Zavřít

Kontrola (compliancy / enforcement)

Aplikační oblast: Elektronický výběr poplatků (EFC)

Charakteristika

Kontrolní mechanismy tvoří podstatnou součást elektronických mýtných systémů (v rámci manuálních mýtných systémů nejsou mechanismy kontroly tolik potřeba). Jedná se o mechanismy, jejichž účelem je ověřit dodržování pravidel souvisejících s využíváním mýtných systémů, zejména na straně řidiče či uživatele. Na proces kontroly lze nahlížet jako na dva separátní pod-procesy:

  • Proces kontrola (compliancy) – Jedná se o mechanismy detekce přestupku v rámci užívání silniční infrastruktury se zavedenou povinností platit mýtné. Je nutné zmínit, že se jedná pouze o přestupky týkající se mýtného (tj. nesprávná deklarace třídy vozidla za účelem platby v nižším tarifu). V rámci kontroly je tedy prováděna detekce případných přestupků a jako taková má definovanou míru spolehlivosti. Součástí detekce může být rovněž manuální ověření operátorem, což má vliv na míru spolehlivosti.
  • Proces vymáhání (enforcement) – Proces navazující na výše uvedenou kontrolu je zahájen  v momentě, kdy je míra spolehlivosti kontroly a detekce na odpovídající úrovni, Proces vymáhání se soustředí na zajištění odpovídající peněžité pokuty od řidiče či uživatele a řídí se zejména odpovídající legislativou členského státu.

 

Z výše uvedeného je zřejmé, že kontrolní mechanismy jsou shodné bez ohledu na původ registrace vozidla (ověření shody SPZ uložené v OBU a SPZ vozidla je provedeno bez ohledu na příslušnost k členskému státu).

Naproti tomu proces vymáhání se liší v souvislosti s místem registrace vozidla:

  • Domácí – Proces vymáhání se neliší od vymáhání pokut za jiné dopravní přestupky (tj. oznámení o přestupku prostřednictvím dopisu jako první instance)
  • Cizí – V současné době neexistuje efektivní mechanismus na vymáhání pokut mezi jednotlivými členskými státy, tudíž je zde kladen důraz na časovou linii – tj. „polapit“ pachatele dokud je stále na území daného členského státu

 

V drtivé většině případu je provoz druhé části kontroly svěřen veřejné instituci, jež se touto činností běžně zabývá (v případě nové implementace to většinou znamená vytvoření nové sekce v rámci instituce).

Aplikovatelnost

Vzhledem k plošnému vyžadování dodržování pravidel a povinností účastníků silničního provozu jež podléhají povinnosti platit mýtné, jsou procesy kontroly aplikovatelné na široké spektrum vozidel, bez komplikovanějších omezení. Co se týče vozidel, jež jsou vyňata z povinnosti platit mýtné (vozidla složek záchranného systému), je jejich množství marginální a vizualita natolik distinktivní, že nepředstavují větší komplikaci.

Umístění v hierarchii témat

Nadskupina: Klasifikační kritéria mýtných systémů

Podskupina: n/a

Termíny a výstižné definice

Enforcement – Proces vymáhání pokuty za přestupek související s povinností platit mýtné za použití silniční infrastruktury

Compliancy – Proces kontroly dodržování pravidel a povinností na straně řidiče či uživatele a související s užíváním služeb mýtného systému

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

V současné době neexistuje efektivní rámcová spolupráce mezi členskými státy pro proces vymáhání pokut za přestupky související s mýtným. Několik členských států váže bilaterální dohoda o vzájemném poskytování dat a případném řešení přestupků na národní úrovni, nicméně obecný univerzální mechanismus neexistuje. V současné době aktualizovaná  Direktiva Evropské Unie 2019/520 se v Kapitole 8 zabývá problematikou přeshraničního vymáhání pokut za přestupky související s platbou mýtného.

Architektura popisovaného řešení

V rámci architektury kontrolních mechanismů lze rozlišovat automatický a manuální kontrolní mechanismus.

 

Automatický kontrolní mechanismus

Veškeré procesy kontroly jsou prováděny automaticky, ať již na straně silniční infrastruktury (např. kontrolní brány se zařízeními schopnými detekovat průjezd vozidel, rozpoznat třídu vozidel či případně určit nějakou charakteristiku vozidel, která má jako mýtný atribut význam pro proces kalkulace mýtného). Automatický proces kontroly lze rozdělit do následujících dvou kategorií:

    • Detekce a sběr dat týkajících se charakteristik vzidla nutných k určení správné tarifní třídy (za použití různých technologií, např. ANPR)
    • Kntrolní procesy porovnávající vozidlové charakteristiky registrované uživatelem a skutečné vozidlové charakteristiky detekované na straně silniční infrastruktury v době jízdy.

Oba výše zmíněné procesy se mohou jednak odehrávat (plně nebo zčásti) na zařízeních umístěných na straně silniční infrastruktury (tzv. fixní či přepravitelné kontrolní zařízení), či v rámci architektury centrálního systému po uložení všech potřebných dat.

 

Manuální kontrolní mechanismus

Jedná se o proces kontroly operátorem. Vzhledem k nákladnosti kontroly je běžné provádět manuální kontrolní mechanismus až po provedení všech automatických kontrolních mechanismů (např. je možné jej provést pouze pokud míra spolehlivosti automatických kontrol a detekcí není dostatečná). Je zřejmé, že použití dobře definované heuristiky bude mít vliv na provozní náklady oddělení, jež se manuálními kontrolami zabývá.

 

A close up of a map

Description automatically generated

Obrázek 1 – Kontrolní mechanismus (enforcement / compliance checking)

 

Pro pokrytí procesu vymáhání se v rámci existujících systémů používají mobilní týmy zaměstnanců instituce, jež má vymáhání pokut za přestupky na starosti. Tyto mobilní týmy využívají v drtivě většině za účelem mobility užitných vozidel (dodávky) a soustředí se zejména na vozidla registrovaná v jiných členských státech. Tyto mobilní jednotky mají možnost vybírat peněžité pokuty (pokud to legislativa podporuje) a v případě odmítnutí platby mají pravomoc zabavit vozidlo.

Přehled funkcí popsaného systému

Systém kontroly je používán zejména k záznamu a uchování evidence v případě správného detekování přestupku souvisejícího s užíváním služeb mýtného systému.

 

Popisované oblasti dopravy

Silniční osobní doprava (vzhledem k současné situaci, kdy drtivá většina existujících EFC systémů pokrývá pouze nákladní dopravu není aktuální, nicméně je vhodné zmínit v rámci výhledu do budoucna)

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí