Zavřít

Elektronický tachograf a činnosti profesionálního řidiče

Aplikační oblast: Systémy řízení nákladní dopravy

Charakteristika

Tato podskupina je zaměřena na dvě aplikační služby jednotné platformy pro telematické aplikace kooperativního systému v nákladní dopravě, zkráceně TARV.

Aplikační služby TARV využívají komunikaci pro účely vzdálené regulace nákladní dopravy.

Aplikovatelnost

Potenciál budoucí aplikovatelnosti elektronického tachografu a monitorování činností profesionálního řidiče je v českém prostředí vysoký vzhledem k již používanému digitálnímu tachografu, povinnému v komerční nákladní dopravě těžkými vozidly. Nicméně, nepředpokládá se, že půjde o aplikování kompletních služeb, ale spíš o využití jednotlivých datových struktur ve službách.

Co se týká využívání kompletních aplikačních služeb v podobě TARV, doporučujeme držet se nařízení Evropské unie a neuvalovat na dopravce nová nařízení pouze na národní úrovni.

Elektronický tachograf a monitorování činností profesionálního řidiče jsou pro ČR důležité vzhledem k možnosti budoucího povinného používání elektronických tachografů v EU.

Umístění v hierarchii témat

Nadskupiny

Nejbližší nadskupinou je: vzdálená regulace nákladní dopravy TARV

a jí nadřazenou: ITS pro nákladní dopravu

Podskupiny

Toto heslo je na nejnižší úrovni hierarchie a nemá další podskupiny

 

Termíny a výstižné definice

TARV; kooperativní telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (telematics applications for regulated commercial freight vehicles) - jednotná platforma pro telematické aplikace kooperativního systému v nákladní dopravě

aplikační služba (application service) - služba poskytovaná poskytovatelem služby, který má v regulovaném komerčním nákladním vozidle bezdrátový přístup k datům systému ve vozidle (IVS)

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

Jednotlivé aplikační služby se obecně řídí podmínkami uvedenými v hesle Rámec a architektura TARV, kde jsou popsány důležité termíny, role v systému, základní činnosti, data pro výměnu mezi partnery, nástroje výměny a témata použití. Regulace v rámci TARV je vysvětlena samostatným heslem. Aplikační služby mohou být vždy nastaveny národní jurisdikcí jako povinné nebo „ostatní“ (nepovinné komerční aplikace) podle Kategorií TARV, rovněž v samostatném hesle.

Tachograf mechanický a digitální v ČR mají již svoji historii právě v souvislosti se záznamem činností řidiče a nařízením týkajícím se povinných přestávek profesionálních řidičů. Elektronický tachograf může tyto aktivity povýšit na novou úroveň tak, že bude čitelný buďto ze vzdáleného střediska dohledu nebo vlastního firemního dispečinku, případně v rámci kontroly v místě na silniční síti, tedy kdy dohled nad dodržováním nařízení je prováděn z oprávněného a vybaveného kontrolního vozidla, projíždějícího kolem prošetřovaného nákladního vozidla nebo ze stanice na infrastruktuře buďto stacionární nebo mobilní. To vše z důvodu preventivní kontroly nebo důvodného podezření na nedodržení režimu činností řidiče.

Architektura popisovaného řešení

Základní architektura TARV je uvedena v hesle Rámec a architektura TARV. Architektura pro ostatní (nepovinné, volitelné) aplikace je v hesle Kategorie TARV.

Heslo popisuje rozšíření současných individuálních systémů tachografu na úroveň vzdálené centrální správy a možnost propojení s dalšími aplikacemi pro regulaci komerčních nákladních vozidel.

Norma o tachografu definuje role jednotlivých účastníků v procesu přenosu dat. Povinný obsah dat z tachografu není dán touto normou, ale požadavkem jurisdikce v dané zemi (v ČR v souladu s předpisy EU). Viz obrázek 1.

Pro normu o záznamu činností řidiče platí totéž, viz obrázek 2 níže.

 

Přehled funkcí popsaného systému

Uvedené dvě aplikační služby řeší následující funkce:

  • tachograf se zabývá vzdáleným přístupem do tachografu vozidla, z důvodu možnosti kontroly autorizovanými orgány
  • činnosti řidiče se zaměřují na monitorování průběhu činností dle nastavených kategorií podle legislativy a dodržováním povinného odpočinku řidiče ve správný čas

Nástroj pro poskytování datových konceptů s daty z tachografu poskytovateli aplikační služby využívá palubního systému (IVS) a rozhraní bezdrátové komunikace mezi IVS a centrálním systémem poskytovatele aplikační služby.

Níže uvádíme jednotlivé příklady komunikačních profilů s možnými způsoby čtení a přenosu dat.

C1 Inspekce pomocí interogátoru DSRC, s daty užívanými pro inspekci v místě

  • Profil C1a: Případ užití interogátoru a ruční nebo dočasné čtečky u silnice

  • Profil C1b: Případ užití interogátoru a čtečky ve vozidle

  • Profil C1c: Případ užití stálého nebo semi-permanentního čtení vedle pozemní komunikace nebo nad ní

C2 Inspekce pomocí interogátoru DSRC, s daty pro poskytovatele aplikační služby

  • Profil C2a: Případ užití interogátoru a ruční nebo dočasné čtečky u silnice
  • Profil C2b: Případ užití interogátoru a čtečky ve vozidle

Profil C2c: Případ užití stálého nebo semi-permanentního čtení vedle pozemní komunikace nebo nad ní

C3 Vzdálená inspekce pomocí stanice ITS ve vozidle, s daty přenášenými poskytovateli aplikační služby přes wifi rozhraní

Důležitý je požadavek na archivaci dat a stanovení podmínek jejich odesílání.

Elektronický záznam činností řidiče musí být vytvořen při každé práci nebo přestávce řidiče. Záznam obsahuje informace o řidiči, prováděných operacích, řízení vozidla a změně záznamu ohledně čerpané pracovní přestávky. Součástí je uvedení času, pozice vozidla, identitě řidiče a součtu doby pracovní činnosti a součtu doby přestávek. Elektronický záznam musí být ve shodě s normalizovanými ‘Work Record Elements’ (WRE).

ISO TC204 požaduje, aby datové koncepty definované normami ISO TC204 pro ITS byly v jazyce ASN.1 (viz ISO 14813-6). ISO 21217 (komunikační architektura ITS-CALM-ITS-station) a související normy požadují výměnu dat s použitím jazyka ASN.

Odkazy/Reference/Normy

ČSN ISO 15638-1 Inteligentní dopravní systémy – Rámec pro spolupracující telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (TARV) – Část 1: Rámec a architektura

  • Česká technická norma převzatá z ISO popisuje základní charakteristiky společné pro všechny aplikační služby TARV
  • Tato základní norma skupiny norem ISO 15638 definuje ojedinělou možnost regulace přepravy nákladů z pohledu státu, která přináší sjednocení systému, formy dat i povinností řidiče, a usnadňuje tak práci provozovatelům i veřejným orgánům. Státní orgány v jednotlivých zemích samy rozhodují, jestli vůbec tuto formu přísné regulace zavést. Pokud ano, rozhodují si samy o tom, co je či co není součástí dohledu v dané zemi. Není zde tedy pravidlo povinného zavedení TARV do ČR.
  • Na tuto základní normu ISO 15638-1, ze souboru norem pro jednotný rámec pro regulaci/dohled v nákladní dopravě (TARV) navazují další části normy.

 

ISO 15638-9 Inteligentní dopravní systémy – Rámec pro spolupracující telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (TARV) – Část 9: Vzdálené monitorování elektronického tachografu (RTM)

  • Technická norma ISO popisuje používání a specifikace elektronického tachografu
  • Norma zohledňuje využívání kooperativních systémů v nákladní dopravě pro účely kontroly ze strany státu, ale rovněž lze normu použít pro soukromý sektor, např. pro vlastníka vozidla. Norma rovněž definuje role jednotlivých účastníků v procesu přenosu dat. Povinný obsah dat z tachografu není dán touto normou, ale požadavkem jurisdikce v dané zemi (v ČR v souladu s předpisy EU).

ČSN ISO 15638-11 Inteligentní dopravní systémy – Rámec pro kooperativní telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (TARV) – Část 11: Záznam činností řidiče

  • Česká technická norma převzatá z ISO popisuje druhy činností řidiče a možnosti jejich záznamu
  • Norma se zabývá pracovními záznamy řidiče a stanoví formu a obsah dat pro systémy, které je zpracovávají, přístupové metody k těmto datům a poskytuje specifikace pro běžnou komunikaci a aspekty výměny dat.
  • Norma navazuje na základní normu ISO 15638-1, ze souboru norem pro jednotný rámec pro regulaci/dohled v nákladní dopravě (TARV). Pro pochopení kontextu této služby je rovněž důležitá část 6 této normy.

Extrakt normy ČSN ISO 15638-1

Extrakt normy ISO 15638-9

Extrakt normy ČSN ISO 15638-11

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí