Zavřít

Dopravní informační a řídicí centrum

Aplikační oblast: Řízení dopravy

Charakteristika

DIŘC je hardwarově a softwarově vybavený kompaktní systém zajišťující příjem, zpracování, verifikaci a vyhodnocení dopravních dat a informací, které jsou následně poskytovány vybrané skupině uživatelů a rovněž široké veřejnosti.

Určitá množina dopravně významných dat je rovněž využívána k řízení v dopravě prostřednictvím aktorů, tedy např. řadičů řízených křižovatek, proměnnými dopravními značkami, prostřednictvím RDS-TMC, apod.

Mezi detekční prvky, které slouží pro sběr dat, patří zejména tyto automatické systémy jako jsou: strategické detektory, videodohled, sensory WIM, meteo stanice, apod.

DIŘC zaujímá v hierarchii ovlivňování dopravy nejvyšší pozici, v rámci skupiny DIŘC je na nejvyšší národní úrovni NDIC (národní dopravně informační centrum), s kterými obousměrně komunikují oblastní či městská dopravní centra (např. HDŘÚ Praha, DIC Brno, SSÚD Rudná, apod.). Další centra se v souladu s legislativním řádem ČR připravují.

Následující schéma znázorňuje hierarchii dopravních center v ČR (vazba na zahraniční centra je zejména přes NDIC). Hierarchie je legislativně zakotvena v technických podmínkách TP172 „Dopravní informační centra“.

Obrázek 1: Architektura a hierarchie DIŘC v rámci České republiky

Aplikovatelnost

Některá DIŘC jsou již v ČR v provozu (Praha , SSÚD Rudná, NDIC Ostrava, DIC Brno, apod.). Dle legislativy platné v ČR bude systém DIŘC neustále rozšiřován podle jednotlivých strategií měst a na národní úrovni – ŘSD (dle rozvoje dálniční sítě a tunelových staveb).

Umístění v hierarchii témat

Nadskupina: Řízení dopravy
Podskupiny: Zařízení na komunikaci

Termíny a výstižné definice

DIŘC – dopravní informační a řídicí centrum

zařízení na komunikaci – fyzický prvek, (detektor/aktor) umožňující sběr dopravních dat, resp. jejich interpretaci pro dopravní informace/řízení

uživatel – účastník silničního provozu, organizace využívající informace k optimalizaci své činnosti (řidiči, cestující, složky IZS, dopravní podnik, servisní organizace, apod.)

poskytovatel služby – subjekt zajišťující provoz systému řízení dopravy

poskytovatel infrastruktury – subjekt zajišťující sběr / interpretaci dat na infrastruktuře

servisní organizace – subjekt zodpovědný za provoz zařízení (DIŘC, zařízení na komunikaci)

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

Uživatel má zájem optimalizovat svou cestu vozidlem, minimalizovat ztrátové časy, ostatní účastníci silničního provozu, jako jsou profesionální organizace působící v dopravě rovněž.

DIŘC je “mozkem”, který sbírá dopravní data a informace z dostupných zdrojů (zařízení na komunikaci, řidiči, složky IZS, apod.). Tato data centrum zpracuje, ověří je a poté je považuje za ověřené, s kterými dále pracuje. Výstupem mohou být data, jejichž prostřednictvím dojde k přímému řízení a informování v dopravě (SSZ křižovatky, tunely, proměnné značky, naváděcí, apod.) a dále jsou data poskytována dalším subjektům k jejich využití (složky IZS, Dopravní podniky, Servisní organizace, apod.).

Obrázek 2 Struktura systému Řízení dopravy

Architektura popisovaného řešení

Systém DIŘC má následující funkce, které je nutné, aby zajistil:

  • Příjem dopravních dat a informací (dopravní data z detektorů, řadičů, obraz a video z kamer, data z senzorů WIM, verbální informace od řidičů z terénu, data od partnerských organizací typu IZS, Dopravní podnik, Správci komunikací, apod.);
  • Verifikace a zpracování dat (ověření přijatých dat, pokud nejsou ověřeným zdrojem jako jsou hlášení od řidičů);
  • Zpracování dat, jejich vizualizace, použití pro prognózu dopravy, apod.
  • Poskytnutí dat (pro řízení dopravy před aktory: SSZ, ZPI, PDZ, tunely, partnerské organizace: Dopravní podnik, Správce komunikace, IZS, apod.).

Pro zajištění optimální a bezporuchové funkce DIŘC je vždy určena servisní organizace, která má za úkol zajistit tyto činnosti tak, aby DIŘC fungovalo bez poruch a v případě poruchy neodkladně ji odstranila v termínu zásahových časů.

Obrázek 3 Architektura systému DIŘC

7.1 Příjem dat

Tato funkce DIŘC je tvořena komunikační infrastrukturou s předem jasně definovanými rozhraními a pravidly pro příjem dopravních dat a informací. Jedná se o následující typy dat a informací z uvedených zdrojů:

Dopravní data z detektorů (intenzita, obsazenost, rychlost dopravního proudu, skladba, hmotnosti na nápravu, stav parkovišť)

Povětrnostní data z meteo stanic (teplota vzduchu, vozovky, riziko námrazy, rychlost větru, srážky, …)

Obrazové a video informace (kamery videodohledu)

Fyzikální data z senzorů v tunelech (opacita, proudění vzduchu,….)

Verbální data neověřená či ověřená (řidiči, IZS, správci komunikací a zařízení, automotokluby, ….).

7.2. Verifikace, zpracování a uložení dat

7.2.1 Verifikace dat

Tato funkce zajišťuje verifikaci a ověření obdržených data z neautorizovaných zdrojů (dotazem u IZS, videodohledem apod.)

7.2.2 Zpracování dat a informací

Jedná se o automatizované či manuální zpracování a vyhodnocování dopravních dat a informací z obdržených dat. Může se jednat o vizualizaci zátěžové mapy dostupnými algoritmy, návrh scénářů řízení pro SSZ, návrh zobrazení informačních textů na ZPI, či návrhy na změnu řízení v tunelech jako podklad pro finální rozhodnutí dispečera.

7.2.3 Ukládání dat a archivace

Velmi důležité je ukládání a archivace všech dat, na základě historických dat a chování systémů lze predikovat vývoj dopravy a odhadovat možné dopady plánovaných omezení v dopravě či plánovaných investiční akcí s dopadem na dopravu.

7.3 Distribuce dat

Tato funkce DIŘC je tvořena komunikační infrastrukturou s předem jasně definovanými rozhraními a pravidly pro distribuci dopravních dat a informací. Jedná se o následující typy dat a informací pro uvedené aktory:

Dopravní informace pro dispečery DIŘC (vizualizace dat na zátěžových mapách, video zobrazení stavu, prognóza dlouhodobá a krátkodobá) pro podporu rozhodování o řízení dopravy,

Dopravní data pro řízení (řadiče SSZ, tunelové systémy, proměnné dopravní značky)

Data pro informování (ZPI informační tabule, navádění na parkoviště, Kooperativní systémy C2X,…)

Obrazové, video a veřejné informace (partneři DIŘC, ostatní přes WEB, mobilní aplikace, RDS-TMC,…)

Přehled funkcí popsaného systému

Funkce systému DIŘC spočívá v těchto funkcích:

  • Příjem dopravních dat a informací od Poskytovatelů dat a informací (dopravní data z detektorů, řadičů, obraz a video z kamer, data z senzorů WIM, verbální informace od řidičů z terénu, data od partnerských organizací typu IZS, Dopravní podnik, Správci komunikací, apod.);
  • Verifikace a zpracování dat Provozovatelem DIŘC (ověření přijatých dat, pokud nejsou ověřeným zdrojem jako jsou hlášení od řidičů), návrh strategií řízení, scénářů informování v dopravě, apod.;
  • Zpracování dat, jejich vizualizace, použití pro prognózu dopravy, apod., zajišťuje Správce dat

Poskytnutí dat Příjemcům dat a informací (pro řízení dopravy před aktory: SSZ, ZPI, PDZ, tunely, partnerské organizace: Dopravní podnik, Správce komunikace, IZS, apod.).

Obrázek 4: Funkční a komunikační architektura DIŘC a vazeb v rámci Řízení dopravy

8.1. Poskytovatel dat a informací

Jedná se v obecném kontextu o organizaci, která je zodpovědná za provoz subsystému v dopravě, který je zdrojem dat a informací.

Jedná se zejména o tyto subjekty umožňující příjem následujících dat:

  • Provozovatel systémů sběru dat (detektory o stavu dopravy, kamery, detektory WIM, meteo stanice, řadiče SSZ, řídicí systém tunelů, závorové systémy, parkovací automaty), např. TSK hl.m. Prahy, Brněnské komunikace, a.s., ŘSD – Ředitelství silnic a dálnic ČR;
  • Provozovatel systémů IZS (data z MKS – městský kamerový systém), Policie ČR, Městská policie;
  • Provozovatel MHD (data z pohybu vozidel), Dopravní podniky;
  • Účastníci provozu (hlášení o dopravní situaci).

8.2 Provozovatel DIŘC

Organizace, která má ve své kompetenci zajištění provozu DIŘC. Pro zajištění provozuschopnosti technologie, jednotlivých systémů má obvykle na základě servisních smluv s jednotlivými dodavateli technologií zajištěnu funkčnost systému.

Provozovatel DIŘC disponuje několika dopravními dispečery, obvykle v kombinaci s dispečery Policie ČR, kteří na základě ověřených dat a informací stanovují strategie řízení dopravy, scénáře pro informování účastníků provozu a další činnosti pro řízení dopravy.

Velmi důležitou částí DIŘC je datová základna, která zajišťuje archivaci všech získaných dat a na základě nadstavbových nástrojů umožní dopravním inženýrům, kteří jsou personální součástí DIRČ volbu strategického rozvoje v dopravě, odhady dopadů na dopravní situaci předpokládaných omezení, apod.

8.3 Příjemci dat a informací

Obvykle se jedná o stejné subjekty, které data poskytují.

Tyto subjekty mají odpovědnost za provoz subsystémů, tzv. aktorů, jejichž prostřednictvím dochází k řízení a informování účastníků provozu.

Jedná se o aktory:

  • Řadiče SSZ pro taktické řízení dopravy;
  • Proměnné informační tabule ZPI a proměnné dopravní značky pro informování řidičů a případně přesměrování dopravy prostřednictvím PDZ;
  • Systémy řízení dopravy v tunelech pro vazbu na jejich okolí,

Další provozovatelé, kteří využití znalost dopravní situace pro optimalizaci provozu svých subsystémů (preference MHD a složek IZS na SSZ, objízdné trasy pro IZS, apod.).

Odkazy/Reference/Normy

Následující normy se týkají problematiky Dopravní center, tyto normy nedefinují samotnou funkci DIŘC, ale definují jejich vazbu v rámci komplexního systému ITS, tzn. Komunikační vazby mezi Dopravními centry, mezi ostatními prvky v rámci ITS, a to následovně:

  • Datová rozhraní mezi centry dopravních informací a řídicími systémy – ISO 14287-1 – požadavky na definování zpráv a ISO 14287-2 Datový slovník DATEX

V současné době k 9/2017 se připravují další skupiny norem definující vzájemnou komunikaci mezi dopravními centry na bázi jiných běžně používaných protokolů (SNMP, apod.).

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí