Zavřít

Vlivy hmotnosti nákladů a vozidel a vážení za jízdy

Aplikační oblast: Systémy řízení nákladní dopravy

Charakteristika

Nedodržování maximální povolené hmotnosti těžkých nákladních vozidel a hmotnosti na nápravu má za důsledek přetěžování vozovky, pozemní komunikace jako celku a dalších částí infrastruktury, především mostů apod. Zvýšená pozornost zaměřená na dodržování hmotnostních limitů tak má předcházet škodám na majetku státu, krajů, obcí a případně i dalších vlastníků nebo správců.

V současnosti se používá nízkorychlostního a vysokorychlostního vážení silničních vozidel převážejících náklady, tedy od dodávek podezřelých z přetížení až po těžká nákladní vozidla, případně i vozidla nadměrná a nadrozměrná, zda jsou v souladu s povolenou hmotností.

V blízké budoucnosti bude jednotka zařízení pro vážení za jízdy integrována se zařízením elektronického tachografu. Jednotka kromě hmotnosti a činností řidiče bude obsahovat i další záznamy jako identitu vozidla, řidiče a dopravce (firma zodpovídá za hmotnost při nakládce a překládce). Uvedené údaje bude možno využít při kontrole dodržení dotčených legislativních požadavků. Načítání záznamů je možné řadou technologií od kontaktního načtení až po dálkový přenos dat do v blízkosti projíždějícího kontrolního vozidla nebo na zařízení v blízkosti silniční komunikace.

Aplikovatelnost

Vážení hmotnosti vozidel, jako nízkorychlostní a vysokorychlostní, v ČR již dlouho běžně probíhá v rámci silničních kontrol Policií ČR nebo ve spolupráci s Celní správou. Pro nízkorychlostní se používají přenosné/mobilní váhy. Vysokorychlostní jsou zabudována přímo do profilu pozemní komunikace.

Vážení za jízdy spojené s elektronickým tachografem je pro ČR důležité vzhledem k povinnému používání vážení za jízdy spojeného s elektronickým tachografem v EU od roku 2020.

Jako u elektronického tachografu, tak i u vážení se nepředpokládá, že půjde o aplikování kompletních aplikačních služeb dle norem ISO, ale spíš o využití jednotlivých datových struktur. V CEN totiž podobné potřebné normy k podobě dat dosud nejsou a do roku 2020 velice pravděpodobně ani nebudou.

Co se týká využívání kompletních aplikačních služeb v podobě TARV, doporučujeme držet se nařízení Evropské unie a neuvalovat na dopravce nová nařízení pouze na národní úrovni.

Umístění v hierarchii témat

Nadskupina: Vzdálená regulace nákladní dopravy TARV

Podskupina: Toto heslo je na nejnižší úrovni hierarchie a nemá další podskupiny.

Souvisící hesla:

- Elektronický tachograf a záznam činností profesionálního řidiče

- Další aplikační služby pro nákladní dopravu

Termíny a výstižné definice

TARV

aplikační služba (application service)

schvalovací orgán (approval authority (regulatory))

jurisdikce (jurisdiction)

dohled jurisdikce; regulátor (jurisdiction regulator; regulator)

první smluvní strana (prime service provider)

systém IVS; systém ve vozidle; palubní systém (in vehicle system, on board system)

interogátor (interrogator)

čtečka (reader)

uživatel (user) - zde jednotlivec nebo strana zaregistrovaná a provozující regulované nebo komerční služby; existují čtyři typy uživatele: řidič vozidla, vlastník nákladu, vlastník vozidla, provozovatel vozidla

vozidlo (vehicle)

základní data o vozidle (basic vehicle data)

hlavní data aplikace (core application data)

senzor na straně infrastruktury (roadside sensor) - zařízení instalované na silniční infrastruktuře nebo v její blízkosti nebo nad silnicí nebo v silnici, které

  • sbírá data o vozidle (např. registrační značku, rychlost vozidla, data o emisích vozidla atd.) a přenáší tato data do IVS vozidla
  • poskytuje další dynamická data do IVS (např. dočasné nebo stálé omezení rychlosti či jiná omezení nebo informativní data)
  • požadují od IVS nějakou aktivitu jako výsledek informací ze senzoru po použití jako podpory nebo provádění aplikační služby TARV

stanice ITS; ITS-s (ITS-station)

regulovaná aplikační služba; RAS (regulated application service)

vážení za jízdy; WiM (weigh-in-motion) - generování dat z vážení vozidla ze zařízení zabudovaného do vozidla (WIM-O) nebo silnice (WIM-R) a přenášených do IVS vozidla, kde jsou připravena k následné inspekci

vzdálené sledování tachografu (remote tachograph monitoring)

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

Kontrolní vážení nákladních vozidel má v ČR dlouhou historii. Kontrolní vážení započalo jako nízkorychlostní, tedy s odklonem vozidla na určené místo s vahami. Později se z důvodu úspory času a provozních nákladů přidalo za mírně upravených pravidel odchylek také vysokorychlostní vážení přímo v profilu silnice, tedy během průjezdu vozidel, která nemusejí kvůli vážení zastavovat.

Od roku 2020 je zavedena zákonná povinnost mít ve vozidle nad 3,5 tuny nainstalovaný elektronický tachograf s integrovanými daty z vážení vozidla z důvodu preventivní kontroly nebo důvodného podezření na nedodržení povolené maximální hmotnosti vozidla jako celku nebo hmotností na jeho nápravy.

Data mohou obecně být čitelná ze vzdáleného střediska dohledu nebo vlastního firemního dispečinku, případně v rámci kontroly v místě na silniční síti, tedy kdy dohled nad dodržováním nařízení je prováděn z oprávněného a vybaveného kontrolního vozidla, projíždějícího kolem prošetřovaného nákladního vozidla nebo ze stanice na infrastruktuře buďto stacionární nebo mobilní.

Architektura popisovaného řešení

Rozšíření současných individuálních systémů vážení za jízdy na úroveň vzdálené centrální správy (jako v TARV) zároveň nabízí potenciální možnost propojení s dalšími aplikacemi pro regulaci komerčních nákladních vozidel.

Normy o vážení vozidel a vlivech hmotností definují role jednotlivých účastníků v procesu přenosu dat. Povinný obsah dat není dán technickými normami, ale požadavkem jurisdikce v dané zemi (v ČR v souladu s předpisy EU). Norma pro vážení ve vozidle není z důvodu nízké pravděpodobnosti aplikovatelnosti v ČR v této kapitole citována. Totéž dosud platí i pro sledování stability vozidla a sledování pneumatik. Pozornost je tedy zaměřena na vážení za jízdy, dohled a vymáhání.

Obrázek níže je pro případ užití vážení za jízdy (WiM):

Vymáhání jako případ užití je specifikováno na obrázku níže:

Přehled funkcí popsaného systému

V tomto hesle popsané normy pro různé aplikační služby se zaměřují na:

  • komunikaci pro vzdálený přístup k datům o vozidle přímo ze systému ve vozidle
  • komunikaci pro předávání dat ze senzorů na straně infrastruktury a sběru dat ze systému ve vozidle
  • záznam hmotnosti z vah nízkorychlostního vážení za jízdy
  • záznam hmotnosti z vah vysokorychlostního vážení za jízdy
  • záznam hmotnosti z vah ve vozidle
  • záznam rozložení hmotnosti ve vozidle z vah ve vozidle pro stabilitu nákladu a bezpečnost jízdy
  • monitorování pneumatik pro stabilitu vozidla a ekonomiku a bezpečnost jízdy

Zatím se v ČR nepředpokládá využívání vah přímo ve vozidle, což v některých zemích je umožněno nebo zamýšleno. Takové váhy ve vozidle musejí podléhat jako každé jiné měřidlo podmínkám certifikace stanoveným metrologickou institucí dané země a pravidelným kontrolám.

Rovněž v ČR zatím nevznikla poptávka po sledování rozložení hmotnosti nákladu ve vozidle s vlivem na stabilitu nákladu nebo monitorování pneumatik pro bezpečnou přepravu.

V současné době v ČR používané nízkorychlostní a vysokorychlostní váhy pro vážení za jízdy zaznamenávají hmotnost vozidla a hmotnost na nápravu. Informace jsou zpracovávány jako podklad pro protokol o proběhlém měření. Pro data z měření v ČR dosud (2018) není pokyn nebo jiná regulace, jak a kde se mají sbírat, archivovat a komu bude umožněn přístup k nim.

Tento dosavadní způsob vážení tedy bude v dohledné budoucnosti integrován s elektronickým tachografem; zároveň se předpokládá tohoto vývoje využít také k příležitosti zavést centrální uložiště dat s autorizovaným přístupem k nim. Vybavené vozidlo musí mít prostředky k záznamu dat a komunikaci v souladu s nařízením jurisdikce.

Příloha C normy ISO 15638-20 se týká datových profilů přijatých Evropskou komisí pro členské státy EU. Příloha B stejné normy specifikuje Komunikační profily pro komunikaci na 5,8 GHz DSRC. Aplikace TARV WIM běžící na IVS zaznamenává přijatá data z vážení za jízdy ve formátu stanoveném jurisdikcí a provádí transakce za účelem poskytnutí dat uvedených v Příloze A.

Použití aplikačních služeb TARV, souvisících technických norem a případně i povinný rozsah obsahu dat pro aplikační služby není dáno technickými normami TARV, ale požadavkem jurisdikce v dané zemi (v ČR v souladu s předpisy EU). Elektronický záznam musí být ve shodě s jurisdikcí požadovanými normalizovanými datovými elementy.

Norma pro vážení za jízdy nabízí dva aplikační profily. Systémy vykazující shodu s těmito aplikačními profily musejí jasně deklarovat, který z nich je použit, byl zkoušen a je ve shodě:

  • Aplikační profil A1: Měření hmotnosti vozidla ze systémů ve vozidle (WIM-O)
  • Aplikační profil A2: Měření hmotnosti vozidla ze systémů zabudovaných do pozemní komunikace, kde data jsou přenášena do IVS (WIM-R)

Pro aplikační profil A2 jsou možné tři komunikační profily. Systémy vykazující shodu s těmito komunikačními profily musejí jasně deklarovat, který nebo které (např. C1a) z nich byly zkoušeny a jsou ve shodě. Obrázky k jednotlivým profilům viz extrakt normy ISO 15638-20 .

  • Komunikační profil 1: Inspekce pomocí interogátoru DSRC, iniciujícího inspekci fyzicky ze zařízení v blízkosti pozemní komunikace:

Profil C1a:       Případ užití interogátoru a ruční nebo dočasné čtečky u silnice

Profil C1b:       Případ užití interogátoru ve vozidle

Profil C1c:       Případ užití stálého nebo semi-permanentního čtení ze zařízení vedle pozemní komunikace nebo nad ní

  • Komunikační profil 2: Inspekce pomocí interogátoru DSRC, iniciujícího stahování dat poskytovateli aplikační služby pomocí komunikace se stanicí ITS-s:

Profil C2a:       Případ užití interogátoru a ruční nebo dočasné čtečky u silnice

Profil C2b:       Případ užití interogátoru ve vozidle

Profil C2c:       Případ užití stálého nebo semi-permanentního čtení ze zařízení vedle pozemní komunikace nebo nad ní

  • Komunikační profil 3: Vzdálená inspekce pomocí stanice ITS ve vozidle iniciující stahování dat poskytovateli aplikační služby přes wifi rozhraní (dle ISO 15638-2).

Budoucí poptávka po dalších komunikačních profilech může být později zohledněna při revizi normy.

Nástroj pro poskytování datových konceptů s daty z elektronického tachografu s integrací dat z vážení vozidla poskytovateli aplikační služby využívá palubního systému (IVS) a rozhraní bezdrátové komunikace mezi IVS a centrálním systémem poskytovatele aplikační služby. Jednotlivé příklady komunikačních profilů tachografu s možnými způsoby čtení a přenosu dat jsou uvedeny v hesle TARV Elektronický tachograf a záznam činností profesionálního řidiče. Důležitý je požadavek na archivaci dat a stanovení podmínek jejich odesílání autorizovaným adresátům.

ISO TC204 požaduje, aby datové koncepty definované normami ISO TC204 pro ITS byly v jazyce ASN.1 (viz ISO 14813-6). ISO 21217 (komunikační architektura ITS-CALM-ITS-station) a související normy požadují výměnu dat s použitím jazyka ASN.

Odkazy/Reference/Normy

Základní architektura TARV je uvedena v hesle Rámec a architektura TARV. Architektura pro ostatní (nepovinné, volitelné) aplikace je v hesle Kategorie TARV.

Jednotlivé aplikační služby se obecně řídí podmínkami uvedenými v hesle Rámec a architektura TARV, kde jsou popsány důležité termíny, role v systému, základní činnosti, data pro výměnu mezi partnery, nástroje výměny a témata použití. Regulace v rámci TARV je vysvětlena samostatným heslem. Aplikační služby mohou být vždy nastaveny národní jurisdikcí jako povinné nebo „ostatní“ (nepovinné komerční aplikace) podle Kategorií TARV, rovněž v samostatném hesle.

Souvisící normy:

ČSN ISO 15638-1 Inteligentní dopravní systémy – Rámec pro spolupracující telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (TARV) – Část 1: Rámec a architektura

  • Česká technická norma převzatá z ISO popisuje základní charakteristiky společné pro všechny aplikační služby TARV.
  • Tato základní norma skupiny norem ISO 15638 definuje ojedinělou možnost regulace přepravy nákladů z pohledu státu, která přináší sjednocení systému, formy dat i povinností řidiče, a usnadňuje tak práci provozovatelům i veřejným orgánům. Státní orgány v jednotlivých zemích samy rozhodují, jestli vůbec tuto formu přísné regulace zavést. Pokud ano, rozhodují si samy o tom, co je či co není součástí dohledu v dané zemi. Není zde tedy pravidlo povinného zavedení TARV do ČR.
  • Na tuto základní normu ISO 15638-1, ze souboru norem pro jednotný rámec pro regulaci/dohled v nákladní dopravě (TARV) navazují další části normy, tedy i ty uvedené v tomto odstavci níže. Pro pochopení kontextu regulovaných aplikačních služeb jsou rovněž důležitá Část 5Část 6 této normy.

Níže uvedené technické specifikace a normy pro jednotlivé související aplikační služby stanoví formu a obsah dat pro systémy, které je zpracovávají, přístupové metody k těmto datům a poskytují specifikace pro běžnou komunikaci a aspekty výměny dat.

ČSN ISO 15638-12 Inteligentní dopravní systémy – Rámec pro kooperativní telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (TARV) – Část 12: Monitorování hmotnosti vozidla (VMM)

  • Česká technická norma převzatá z ISO popisuje monitorování hmotností vážením přímo ve vozidle (není zapotřebí externích vah).

ISO TS 15638-13 Inteligentní dopravní systémy – Rámec pro kooperativní telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (TARV) – Část 13: Informace o hmotnosti vozidla pro řízení a vymáhání jurisdikcí (MICE)

  • Technická specifikace ISO popisuje specifikace o hmotnosti vozidla používané pro státní dohled a následné vymáhání v případě překročení povolené hmotnosti vozidla

ISO 15638-20 Inteligentní dopravní systémy – Rámec pro kooperativní telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (TARV) – Část 20: Vážení vozidel za jízdy (WiM)

  • Norma pro vážení vozidla zařízením ve vozidle (WIM-O) nebo zabudovaným do vozovky (WIM-R) a pro přenos dat z těchto zařízení

ISO 15638-22 Inteligentní dopravní systémy – Rámec pro kooperativní telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (TARV) – Část 22: Monitorování stability nákladního vozidla

  • Stabilita vozidla je monitorována pomocí zatížení na nápravy nebo i jednotlivá kola vozidla a podporuje tak jeho stabilitu rovnoměrným rozložením zatížení z nákladu.

ISO 15638-23 Inteligentní dopravní systémy – Rámec pro kooperativní telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (TARV) – Část 23: Monitorování pneumatik

ISO 15638-9 Inteligentní dopravní systémy – Rámec pro spolupracující telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (TARV) – Část 9: Vzdálené monitorování elektronického tachografu (RTM)

ISO 15638-21 Inteligentní dopravní systémy – Rámec pro spolupracující telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel (TARV) – Část 21: Monitorování a vymahatelnost regulovaných vozidel pomocí senzorů na straně infrastruktury a sběru dat z vozidla

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí