EN 12896 - Veřejná doprava osob – Referenční datový model
Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2007, 320 stran
Zavedení normy do ČSN: endorsement
Rok zpracování extraktu: 2009
Úvod
Norma definuje databázový model pro multimodální (více druhů dopravních prostředků) a multi-operátorové prostředí, který umožňuje vytváření jízdních řádů, personální management, informace pro cestující, sběr jízdného, řízení a monitorování provozu a vytváření statistik.
Problematiky, které jsou v normě řešeny, a vazby mezi nimi vyplývají z obrázku 1. To znamená, že jednotlivé funkční části a sdělované informace musí být jednotně pojmenovány a definovány. To umožňuje jednotný výstup informací pro operátora veřejné dopravy osob a vedoucí orgány veřejné dopravy.
Dokument se skládá ze dvou částí
normativní část (hlavní dokument a normativní přílohy);
informativní přílohy.
Hlavní dokument obsahuje:
základní přehled referenčního datového modelu;
definice termínů, které jsou užity v dokumentu.
technické požadavky v podobě textového popisu a diagramů.
Normativní přílohy obsahují:
definici entit;
hlavní vlastnosti atributů, identifikátorů a super typů
Obsah informativních příloh je uveden na závěr tohoto dokumentu.
Pro snadnější orientaci jsou v tabulce 1 roztříděna témata, která jsou v normě na Transmodel řešena, částečně řešena a neřešena.
Řešeno v EN 12896 | řešeno částečně v EN 12896 | neřešeno v EN 12896 |
Plán podrobných jízdních řádů | Formulovat nabízené služby | Sledování chování cestujících a stanovovat požadavky |
Rozvrh skupin vozidel | Určovat politiku jízdného | Registrovat body se světelnou signalizací |
Rozvrh povinností řidiče | Spravovat vozidlový park | Návrhy na úpravu sítě |
Příprava rozpisů pro řidiče | Spravovat rejstřík nehod a událostí | Plán údržbových prací |
Vedení řidičů | Vykonávat materiálové hospodářství | Plánování a provádění požadavků na údržbu |
Vykonávání a vedení funkce řidiče | Organizovat odbyt | Řízení údržbových prací |
Podávat informace pro cestující o plánovaných službách | Zpracovávat statistické výsledky | Analýza údržbových činností |
Podávat informace pro cestující o aktuálních službách | Řídit personalistiku | Plánování a organizování informací pro cestující |
Zhodnocovat, kontrolovat a účtovat dopravní doklady |
| Řízení peněžních transakcí |
|
| Určování marketingové politiky |
|
| Udržovaní a zlepšování vztahů s veřejností |
Referenční datový model podporuje vývoj aplikačních programových vybavení, jejich interakce nebo kombinace v integrovaném řídicím a informačním systému u provozovatele nebo provozovatelů různých druhů veřejné dopravy.
Obrázek 2 znázorňuje, jakého druhu jsou data uložená ve společných datových strukturách Transmodelu, a mohou být k dispozici dalším oprávněným uživatelům.
Užití
Pro investory ve veřejné dopravě osob tj. operátory a provozovatele veřejné dopravy osob a místní správní orgány tato norma ukazuje možnosti zkvalitnění řídicího a informačního systému včetně automatického sledování vozidel veřejné dopravy a z toho vyplývajícího zavedení nových služeb pro cestující veřejnost, včetně zefektivnění provozu.
Pro tvůrce programového vybavení ukazuje nástroj pro spojení dílčích programových vybavení v komplexní celek s možným výstupem na další uživatele a provozovatele. Zároveň tato norma svou terminologií a definicemi tvoří základ pro další návazné normy.
1. Předmět normy
Norma je prakticky manuálem pro tvorbu datových struktur pro potřeby provozovatelů veřejné dopravy osob. Definuje názvosloví, obsluhované entity a jejich funkce, vztahy a místa v sítích veřejné dopravy osob a to od jednoduchých po nejsložitější.
2. Souvisící normy
Tato norma je navázána na normy geografických datových souborů GDF vytvářených v rámci pracovní náplně pracovní skupiny CEN 278 / WG 7.
3. Termíny a definice
palubní řídicí a informační systémy pro silniční vozidla (road vehicle scheduling and control systems) jedná se o technické a programové prostředky zajišťující AVMS a řízení prostředků na palubě vozidla určených zejména pro informaci cestujících a řidiče
systém pro automatické sledování vozidel (Automatic Vehicle Monitoring System (AVMS)) systém palubního zařízení ve vozidle veřejné dopravy osob, komunikující s řídicím centrem rádiovými prostředky a poskytující informace o poloze a stavu vozidla a odchylkách od jízdního řádu ve významných bodech na trase jízdy vozidla; současně umožňuje řídicímu centru usměrňovat jízdu vozidla podle dopravní situace
6 Požadavky
Nejdůležitější je 6. kapitola, ve které textová vysvětlení a diagramy jsou představeny ve čtrnácti článcích, každý se vztahuje k určité doméně referenčního datového modelu. Textová vysvětlení se vztahují k diagramům znázorňujícím vztahy mezi entitami. Doprovodný text představuje hlavní funkční požadavky pro každou jednotlivou doménu. Každý diagram je vytvořen podle konvencí zvolené metody pro vztahy mezi entitami za použití Oracle notace.
Čtrnáct popisovaných entit je dále uvedeno
popis sítě (čl. 6.2);
verze, platnost a vrstvy (čl. 6.3);
taktické plánovací komponenty (čl. 6.4);
jízdní řády vozidel (čl. 6.5);
rozpisy řidičů (čl. 6.6);
jízdní řády a verze (čl. 6.7);
rozpisování služeb (čl. 6.8);
personální dispozice (čl. 6.9);
provozní sledování a řízení (čl. 6.10);
informace pro cestující (čl. 6.11);
sběr jízdného (čl. 6.12);
informace pro management (čl. 6.13);
multimodální provoz ve veřejné dopravě osob (čl. 6.14);
prostředí s více operátory (čl. 6.15).
Multimodální provoz v oblasti veřejné dopravy osob představuje kooperaci různých druhů dopravy. V této normě se uvažuje s dále uvedenými druhy dopravy:
autobus;
trolejbus;
lehká kolejová doprava (tramvaj, metro).
Nejvýznačnější adresy v datovém modelu
Nejvýznačnější adresy, se kterými se pracuje v datovém modelu, jsou:
popis sítě;
řízení zdrojů;
provozní činnosti;
sběr jízdného.
Terminologie
V normě jsou v diagramech znázorněny různé struktury, skládající se z definovaných entit. Názvy těchto entit jsou charakterizovány termíny, které se vyznačují tím, že jsou napsány velkými písmeny. Příklady termínů v angličtině pro vybrané struktury jsou uvedeny dále:
Generická topologie: POINT, LINK, LINK SEQUENCE, ZONE atd.
Struktura silniční sítě: ROAD ELEMENT, ROAD JUNCTION.
Struktura kolejové sítě: RAIL ELEMENT, RAIL JUNCTION.
Zdrojová struktura: STOP POINT, STOP AREA, ROUTE, SERVICE LINK, JOURNEY PATTERN, atd.
Struktura podmínek jízdy: TIMING POINT, TIMING LINK, TURN STATION, atd.
Na obrázku 3 je uveden příklad modelu multimediálního modelu provozu veřejné dopravy osob s více operátory.
Norma obsahuje v 6. kapitole celkem 61 příkladů diagramů vazeb mezi entitami pro popis sítě za použití notace Oracle s příslušným vysvětlujícím popisem pro různé varianty sítí na základě zkušeností provozovatelů veřejné dopravy osob ve Francii a Velké Britanii a dává tak prostor pro aplikaci dalšími uživateli. Pro pochopení významu a užitečnosti EN 12896 je jeden příklad podrobněji popsán
Na obrázku 4. je uveden příklad diagramu vazeb mezi entitami pro popis sítě za použití notace Oracle.
Název entity | Český překlad | Význam | Identifikovaný entitou |
POINT | NETWORK VERSION | ||
LOCATING SYSTEM | Systém užitý jako referenční pro určení polohy a grafickou reprezentaci sítě nebo jiných územních objektů |
| |
LOCATION | Lokace | Poloha bodu vzhledem k použitému lokačnímu systému, to znamená souřadnice | LOCATING SYSTEM POINT |
LINE SHAPE | Grafický tvar linky získaný předpisem nebo jinými prostředky lokace z mezních bodů v závislosti na lokačním systému | LINK LOCATING SYSTEM | |
TYPE OF POINT | Typ bodu | Zatřídění bodu vzhledem k jeho funkční náplni |
|
TYPE OF LINK | Typ linky |
| |
POINT ON LINK | Bod na lince není nutný pro definici linky, ale používá se pro AVMS nebo informace cestujících a řidiče. | LINK | |
LINK | Orientovaný územní objekt s ohledem na celkový popis sítě, popisující spojení mezi dvěma body. | NETWORK VERSION | |
NETWORK VERSION |
| ||
OPERATING DAY | Typ provozního dne | Typ dne činnosti veřejné dopravy osob podle specifického kalendáře |
|
Příloha A (normativní) Definice entit a hlavních vlastností entit (hlavní atributy, identifikátory, supertypy)
Příloha je vlastně významovým slovníkem entit. Podává pro každou entitu její definici (popis), a udává hlavní atributy (Pro polohu jsou to např. zeměpisná délka, zeměpisná šířka a nadmořská výška).
Příloha B (informativní)
Informativní příloha se dělí na dále uvedené části:
Podmínky konsistence a integrity (příloha B1).
Uvedení do modelování dat a metodologie pro referenční datový model (příloha B2).
Funkcionální model (příloha B3).
Příloha C (informativní) Modifikace k ENV 12896
V příloze jsou uvedeny změny zahrnuté do normy v důsledku provozování multimodální veřejné dopravy osob (autobus, trolejbus, tramvaj, lehká železnice 1)) a některé potřeby provozu metra. Dále pak to jsou požadavky vyplývající z AVMS a funkcí managementu a řízení povozu v reálném čase. Navíc jsou shrnuty podmínky a požadavky, kdy v jedné oblasti provozuje veřejnou dopravu více operátorů.
Poznámka:
1) Lehká železnice je kolejový dopravní prostředek pro veřejnou dopravu osob vyznačující se menší kapacitou a rychlostí než klasické železniční vlaky ale větší kapacitou a rychlostí než tramvaj.
Příloha D (informativní) Syntetický pohled na referenční datový model
V příloze D jsou v abecedním pořádku uvedeny všechny změny v terminologii verze 5.0 proti verzi 4.1.