Zavřít

Interoperabilita EFC systémů

Aplikační oblast: Elektronický výběr poplatků (EFC)

Charakteristika

Interoperabilita elektronických mýtných systémů znamená schopnost využívat služeb těchto systémů na základě uzavření smlouvy pouze s jedním poskytovatelem dané služby a také používáním pouze jedné palubní jednotky. Z tohoto důvodu v sobě interoperabilita zahrnuje různé aspekty elektronických mýtných systémů – např. technologické, legislativní, procedurální apod. Technické normy se soustředí pouze na interoperabilitu z technologického hlediska – např. definice rozhraní, definice datových typů, elementů a atributů.

Aplikovatelnost

Na úrovni Evropské Unie je interoperabilita EFC systémů definována v direktivě „2004/52/EC on the interoperability of electronic road toll systems in the Community”. Na základě tohoto dokumentu byla rovněž definována tzv. Služba Evropského Elektronického Mýtného (EETS – European Electronic Toll Service). Principy této služby (technologie, legislativa, procedury) jsou nastíněny oficiálním rozhodnutí Evropské Komise “2009/750/EC: Commission Decision of 6 October 2009 on the definition of the European Electronic Toll Service and its technical elements“.

 

Vzhledem ke komplexnosti daného tématu (jak je zmíněno výše, nejedná se pouze o technické aspekty) je proces přeměny existujících systémů elektronického mýtného velmi složitý a zdlouhavý. Z tohoto důvodu došlo ke zmenšení územního spektra a snahy zavést poskytování služby EETS alespoň v regionálním měřítku (viz projekt REETS - http://www.reets.eu).

 

Mimo výše zmíněnou snahu o interoperabilitu na celoevropské úrovni, již existuje řada dílčích interoperabilních iniciativ mezi dvěma či více systémy elektronického mýtného (např. Interoperabilita mýtných systémů ve Švýcarsku a Rakousku, Francii a Španělsku, Norsku a Švědsku). Tyto iniciativy jsou nicméně založeny na čistě bilatelárních vztazích.

Umístění v hierarchii témat

Podskupina: Elektronické mýtné systémy

Nadskupina: Mýtné systémy a jejich relace

Termíny a výstižné definice

Subjekt pro výběr mýtného – právní subjekt (ve většině případů veřejná instituce), majitel a provozovatel elektronického mýtného systému, jenž je oprávněn vybírat mýtné za použití silniční infrastruktury

Poskytovatel služby – právní subjekt (jak veřejná tak soukromá instituce), poskytující služby, související s poskytováním jednoho platebního prostředku (tj. OBU) pro využívání služeb různých subjektů pro výběr elektronického mýtného

OBU – platební prostředek, umožňující pohyb v rámci mýtné domény elektronického mýtného systému

Evropská Služba Elektronického Mýtného – služba definovaná Evropskou Komisí za účelem poskytnutí plně interoperabilního řešení pro uživatele evropských elektronických mýtných systémů (existujících i budoucích)

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

V současné době existuje na území Evropské Unie víc než 100 elektronických mýtných systémů. Více než desítka z těchto systémů vyžaduje instalaci OBU ve vozidle (v potaz se berou zejména systémy na úrovni jednotlivých členských států (nikoli lokální, či případně regionální systémy). Pro nákladní automobilové dopravce tato nutnost znamená registraci smlouvy se subjektem pro výběr mýtného a instalaci zařízení pro každý mýtný systém v každé zemi, kde tento dopravce poskytuje své služby.

Interoperabilita je schopnost dvou či více elektronických mýtných systémů umožňující dopravci uzavřít smlouvu pouze s jedním poskytovatelem služby elektronického mýtného (může to být zároveň i subjekt pro výběr mýtného) a nutnost instalovat pouze jedno zařízení i přesto, že dopravce bude poskytovat své služby ve více zemích. Služba, jež dopravce využívá mu umožňuje pohyb v mýtných doménách dotyčných elektronických mýtných systémů pouze s jednou OBU.

Architektura popisovaného řešení

V rámci interoperability jsou podstatné tyto role:

- Uživatel – např. dopravce, využívající silniční infrastrukturu v členských státech, kde je používání silniční infrastruktury zpoplatněno

- Subjekt pro výběr mýtného – vlastník a provozovatel elektronického mýtného systému v jednotlivých členských státech

- Poskytovatel služby – subjekt jenž poskytuje služby využívající interoperability mezi dotyčnými elektronickými mýtnými systémy (tj. jedna smlouva, jedna OBU)

 

 

Obrázek 1 – Schéma

Přehled funkcí popsaného systému

Diagram výše prezentuje interakce jednotlivých rolí definovaných výše. Uživatel může uzavřít smlouvu pouze s jedním poskytovatelem služby a v rámci smlouvy tak získat OBU, již je možno použít v mýtných doménách určitých subjektů pro výběr mýtného (v ideálním případě by se jednalo o všechny subjekty, v rámci postupného zavádění služby by se jednalo pouze o výběr, v závislosti na regionu).

 

Téma v kontextu ITS systémů

Problematika interoperability se v kontextu ITS systémů (v tomto případě se jedna o elektronické mýtné systémy) soustřeďuje na jednotnou specifikaci dílčích aspektů jež umožní mají za cíl umožnit vzájemnou interoperabilitu pokud možno bez a nebo s minimalizací výrazných změn již existujících funkčních částí systému. Tyto aspekty souvisí zejména s:

  • technickými specifikacemi (jedná se o definice jednotných rozhraní, významu datových atributů, datových transakcí apod.)
  • procedurálními postupy (role jednotlivých účastníků, finanční a clearingové transakce, definice chrakteristik jednotlivých tříd vozidel, vyjímky apod.)
  • smluvnimi a legislativními požadavky (rozdělení zodpovědnosti v rámci jednotlivých rolí, finanční aspekty, vlastnictví apod.)

Technické normy EFC se zabývají pouze aspekty související s technickou stránkou interoperability (viz první bod výše).

Popisované oblasti dopravy

Silniční osobní doprava (vzhledem k současné situaci, kdy drtivá většina existujících EFC systémů pokrývá pouze nákladní dopravu není aktuální, nicméně je vhodné zmínit v rámci výhledu do budoucna)

Silniční nákladní doprava

Odkazy/Reference/Normy

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí