Zavřít

Adaptivní tempomat

Aplikační oblast: Varovné a kontrolní systémy ve vozidle a na pozemní komunikaci, Systém ve vozidle

Charakteristika

Adaptivní tempomat (Adaptive Cruise Control - ACC) je systém, který automaticky udržuje zvolenou rychlost vozidla a zároveň ji dynamicky přizpůsobuje vpředu jedoucímu vozidlu, tak aby udržel požadovaný a bezpečný odstup mezi vozidly. Dle možného rozsahu přizpůsobení rychlosti se rozděluje na FSRA (pro všechny rychlostní rozsahy) a LSRA (pro omezený rychlostní rozsah).

 

 

Umístění v hierarchii témat

Nadskupiny:

  • Silniční vozidla.
  • Pokročilé vozidlové asistenty.

 

Podskupiny:

  • Symboly pro ovládací prvky, indikátory a kontrolní ukazatele.
  • Funkční požadavky, testovací procedury.

Termíny a výstižné definice

Aktivní řízení brzd - použití brzdy dle požadavku řídicího systému vozidla, nikoli řidiče

Odstup mezi vozidly (clearance) - vzdálenost mezi zadní částí předchozího vozidla a přední částí předmětného vozidla. Pro potřeby systému ACC je definována jako čas, nikoli vzdálenost.

 

https://www.standardland.cz/data/images/233.png

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

Adaptivní tempomat je jedním z typických pokročilých vozidlových asistentů (ADAS), které snižují zátěž řidiče při řízení, ale vyžadují stálé monitorování. Primárním účelem ACC je snížit únavu při dlouhé cestě, přičemž na rozdíl od běžného tempomatu není nutné brzdit před vozidly vpředu a opakovaně znovu aktivovat systém.

Systém ACC bývá často kombinován s dalšími systémy podpory pro kombinovanou bezpečnost vozidel, např. systémem autonomního nouzového brzdění. Součástí systému by mělo být vhodné uživatelské rozhraní, aby mohl být řidič vhodným způsobem varován o limitaci systému.

Architektura popisovaného řešení

Ovládání ACC se provádí pomocí prvku, typicky páčky pod volantem, s následujícími přepínači:

  • Zvolená rychlost
  • Zvolený odstup od vozidla vpředu
  • Vypnutí/zapnutí systému

Zpětná vazba vozidla o funkci a stavu systému probíhá obvykle pomocí grafiky na displeji v přístrojovém štítu.

Přehled funkcí popsaného systému

Systém se skládá ze senzorů (radar/lidar/laser/kamera) k měření vzdálenosti a relativní rychlosti svého a vpředu jedoucího vozidla., řídící logiky propojené s ovládáním motoru a brzd a ovládacího rozhraní řidiče. Reálné systémy často využívají dva druhy měřicích radarů – jeden pro dlouhé a druhý pro krátké vzdálenosti. Tím je zajištěna větší přesnost měření a detekce v různých dopravních situacích. Řidič nastavuje požadovanou rychlost, stejně jako u konvenčního tempomatu. Kromě toho může nastavit požadovaný rozestup od vozidla jedoucího vpředu. Po aktivaci ACC řídící logika udržuje zvolenou rychlost, a pokud radar rozpozná blížící se vozidlo vpředu, postupně vozidlo autonomně sníží rychlost na rychlost vozidla vpředu snížením výkonu motoru, popř. použitím brzd. Dále udržuje zvolený odstup (časový) od vozidla vpředu, dokud a) vozidlo nezmění jízdní pruh b) rychlost vozidla vpředu nepřekročí rychlost nastavenou na ACC.

https://www.standardland.cz/data/images/237.png

 

Vnější rozhraní vozidla

Základní součástí vnějšího rozhraní je zařízení pro měření vzdálenosti a relativní rychlosti vozidel vpředu, typicky radar (či soubor radarů). Ten může být u některých vozidel doplněn dalšími snímači, např. o videodetekcí překážky či lidarem.

Řídící veličiny

  • Zvolená rychlost.
  • Zvolený odstup od předchozího vozidla.
  • Vzdálenost předchozího vozidla.
  • Aktuální rychlost.

Podmínky fungování

Adaptivní tempomat má lepší potenciál využití ve vozidlech s automatickou převodovkou, protože může využívat větší rozsah rychlosti mezi zvolenou a aktuální (FSRA). V praxi je systém často využíván v kombinaci se systémem udržování vozidla v jízdním pruhu (Lane Assist), který autonomně řídí směr vozidla v jízdním pruhu (ačkoli vyžaduje stálou kontrolu řidiče, typicky vymáhanou detekcí ruky na volantu).

Různé úrovně ACC jsou schopny funkce v různých poloměrech směrových oblouků (úrovně I-IV). Čím menší poloměr oblouku, tím komplikovanější je detekce vozidla vpředu a tím vyšší je udávaná úroveň ACC.

Úrovňové třídy

Poloměry zatáček

I

bez udané hodnoty

II

≥500m

III

≥250m

IV

≥125m

Podobné systémy

  • Konvenční tempomat (bez udržování konstantní vzdálenosti za vozidlem vpředu)
  • Systém varování před překážkou před vozidlem
  • Autonomní nouzové brzdění

Odkazy/Reference/Normy

ISO 22179 – ITS – Systémy adaptivního udržování rychlosti jízdy při jednotlivých jízdních režimech – Funkční požadavky a zkušební postupy

ISO 15622 Silniční vozidla — Funkční požadavky na adaptivní regulaci rychlosti jízdy. Zkušební metody pro posuzování

ISO 2575 Silniční vozidla — Symboly pro ovládací prvky, indikátory a kontrolní ukazatele

ECE - Předpis č. 13-H Jednotné zásady schvalování osobních vozidel s ohledem na brzdné systémy

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí