Zavřít

Eletronická služba elektrického mýtného (EETS)

Aplikační oblast: Elektronický výběr poplatků (EFC)

Charakteristika

Evropská služba elektronického mýtného je služba koncovému uživateli silniční infrastruktury, založena na konceptu jednotného (neboli interoperabilního) platebního prostředku pro EFC systémy na území členských států Evropské Unie. V důsledku tato služba umožňuje uživateli využívat služeb drtivé většiny EFC systémů na území Evropy za použití pouze jedné OBU jednotky.

Aplikovatelnost

Definice této služby je postavena na několika legislativních elementech Evropské komise, jež jsou chápány jako základní stavební bloky. Jedná se zejména o následující:

- 2004/52/EC on the interoperability of electronic road toll systems in the Community – direktiva definující interoperabilitu EFC systémů a stanovující hlavní technologické směry v rámci EFC systémů na území Evropské Unie

- 2009/750/EC: Commission Decision of 6 October 2009 on the definition of the European Electronic Toll Service and its technical elements – rozhodnutí Evropské Komise, obsahující definici služby EETS, včetně základních požadavků týkajících se jednotlivých rolí, jejich práv a zodpovědností v rámci služby EETS a identifikaci odpovídajících technických norem, jež jsou pro implementaci této služby vhodné

V současné době není tato služba poskytována v takovém rozsahu jak je definováno v rozhodnutí komise (rozhodnutí komise z roku 2009 definuje dobu nutnou pro poskytovatele služby EETS k uzavření smluv se všemi subjekty pro výběr mýtného na 3 roky), resp. v současné době neexistuje na trhu žádný poskytovatel služby EETS. V současné době probíhá pilotní program projektu REETS (Regional European Electronic Toll Service) Evropské Unie ověřující proveditelnost implementace služby EETS v rámci EFC systémů ve vybraných členských státech (Rakousko, Dánsko, Francie, Německo, Itálie, Polsko a Španělsko) a ve Švýcarsku.

Umístění v hierarchii témat

Nadskupina: Mýtné služby

Podskupina: -

Termíny a výstižné definice

Subjekt pro výběr mýtného – právní subjekt (ve většině případů veřejná instituce), majitel a provozovatel elektronického mýtného systému, jenž je oprávněn vybírat mýtné za použití silniční infrastruktury

Poskytovatel EETS – právní subjekt (jak veřejná tak soukromá instituce), poskytující službu EETS

EETS OBU – platební prostředek, umožňující pohyb v rámci definované množiny mýtných domén EFC systémů

Evropská Služba Elektronického Mýtného – služba definovaná Evropskou Komisí za účelem poskytnutí plně interoperabilního řešení pro uživatele evropských elektronických mýtných systémů (existujících i budoucích)

Oblast EETS – oblast podléhající výběru mýtného která spadá do oblasti působnosti směrnice 2004/52/ES

Přehled o oblasti EETS – dokument popisující danou oblast EETS (zahrnující způsob zpoplatnění, legislativní, procedurální a technické požadavky vůči uživateli služby EETS, popisující geografický aspekt mýtné domény, tarifní tabulky apod.), jež musí každý subjekt pro výběr mýtného zveřejnit pro potenciální poskytovatele služby EETS

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

Jednou z hlavních motivací vzniku služby EETS byl stále narůstající počet EFC systémů na území členských států Evropské Unie, přičemž každý z těchto systémů kladl specifické požadavky týkající se způsobu využívání služeb systému – zejména se to týká instalace jednotky OBU. Uživatelé využívající služeb více EFC systémů byli nuceni na základě jednotlivých smluv se subjekty pro výběr mýtného používat individuální OBU jednotky pro jednotlivé systémy (tj. tento stav vyžadoval instalaci několika OBU jednotek, čímž docházelo v některých případech k zaplnění “kapacity” čelního skla). Mimo tuto technickou kuriozitu s sebou nutnost smluvního vztahu s individuálními subjekty pro výběr mýtného neslo pro uživatele systému rovněž komplikace související s rozdílnou legislativní, procedurální či finanční stránkou. Hlavním cílem služby EETS je umožnit uživateli vstoupit do smluvního vztahu pouze s jedním poskytovatelem služby, využívat jednoho platebního prostředku (tj. EETS OBU jednotka) pro pohyb v  mýtných doménách jednotlivých EFC systémů.

Architektura popisovaného řešení

V rámci architektury služby EETS jsou definovány tyto role:

- Uživatel služby EETS – např. dopravce, využívající silniční infrastrukturu v členských státech, kde je používání silniční infrastruktury zpoplatněno

- Subjekt pro výběr mýtného – vlastník a provozovatel elektronického mýtného systému (v závislosti na situaci mohou být vlastník a provozovatel systému oddělené entity – např. vlastníkem EFC systému v ČR je Ministerstvo Dopravy a provozovatelem je firma Kapsch)

- Poskytovatel služby EETS – subjekt jenž poskytuje služby využívající interoperability mezi dotyčnými elektronickými mýtnými systémy (tj. jedna smlouva, jedna OBU)

 

Role uživatele EETS v sobě intuitivně zahrnuje element řidiče a vozidla. V rámci role poskytovatele služby EETS jsou rozeznávány dvě dílčí entity – jedná se o tzv. „front-end“ (dílčí celek systému poskytovatele v němž se nachází EETS OBU jednotka, jež je poskytnuta uživateli a tzv. “proxy“, sloužící ke komunikaci s EETS OBU)  a tzv. „back-end“ (jedná se o centrální systém poskytovatele).

Mezi jednotlivými rolemi figurují následující rozhraní:

- Rozhraní 1. Řidič – EETS OBU umožňující řidiči identifikaci stavu OBU jednotky

- Rozhraní 2. Vozidlo – EETS OBU pro integraci OBU jednotky do vozidla

- Rozhraní 3. EETS front-end – EFC systém subjektu pro výběr mýtného pro tvorbu mýtných transakcí na jejichž základě je prováděn výpočet hodnoty mýta

- Rozhraní 4. EETS front-end – Kontrolní systém subjektu pro výběr mýtného pro kontrolu stavu OBU jednotky prováděnou subjektem pro výběr mýtného

- Rozhraní 5. EETS back-end – EFC systém subjektu pro výběr mýtného pro výměnu dat mezi poskytovatelem služby EETS a subjektem pro výběr mýtného

 

Z hlediska kvality služby EETS a její implementace jsou podstatná zejména rozhraní 3, 4 a 5, jež jsou využívána k registraci mýtných a kontrolních transakcí (rozhraní 3 a 4) a ke komunikaci dat týkajících se výpočtů hodnoty mýta (rozhraní 5).

 

Obrázek 1. – Architektura služby EETS

 

Přehled funkcí popsaného systému

Na základě smluvního vztahu mezi uživatelem a poskytovatelem služby EETS, je uživateli poskytnuta EETS OBU jednotka k použití v EFC systému jednotlivých subjektů pro výběr mýtného. Tuto jednotku si musí uživatel nainstalovat do vozidla (v drtivé většině případů jde o umístění na dolní stranu čelního skla). Teprve s tímto zařízením je možné využívat služeb jednotlivých EFC systémů. V rámci použití silniční infrastruktury dochází ke komunikaci mezi EETS OBU a zařízením na straně subjektu pro výběr mýtného – jedná se jednak o kontrolní mechanismy ale také o detekci vozidla a jeho použití infrastruktury a vytvoření záznamu o tomto použití (toto je případ EFC systémů jež využívají technologie DSRC). Tato údaje se shromažďují na straně subjektů pro výběr mýtného po předem definovanou časovou periodu a poté jsou zasílána k fakturaci odpovídajícímu poskytovateli služby EETS. V případě, že veškeré kontrolní mechanismy potvrdí funkčnost EETS OBU jednotky, je z hlediska platební povinnosti zodpovědný daný poskytovatel služby EETS. Pokud dojde k poruše jednotky a i přes notifikaci uživatele / řidiče je tato stále používána coby validní prostředek, přechází veškerá zodpovědnost na samotného uživatele (za normálních okolností nedochází k žádné administrativní interakci mezi uživatelem a subjektem pro výběr mýtného). Výše uvedené kontrolní mechanismy jsou běžnou součástí EFC systémů a v drtivé většině jsou provozovány veřejnou institucí s odpovídajícími legislativními prostředky (např. oprávnění zastavit vozidlo či uložit pokutu).

Odkazy/Reference/Normy

Jak již bylo zmíněno výše v textu, definice služby je uvedena v “rozhodnutí Komise ze dne 6. října 2009 o definici evropské služby elektronického mýtného a jejích technických prvků (2009/750/ES)„. Tento dokument navazuje na předchozí směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/52/ES ze dne 29. Dubna 2004 o interoperabilitě elektronických systémů pro výběr mýtného ve Společenství. Vzhledem ke složitému charakteru tématu vydala Komise referenční manuál k implementaci podmínek uvedených v obou výše zmíněných dokumentech (plný název je “Guide for the application of the directive on the interoperability of electronic road toll systems”). Tento dokument není, na rozdíl od výše zmíněných, legislativně zavazující.

 

Rozhodnutí komise definující službu EETS uvádí rovněž technické témata pro standardizaci, jejíž použití má význam v rámci udržení interoperability mezi jednotlivými entitami architektury služby EETS. Jedná se zejména o tyto okruhy:

- rozhraní mezi EETS OBU jednotkou a zařízením na straně subjektu pro výběr mýtného (tomu vyhovuje zejména norma EN 15509 specifikující mýtné transakce)

- rozhraní mezi subjektem pro výběr mýtného a poskytovatelem služby EETS (tomu vyhovuje zejména aplikační profilová norma pro EN ISO 12855)

 

Tyto projekty, financované Evropskou Komisí, se zabývaly službou EETS:

 

RCI – Road Charging Interoperability Pilot Project

http://www.transport-research.info/project/road-charging-interoperability-pilot-project

 

REETS – Regional EETS

http://reets.eu

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí