskytujících se v čase, jež určitým způsobem popisují použití tzv. mýtného objektu (viz heslo mýtný…

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí