Zavřít

Informace pro zrakově postižené

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob

Charakteristika

Informace pro zrakově postižené obecně představují službu, která garantuje přístup pro všechny v oblasti veřejné dopravy podle místních předpisů a doporučení pro danou oblasti.

Informace pro zrakově postižené se dělí podle následujících vrstev

--Obsah informací

- Zasílání zpráv

- Hardware nebo fyzická média, která umožňují dodání cestovních informací k uživateli

Cílem je tedy poskytnout informace uživatelům u každého kroku, kterým musejí projít při využívání systému veřejné dopravy „door to door“.

Aplikovatelnost

  • Různé druhy dopravy
  • Hardwarová vrstva (Palubní počítač)
  • Fyzická media ( akustické hlásiče, technické prostředky určené pro komunikaci mezi informačním systémem a uživatelem)
  • Informace pro zrakově postižené mimo oblast veřejné dopravy

Z pohledu realizace informací pro zrakově postižené je potřeba stanovit případy užití.

Umístění v hierarchii témat

Nadskupina: Služba cestujícím

Podskupina: N/A

Termíny a výstižné definice

NÁSTUPNÍ MÍSTO - místo určené k nástupu do vozidla

NAVIGAČNÍ TRASA - vymezená trasa mezi dvěma místy; může být tvořena posloupností CEST SPOJE

VYBAVENÍ - pojmenované vybavení, které je veřejnosti k dispozici na STANOVIŠTI nebo ve SLUŽBĚ; nemá jiné charakteristiky než ty dané názvem; ZAŘÍZENÍ nebo MÍSTNÍ SLUŽBA se užívají k popisu dalších vlastností, které jsou součástí daného vybavení

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

Zařízení s informacemi pro cestující, je takové které v průběhu jízdy poskytuje cestujícím se zrakovým postižením všechny potřebné a užitečné informace (čas příjezdu a odjezdu, doba čekání, přestupní zastávka/stanice, konečná zastávka, číslo spoje nebo směr jízdy vozidla, které právě stojí na zastávce atd.), Zařízení by mělo zároveň zrakově postiženým poskytnout tyto informace vhodnou formou.

Moderní elektronické technologie mohou zrakově postiženým umožnit lepší informovanost. Služby pro zrakově postižené by měly být, pokud možno, doplňkovou nebo specializovanou formou rozhraní člověk-stroj (MMI), poskytující služby, které jsou k dispozici rovněž nepostiženým cestujícím.

Architektura popisovaného řešení

Různé třídy zařízení pro koncové uživatele nabízí různé úrovně služeb. Současné technologie nabízí mnoho různých řešení s různou úrovní složitosti použití. Lze použít tři různé třídy zařízení:

1)            Jednosměrné komunikační zařízení

2)            Obousměrné komunikační zařízení s integrovaným převodem textu na řeč

3)            Sofistikovanější systémy

4)            Pevné objekty infrastruktury (jízdenkové automaty, zařízení pro cestovní informace, zastávky a některé další objekty definované v technické specifikace IFOPT) a palubní hlasové systémy poskytují zvukový návod pro zrakově postižené (informující, kterým směrem mají jít

 

Komunikace mezi zařízením pro zrakově postižené a vozidlem nebo infrastrukturou by měla fungovat bezdrátová komunikace krátkého dosahu s použitím příkazového radiového zařízení krátkého dosahu nebo bezdrátové sítě LAN nebo podobných protokolů.

Komunikace mezi centrálními systémy a systémy v zastávkovém místě není součástí této zprávy.

Komunikace mezi centrálními systémy a palubními systémy zavisí na druhu rádiové sítě. Lze používat zprávy ze systémů automatického monitorování polohy vozidel (AVMS).

 

Všechny technické specifikace z této oblasti by měly zůstat otevřené, aby umožnily použití různých technologií pro specifické komponenty, například radiopřijímač krátkého dosahu, Wi-Fi, Bluetooth, RFID atd., lze všechny použít pro bezdrátovou komunikaci krátkého dosahu, pokud odpovídají požadavkům.  Specifikace by se neměla vázat na žádné konkrétní technologie realizace.

 

(Bude doplněno grafické zobrazení.)

Přehled funkcí popsaného systému

Přístupnost: Mít snadný přístup a možnost sami navštívit známá i neznámá místa;

Relevance: Být schopni určit, kde se nacházejí (ví přesně, kde jsou) v daném prostředí a najít zastávky v okolí, jména zastávek, dostupné spoje, svou další jízdu s oznámením času odjezdu a příjezdu atd.;

Spolehlivost: Být schopni přesně zhodnotit současnou situaci, aby jejich mentální „obraz“ situace odpovídal realitě;

Bezpečnost a bezpečí: Být schopen vyhnout se pádům a kolizím (zvláštní důraz je kladen na bezpečnost při nastupování a vystupování) a také pocit bezpečí při sledování určité trasy.

Odkazy/Reference/Normy

Příklady norem:

EN 12896, Public transport and traffic telematics – Public transport – Reference data model

CEN/TS 15531-1 -5, Public transport – Service interface for real-time information relating to public transport operations

EN 13149-1-6, Public Transport – Road Vehicle Scheduling and Control Systems

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí