CEN/TS 17148 - Inteligentní dopravní systémy - eSafety – ProForma smlouva o eCall mezi TPSP a veřejným subjektem odpovědným za záchranné služby

Aplikační oblast: eSafety (eCall)

PDF

Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2017, 23 stran

Rok zpracování extraktu: 2018

Skupina témat: Inteligentní dopravní systémy - eSafety

Téma normy: ProForma smlouva o eCall mezi TPSP a ERO

Charakteristika tématu: Návrh podoby smlouvy pro zahájení jednání mezi poskytovatelem služeb poskytovaných třetí stranou a veřejným subjektem odpovědným za záchranné služby

Úvod, vysvětlení východisek

Popis aktuálního stavu systému eCall jako celku s odkazy na příslušné normy. Nastavení základní terminologie.

Popis architektury, hierarchie, rolí a vztahů objektů
Popis procesu / funkce / způsobu použití

Návrh předpisu smlouvy využitelný při sestavování smlouvy mezi zúčastněnými subjekty.

Popis rozhraní / API / struktury systému
Definice protokolu / algoritmu / výpočtu
Definice reprezentace dat / fyzikálního významu
Definice konstant / rozsahů / omezení

Úvod

Cílem implementace panevropského systému tísňového volání (eCall) je automatizovat oznámení o dopravní nehodě na území celé EU a v přidružených zemích stejnými technickými standardy a se stejnou kvalitou služby použitím mobilní telekomunikační sítě (např. GSM) a evropské přednastavené tísňové směrové adresy (112), a poskytnout prostředek pro manuální spuštění oznámení o dopravní nehodě.

Existují dvě varianty eCall:

  • 112-eCall

  • eCall poskytovaný třetí stranou (TPS-eCall)

Třetí strana poskytující služby (TPSP) může filtrovat, doplňovat a konsolidovat volání eCall před jeho předáním centru tísňového volání (PSAP). ECall poskytovaný třetí stranou je tedy komplexnější na zajištění a mj. vyžaduje smlouvu mezi organizací provozovatele TPS a veřejného subjektu odpovědného za záchranné služby (PARES).

 
Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol.

Užití

Popisovaná technická specifikace obsahuje předlohu pro-forma smlouvy, kterou může veřejný subjekt odpovědný za záchranné služby (PARES) vyžadovat od žadatele TPSP, nebo může žadatel TPSP využít při žádosti o akceptaci svých volání eCall vůči PARES. V tomto smyslu jsou potenciálními uživateli subjekty třetích stran poskytujících služby (TPSP) a veřejných subjektů odpovědných za záchranné služby (PARES).

1. Předmět normy

Předmětem normy je předloha pro smluvní zajištění akceptace eCall zpráv od třetích stran poskytujících služby (TPSP). Tato předloha je pouze doporučující, nemá statut právního dokumentu ať již z pohledu národního nebo evropského práva. Může být využita při sestavování smlouvy mezi zúčastněnými subjekty.

2. Souvisící normy

Kapitola 2 obsahuje odkazy na 6 souvisejících norem. K důležitým patří:

EN 15722:2015, Inteligentní dopravní systémy eSafety – Minimální soubor dat pro eCall

EN 16062:2015, Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Vysokoúrovňové aplikační požadavky na eCall (HLAP) s využitím GSM/UMTS sítí s přepojováním okruhů

EN 16072:2015, Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Provozní požadavky na Panevropský eCall

EN 16102:2011, Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Provozní požadavky na podporu eCall třetí stranou

EN 16454:2015, Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Zkoušení shody systému eCall

3. Termíny a definice

Kapitola 3 obsahuje 38 termínů a definic uvedených v normě v plném znění. V tomto extraktu se vyskytují zejména následující termíny a definice:

veřejný subjekt odpovědný za záchranné služby; PARES (Public authority responsible for Emergency Services (PARES)) – Organizace záchranných složek uvedená ve smlouvě

centrum tísňového volání (Public Safety Answering Point (PSAP)) – fyzické místo, kde jsou přijata tísňová volání jako první, v odpovědnosti veřejného orgánu nebo souborné organizace uznané vládou

eCall poskytovaný třetí stranou; TPS-eCall (TPS-eCall) – eCall podporovaný službami třetí strany: varianta eCall popsána a definována v normě ČSN EN 16102

třetí strana poskytující služby (Third Party Service Provider (TPSP)) – fyzická nebo funkční část odpovědná za poskytování služeb založených na telematice abonentům

Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology.

4. Symboly a zkratky

Kapitola 4 obsahuje 17 značek a zkratek uvedených v normě v plném znění. V tomto extraktu se vyskytují zejména následující značky a zkratky:

IVS systém ve vozidle (in-vehicle system)

MSD minimální soubor dat (minimum set of data)

PARES veřejný subjekt odpovědný za záchranné služby (Public authority responsible for emergency services)

PSAP centrum tísňového volání (public safety answering point)

TPSP třetí strana poskytující služby (third party service provider)

TS12 služba GSM pro tísňové volání (Teleservice 12)

Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS (www. ITSterminology.org).

5 Přehled

Věcný obsah normy je obsažen v kapitolách 5 až 7.

5.1 Základní informace o eCall

V článku je popsán stav zavádění eCall a související normy.

Službou eCall jsou od jara 2018 vybavovány všechny modely lehkých vozidel, k uskutečnění hlasového hovoru je využita prioritizace TS12. Po navázání hovoru pošle zařízení ve vozidle (IVS) minimální soubor dat (MSD) v souladu s normou EN 15722 a otevře hlasový kanál pro komunikaci s centrem tísňového volání (PSAP). Provozní požadavky pan-evropského e-Call jsou uvedeny v normě EN 16072. Vysokoúrovňové přístupové protokoly s využitím GSM/UMTS mobilních sítí jsou uvedeny v EN 16062, zajištění GSM/UMTS odkazuje na standardy ETSI, zejména Release 8 nebo novější. Zkoušky shody jsou specifikovány v normě EN 16454.

Dále je popsáno zajištění služby TPS eCall, které je graficky znázorněno na následujícím obrázku. Podrobnější popis je uveden v normě EN 16102.


 

Obrázek 1 Systémy "112-eCall" a "TPS-eCall" připojené na PSAP (obr. 1 normy)

V závěru kapitoly jsou uvedeny citace z nařízení Evropského parlamentu a Rady pro eCall (2015/758) specifikující podmínky zajištění provozu TPS eCall včetně odkazů na související normu EN 16102.

 

6 PARES: úmluva s TPSP

6.1 Potřeba dohody mezi PARES a TPSP

Obsahem je zdůvodnění potřebnosti uzavřít smlouvu.

6.2 Kdo má podepisovat smlouvu

Článek stanoví osoby, které by měly smlouvu uzavírat. Dále obsahuje doporučení členským státům ukotvit jednotný postup platný pro všechny PARES.

6.3 Kontakty a data o hranicích

Článek upozorňuje na nezbytnost zajištění distribuce TPS eCall na nejvhodnější PSAP, což má být zajištěno poskytnutím přímých kontaktních údajů a územních kompetencí lokálních PSAP.

 

7 Požadavky

7.1 Obecný kontext

V článku je zdůrazněno, že popisovaná technická specifikace je pouze předlohou využitelnou jako startovní bod pro jednání mezi aktéry.

7.2 Pro-forma předloha smlouvy o provozní podpoře mezi PARES a eCall TPSP

Článek popisuje obsah přílohy A rozdělené do pěti částí.

 

Příloha A (informativní) Pro-forma předloha smlouvy o podpoře mezi Veřejným subjektem odpovědným za záchranné služby (PARES) a Třetími stranami poskytujícími služby eCall

Příloha uvádí samotnou vzorovou smlouvu mezi PARES a TPSP.

 

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí