Zavřít

Sledování přepravy nebezpečného zboží

Aplikační oblast: Systémy řízení nákladní dopravy

Charakteristika

Nákladní doprava nebezpečných věcí je citlivou otázkou bezpečnosti pro manipulaci pracovníků s tímto zbožím, účastníky silničního provozu i ochranu životního prostředí v okolí silniční sítě.  

Aplikovatelnost

3.1 Právní rámec

Pohyb nebezpečného zboží v komerční silniční dopravě je regulován a podléhá dohodě ADR, Evropské dohodě o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí. Tato mezinárodní dohoda bývá aktualizována každé dva roky a její aktuální znění je zveřejňováno na stránkách Ministerstva dopravy ČR.

V této dohodě jsou, mimo jiné, popsány povinnosti účastníků takové přepravy, ustanovení pro obaly, přepravní jednotky i vozidla. Především jsou však důležité bezpečnostní předpisy a ustanovení, pod které spadá i jedinečná klasifikace nebezpečných materiálů a věcí, dále značení a označování kusů zboží, jejich obalů, přepravních jednotek a vozidel značkami, tabulkami a nápisy. Samostatnou kategorii tvoří potraviny, poživatiny a krmiva. Jsou definována omezení (například pravidla pro vjezd do tunelů) a dozor nad vozidly (například mezi příjezdem k zákazníkovi a vykládkou).

V dohodě ADR není povinná elektronická klasifikace materiálů a věcí. Průvodní doklady rovněž nejsou poskytovány povinně elektronicky. Vzdálené sledování přepravy nebezpečných zemí je v provozu v zahraničí.

3.2 Hospodářský rámec

Česká legislativa nepožaduje (2019) ITS pro přepravu dle ADR; v současnosti tedy jde o představení (zatím pouze potenciálního) vzdáleného sledování této přepravy nebezpečných věcí, popřípadě i řízení nastalých událostí během přepravy.

Umístění v hierarchii témat

Nadskupiny: Vzdálená regulace nákladní dopravy TARV a ITS pro nákladní dopravu

Podskupiny: Toto heslo je na nejnižší úrovni hierarchie a nemá další podskupiny.

Souvisící skupiny:

- eCall pro nákladní vozidla

- Záchranný systém EMS/eCall pro nákladní vozidla

- Řízení přístupu nákladního vozidla

Termíny a výstižné definice

inteligentní dopravní systémy; dopravní telematika (intelligent transport systems; intelligent transportation systems)           
ITS
systém integrující informační a telekomunikační technologie s dopravním inženýrstvím za podpory ostatních souvisejících vědních oborů (ekonomika, teorie dopravy, systémové inženýrství atd.) tak, aby se pro stávající infrastrukturu zajistila vyšší efektivita a bezpečnost dopravních a přepravních procesů

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

schvalovací orgán (approval authority) - <TARV> obvykle nezávislý orgán pro schvalování a audit poskytovatelů služeb

jurisdikce (jurisdiction) - <TARV> vládní, silniční nebo dopravní úřad, který vlastní regulativní aplikace

PŘÍKLAD Země, stát, městská rada, silniční úřad, ministerstvo (financí, dopravy) apod.

primární poskytovatel služby (prime service provider) - <TARV> první smluvní strana poskytující regulované aplikační služby pro regulované komerční nákladní vozidlo nebo jmenovaný nástupce pro ukončení takové počáteční smlouvy

POZNÁMKA 1 k heslu Primární poskytovatel služby je také zodpovědný za údržbu instalovaného systému IVS; pokud nebyl systém IVS instalován během výroby vozidlaprimární poskytovatel služby je rovněž zodpovědný za jeho instalaci a uvedení do provozu.

poskytovatel aplikační služby sledování ADR (ADR monitoring application service provider) - <TARV> subjekt, který poskytuje aplikační službu sledování ADR

provozovatel vozidla (vehicle operator)

řidič (driver)

Architektura popisovaného řešení

Elektronická identifikace kategorie zboží dle ADR a její přiřazení k dalším informacím v palubní jednotce v přepravujícím vozidle umožní snadnou orientaci, jak s přepravovaným zbožím v případě potřeby manipulovat (například i v případě dopravní nehody) a zároveň lze díky TARV přiřadit polohu vozidla na silniční síti, případně také monitorovat stav zásilky.

Norma ČSN ISO 15638-18 pro vzdálené sledování přepravy nebezpečného zboží stanoví podobu a obsah dat požadovaných pro podporu souvisejících systémů a přístupových metod k těmto informacím. Popisuje výměnu informací mezi jednotlivými rolemi účastníků procesu regulované aplikační služby pro ADR. Aplikační služba využívá bezdrátového spojení mezi stanicí ITS ve vozidle (s daty o vozidle a nákladu) a poskytovatelem aplikační služby pro management přepravy dle ADR. Norma popisuje elektronické zprávy, které jsou používány v případě běžného provozu vozidla a obvyklého stavu zásilky (mimo události a nehody).

Přehled funkcí popsaného systému

Nákladní vozidlo převážející náklad je vybaveno palubními systémy ("O. B. systémy") a čidly). Podobně i náklad může být vybaven čidly (sledování přepravních podmínek jako vzpřímenosti nákladu, pro některé zboží ADR například teploty a/nebo tlaku v cisterně). Vozidlo zajišťuje konektivitu jak palubní, tak s nákladem, na infrastrukturu, k okolním vozidlům a k ICT systémům.

Pro infrastrukturu se předpokládá především samotná silniční síť (včetně tunelů nebo jinak citlivých lokalit pro přepravu dle ADR) a související vybavenost (například odpočívky, sklady), ale také další zařízení jako jsou mýtné brány, detektory vjezdu vozidla atp. Nedílnou součástí infrastruktury je také její vlastní konektivita. Satelitní komunikace se předpokládá pro přenos dat poskytovateli aplikační služby nebo záchranným složkám v případě nehody.

Níže je uvedeno schéma případu užití pro sledování přepravy nebezpečného zboží.

Aplikační služba vzdáleného sledování komerční přepravy nebezpečného zboží umožňuje komunikaci z vozidla o stavu přepravovaného nákladu jednak dispečerovi přepravce (komerční neregulovaná služba), jednak poskytovateli služby (regulovaná služba státního dohledu). Tato aplikační služba úzce souvisí s dalšími aplikačními službami, při nichž jsou v odesílaných datových balíčcích sdílena data, která jsou nezbytná pro úplnou informovanost (například data o vozidle).

Z pohledu nákladu lze sledovat jeho pohyb s vozidlem přepravě, ověřit dodržení zákazu vjezdu určitých kategorií nákladů do chráněných oblastí nebo úseků, poskytnutí detailních informací pro případ nehody obalu nákladu nebo dopravní nehody, monitoring přepravních podmínek nákladu atp.

Odkazy/Reference/Normy

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí