Zavřít

Vzdálená regulace nákladní dopravy

Aplikační oblast: Systémy řízení nákladní dopravy

Charakteristika

Jednotná platforma pro telematické aplikace kooperativního systému v nákladní dopravě. Aplikace spolupracují vzájemně ve vozidle, s možností vícenásobného využití části dat. Aplikační služby jsou umožněny využitím kooperativního systému s komunikací mezi vozidlovými senzory, vozidlem a infrastrukturou. Na straně infrastruktury může být státní dohled nebo navíc i interní firemní aplikace, oboje formou monitorování nebo i řízení.

Aplikovatelnost

Sada norem pro „Rámec pro kooperativní telematické aplikace pro regulaci komerčních nákladních vozidel  – TARV“ ((ČSN) ISO 15638) nabízí nástroj pro dohled veřejného sektoru nad komerční nákladní dopravou a pro jakékoliv případné další využití soukromým sektorem.

Používání dohledu může být povinné nebo nepovinné, podle toho, jak jej nastaví jurisdikce v dané zemi. Rovněž tak je na jurisdikci stanovení rozsahu povinností, pravidel jejich plnění a vymáhání. Tato sada technických norem a technických specifikací nabízí tedy pouze technické podmínky, ale neurčuje povinnosti samotné.

Umístění v hierarchii témat

Nadřazená skupina:

Podřazené skupiny:

  • Nízkoemisní zóny
  • Oblasti chráněných vodních zdrojů
  • Digitální tachograf
  • eCall pro nákladní dopravu
  • Dodržování hmotnostních limitů na silniční síti
  • Dálniční mýtné systémy
  • Městské mýtné systémy
  • Automatické vyhodnocování přestupků
  • Monitorování zásilky (její pozice i stavu)
  • Monitorování specifických zásilek dle ADR
  • Inteligentní parkoviště pro nákladní vozidla

Termíny a výstižné definice

TARV nabízí dvě základní možnosti pro regulované aplikační služby:

regulovaná aplikační služba (regulated application service)          
aplikační služba TARV
, která je povinně uvalena nařízením jurisdikce nebo je jurisdikcí podporována jako volitelná

komerční aplikace (commercial applications)     
aplikace ITSregulovaných komerčních nákladních vozidlech pro komerční (neregulované) účely

PŘÍKLAD Sledování majetku, sledování vozidla a pohonu, zabezpečení nákladu, management řidiče atd.

Role v systému jsou vymezeny následovně:

schvalovací orgán (regulativní) (approval authority (regulatory))              
(obvykle nezávislý) orgán pro schvalováníaudit poskytovatelů služeb

certifikační úřad (digitální) (certification authority (digital))         
organizace, která má pověření vytvářet certifikáty veřejného klíče pro další strany (konkrétně v kontextu bezpečnosti komunikace)

jurisdikce (jurisdiction) 
vládní, silniční nebo dopravní úřad, který vlastní regulované/regulativní aplikace

PŘÍKLAD Země, stát, městská rada, silniční úřad, ministerstvo (financí, dopravy) apod.

poskytovatel služeb (service provider)   
subjekt, který byl certifikován schvalovacím úřadem (regulativním) jako vhodný pro poskytování regulovaných nebo komerčních služeb prostřednictvím aplikačních služeb ITS

uživatel (user)  
jednotlivec nebo strana zaregistrovaná a provozující regulované nebo komerční aplikační služby

PŘÍKLAD Řidič vozidla, provozovatel vozidla, vlastník nákladu atd.

Základní činnosti jsou následující:

regulovaná/regulativní aplikace (regulated/regulatory application)         
úprava vydaného schválení, kterou jurisdikce používají k udělení různých kategorií práv pro komerční nákladní vozidla k jejich provozu za vymezených okolností a určitých podmínek

dohled jurisdikce; regulátor (jurisdiction regulator; regulator)   
zástupce jurisdikce určený k regulaci a správě TARV v rámci jurisdikce

Data pro výměnu mezi partnery a nástroje pro ni:

základní data o vozidle (basic vehicle data)          
data, která všechny systémy IVS musí uchovávat a poskytovat nezávisle na jurisdikci

základní aplikační data (core application data)   
základní data o vozidle a jakékoli další údaje, které jsou potřebné k poskytnutí zavedené regulované aplikační služby

systém IVS; systém ve vozidle (in-vehicle system)            
IVS
stanice ITS a připojené zařízení zabudované do vozidla

palubní jednotka (on-board unit)            
OBU
ve vozidle integrovaná palubní telematická jednotka poskytující stanovené telematické funkce požadované systémem IVS

Popis řešené problematiky na vysoké úrovni (ne popis řešení)

Vozidlová stanice sbírá data o vozidle, řidiči i nákladu/zásilkách, a poté je odesílá na předdefinované adresy přihlášených uživatelů. Na straně infrastruktury tedy jsou příjemci těchto normalizovaných balíčků zpráv – kromě uživatelů pracujících v centrech mohou být uživateli používána i přenosná zařízení nebo vozidlová zařízení např. pro práci policie, záchranářů nebo celní správy přímo v terénu.

Tak je možné zajistit dohled nad dodržováním regulativních pravidel na místě kontroly (včetně osobní vizuální), i ze vzdáleného pracoviště z centra.

Všechny zprávy je možné archivovat a analyzovat. Jsou tedy dostupné pro dokladování nebo došetření případných skutečných nebo domnělých nesrovnalostí nebo přestupků či dokonce trestných činů jako základu pro vymáhání státní regulace v nákladní dopravě.

Architektura popisovaného řešení

Vozidlová stanice sbírá data o vozidle, řidiči i nákladu/zásilkách, a poté je odesílá na předdefinované adresy přihlášených uživatelů. Na straně infrastruktury tedy jsou příjemci těchto normalizovaných balíčků zpráv – kromě uživatelů pracujících v centrech mohou být uživateli používána i přenosná zařízení nebo vozidlová zařízení např. pro práci policie, záchranářů nebo celní správy přímo v terénu.

Tak je možné zajistit dohled nad dodržováním regulativních pravidel na místě kontroly (včetně osobní vizuální), i ze vzdáleného pracoviště z centra.

Všechny zprávy je možné archivovat a analyzovat. Jsou tedy dostupné pro dokladování nebo došetření případných skutečných nebo domnělých nesrovnalostí nebo přestupků či dokonce trestných činů jako základu pro vymáhání státní regulace v nákladní dopravě.

Přehled funkcí popsaného systému

Definice architektury, rolí s odpovědnostmi a pravomocemi, vztahy v TARV: aktory/role a jejich vztahy určuje následující schéma pro povinnou regulaci (Obrázek 1, ISO 15638-1) a nepovinné aplikační služby (Obrázek 2, ISO 15638-7):

Obrázek 1 – Role v poskytování regulovaných služeb       

Obrázek 2 – Role v poskytování neregulovaných služeb

Obrázek 3 – TARV: taxonomie aktérů a vztahů mezi ději

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí