EN 12896 - Veřejná doprava osob – Referenční datový model

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob

PDF

Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2007, 320 stran

Zavedení normy do ČSN: endorsement

Rok zpracování extraktu: 2009

Úvod

Norma definuje databázový model pro multimodální (více druhů dopravních prostředků) a multi-operátorové prostředí, který umožňuje vytváření jízdních řádů, personální management, informace pro cestující, sběr jízdného, řízení a monitorování provozu a vytváření statistik.

Problematiky, které jsou v normě řešeny, a vazby mezi nimi vyplývají z obrázku 1. To znamená, že jednotlivé funkční části a sdělované informace musí být jednotně pojmenovány a definovány. To umožňuje jednotný výstup informací pro operátora veřejné dopravy osob a vedoucí orgány veřejné dopravy.

Obrázek 1 – Znázornění toku informací mezi jednotlivými funkčními bloky řídicího a informačního systému operátora veřejné dopravy

Dokument se skládá ze dvou částí

  • normativní část (hlavní dokument a normativní přílohy);

  • informativní přílohy.

Hlavní dokument obsahuje:

  • základní přehled referenčního datového modelu;

  • definice termínů, které jsou užity v dokumentu.

  • technické požadavky v podobě textového popisu a diagramů.

Normativní přílohy obsahují:

  • definici entit;

  • hlavní vlastnosti atributů, identifikátorů a super typů

Obsah informativních příloh je uveden na závěr tohoto dokumentu.

Pro snadnější orientaci jsou v tabulce 1 roztříděna témata, která jsou v normě na Transmodel řešena, částečně řešena a neřešena.

 

Tabulka 1 – Témata provozního modelu veřejné dopravy podle stupně řešení v EN 12896.

Řešeno v EN 12896

řešeno částečně v EN 12896

neřešeno v EN 12896

Plán podrobných jízdních řádů

Formulovat nabízené služby

Sledování chování cestujících a stanovovat požadavky

Rozvrh skupin vozidel

Určovat politiku jízdného

Registrovat body se světelnou signalizací

Rozvrh povinností řidiče

Spravovat vozidlový park

Návrhy na úpravu sítě

Příprava rozpisů pro řidiče

Spravovat rejstřík nehod a událostí

Plán údržbových prací

Vedení řidičů

Vykonávat materiálové hospodářství

Plánování a provádění požadavků na údržbu

Vykonávání a vedení funkce řidiče

Organizovat odbyt

Řízení údržbových prací

Podávat informace pro cestující o plánovaných službách

Zpracovávat statistické výsledky

Analýza údržbových činností

Podávat informace pro cestující o aktuálních službách

Řídit personalistiku

Plánování a organizování informací pro cestující

Zhodnocovat, kontrolovat a účtovat dopravní doklady

 

Řízení peněžních transakcí

 

 

Určování marketingové politiky

 

 

Udržovaní a zlepšování vztahů s veřejností


 

Referenční datový model podporuje vývoj aplikačních programových vybavení, jejich interakce nebo kombinace v integrovaném řídicím a informačním systému u provozovatele nebo provozovatelů různých druhů veřejné dopravy.

Obrázek 2 znázorňuje, jakého druhu jsou data uložená ve společných datových strukturách Transmodelu, a mohou být k dispozici dalším oprávněným uživatelům.

 

Obrázek 2 – Model integrovaného komplexního informačního a řídicího systému veřejné dopravy osob na bázi společných datových struktur
Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol. 

Užití

Pro investory ve veřejné dopravě osob tj. operátory a provozovatele veřejné dopravy osob a místní správní orgány tato norma ukazuje možnosti zkvalitnění řídicího a informačního systému včetně automatického sledování vozidel veřejné dopravy a z toho vyplývajícího zavedení nových služeb pro cestující veřejnost, včetně zefektivnění provozu.

Pro tvůrce programového vybavení ukazuje nástroj pro spojení dílčích programových vybavení v komplexní celek s možným výstupem na další uživateleprovozovatele. Zároveň tato norma svou terminologií a definicemi tvoří základ pro další návazné normy.

1. Předmět normy

Norma je prakticky manuálem pro tvorbu datových struktur pro potřeby provozovatelů veřejné dopravy osob. Definuje názvosloví, obsluhované entity a jejich funkce, vztahy a místasítích veřejné dopravy osob a to od jednoduchých po nejsložitější.

2. Souvisící normy

Tato norma je navázána na normy geografických datových souborů GDF vytvářených v rámci pracovní náplně pracovní skupiny CEN 278 / WG 7.

3. Termíny a definice

palubní řídicí a informační systémy pro silniční vozidla (road vehicle scheduling and control systems) jedná se o technické a programové prostředky zajišťující AVMS a řízení prostředků na palubě vozidla určených zejména pro informaci cestujících a řidiče

systém pro automatické sledování vozidel (Automatic Vehicle Monitoring System (AVMS)) systém palubního zařízení ve vozidle veřejné dopravy osob, komunikující s řídicím centrem rádiovými prostředky a poskytující informace o poloze a stavu vozidlaodchylkách od jízdního řádu ve významných bodech na trase jízdy vozidla; současně umožňuje řídicímu centru usměrňovat jízdu vozidla podle dopravní situace

Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology (www. ITSterminology.org).
Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology.

6 Požadavky

Nejdůležitější je 6. kapitola, ve které textová vysvětlení a diagramy jsou představeny ve čtrnácti článcích, každý se vztahuje k určité doméně referenčního datového modelu. Textová vysvětlení se vztahují k diagramům znázorňujícím vztahy mezi entitami. Doprovodný text představuje hlavní funkční požadavky pro každou jednotlivou doménu. Každý diagram je vytvořen podle konvencí zvolené metody pro vztahy mezi entitami za použití Oracle notace.

Čtrnáct popisovaných entit je dále uvedeno

Multimodální provoz v oblasti veřejné dopravy osob představuje kooperaci různých druhů dopravy. V této normě se uvažuje s dále uvedenými druhy dopravy:

  • autobus;

  • trolejbus;

  • lehká kolejová doprava (tramvaj, metro).

Nejvýznačnější adresydatovém modelu

Nejvýznačnější adresy, se kterými se pracuje v datovém modelu, jsou:

Terminologie

V normě jsou v diagramech znázorněny různé struktury, skládající se z definovaných entit. Názvy těchto entit jsou charakterizovány termíny, které se vyznačují tím, že jsou napsány velkými písmeny. Příklady termínů v angličtině pro vybrané struktury jsou uvedeny dále:

  • Generická topologie: POINT, LINK, LINK SEQUENCE, ZONE atd.

  • Struktura silniční sítě: ROAD ELEMENT, ROAD JUNCTION.

  • Struktura kolejové sítě: RAIL ELEMENT, RAIL JUNCTION.

  • Zdrojová struktura: STOP POINT, STOP AREA, ROUTE, SERVICE LINK, JOURNEY PATTERN, atd.

  • Struktura podmínek jízdy: TIMING POINT, TIMING LINK, TURN STATION, atd.

Na obrázku 3 je uveden příklad modelu multimediálního modelu provozu veřejné dopravy osob s více operátory.

Norma obsahuje v 6. kapitole celkem 61 příkladů diagramů vazeb mezi entitami pro popis sítě za použití notace Oracle s příslušným vysvětlujícím popisem pro různé varianty sítí na základě zkušeností provozovatelů veřejné dopravy osob ve Francii a Velké Britanii a dává tak prostor pro aplikaci dalšími uživateli. Pro pochopení významu a užitečnosti EN 12896 je jeden příklad podrobněji popsán

Obrázek 3 – Příklad multimediálního provozního modelu veřejné dopravy osob s více operátory
 

Na obrázku 4. je uveden příklad diagramu vazeb mezi entitami pro popis sítě za použití notace Oracle.

 

 
Obrázek 4 – Příklad diagramu vazeb mezi entitami pro popis konkrétní sítě za použití notace Oracle.

 

Názvy entit jsou ponechány v originále (angličtina, velká písmena). Význam názvů entit je vysvětlen v příloze A sledované normy.

 
 
Tabulka 2 – Vysvětlivky k obrázku 4

Název entity

Český překlad

Význam

Identifikovaný entitou

POINT

Bod

Bezrozměrný uzel sítě použitý pro územní popis sítě

NETWORK VERSION

LOCATING SYSTEM

Lokační systém

Systém užitý jako referenční pro určení polohy a grafickou reprezentaci sítě nebo jiných územních objektů

 

LOCATION

Lokace

Poloha bodu vzhledem k použitému lokačnímu systému, to znamená souřadnice

LOCATING SYSTEM

POINT

LINE SHAPE

Tvar linky

Grafický tvar linky získaný předpisem nebo jinými prostředky lokace z mezních bodů v závislosti na lokačním systému

LINK

LOCATING SYSTEM

TYPE OF POINT

Typ bodu

Zatřídění bodu vzhledem k jeho funkční náplni

 

TYPE OF LINK

Typ linky

Zatřídění linky pro vyjádření funkční role linky

 

POINT ON LINK

Bod na lince

Bod na lince není nutný pro definici linky, ale používá se pro AVMS nebo informace cestujících a řidiče.

LINK

LINK

Linka

Orientovaný územní objekt s ohledem na celkový popis sítě, popisující spojení mezi dvěma body.

NETWORK VERSION

NETWORK VERSION

Verze sítě

Soubor datsíti včetně dat k těmto se logicky vázající

 

OPERATING DAY

Typ provozního dne

Typ dne činnosti veřejné dopravy osob podle specifického kalendáře

 


 

Příloha A (normativní) Definice entit a hlavních vlastností entit (hlavní atributy, identifikátory, supertypy)

Příloha je vlastně významovým slovníkem entit. Podává pro každou entitu její definici (popis), a udává hlavní atributy (Pro polohu jsou to např. zeměpisná délka, zeměpisná šířka a nadmořská výška).

Příloha B (informativní)

Informativní příloha se dělí na dále uvedené části:

  • Podmínky konsistence a integrity (příloha B1).

  • Uvedení do modelování dat a metodologie pro referenční datový model (příloha B2).

  • Funkcionální model (příloha B3).

Příloha C (informativní) Modifikace k ENV 12896

V příloze jsou uvedeny změny zahrnuté do normy v důsledku provozování multimodální veřejné dopravy osob (autobus, trolejbus, tramvaj, lehká železnice 1)) a některé potřeby provozu metra. Dále pak to jsou požadavky vyplývající z AVMSfunkcí managementu a řízení povozu v reálném čase. Navíc jsou shrnuty podmínky a požadavky, kdy v jedné oblasti provozuje veřejnou dopravu více operátorů.

Poznámka:

1) Lehká železnice je kolejový dopravní prostředek pro veřejnou dopravu osob vyznačující se menší kapacitou a rychlostí než klasické železniční vlaky ale větší kapacitou a rychlostí než tramvaj.

Příloha D (informativní) Syntetický pohled na referenční datový model

V příloze D jsou v abecedním pořádku uvedeny všechny změny v terminologii verze 5.0 proti verzi 4.1.

 

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí