CEN TS 15531-2 - Veřejná doprava osob – Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase, vztahující se k provozu veřejné dopravy osob - Část 2: Programová obsluha infrastruktury

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob

PDF

Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2008, 76 stran

Zavedení normy do ČSN: endorsement

Rok zpracování extraktu: 2009

Skupina témat: Multimodální informace

Téma normy: SIRI- Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase vztahující se k provozu veřejné dopravy osob

Charakteristika tématu: Výměna dat v reálném čase - programová obsluha infrastruktury

Úvod, vysvětlení východisek

Definice způsoby komunikace pro výměnu dat mezi klientem a serverem:

Popis architektury, hierarchie, rolí a vztahů objektů

Komunikační infrastruktura.

Popis procesu / funkce / způsobu použití

Přenos dopravních informací klient/server

Popis rozhraní / API / struktury systému

Definice rozhraní pro výměnu klient/server

Definice protokolu / algoritmu / výpočtu

Převod TPEG na SIRI

Definice reprezentace dat / fyzikálního významu
Definice konstant / rozsahů / omezení

Úvod

Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase (Service Interface for Real-time Information), dále jen SIRI je specifikace pro rozhraní, které umožňuje v systému běžícím počítačovým aplikacím výměnu datových informací o plnění plánovaných, okamžitých nebo projektovaných provozních výkonech veřejné dopravy osob.

Výměna informací mezi provozními řídicími systémy nebo aplikacemi je užitečná, ale často nedostatečná jak pro informování cestujících, tak pro obslužný personál a řízení provozu. Většina informací, která je přenášena mezi řídicími centry prostřednictvím SIRI, je odvozena z činnosti vozidla během provozu, nebo je požadováno jejich zasílání do vozidel pro informování cestujících a řidiče, a dále pak pro informační systémy na zastávkách.

Funkci a význam SIRI vysvětluje obrázek 1.

Rádiový vysílač

Rádiový vysílač

 

Obrázek 1 – Příklad využití SIRI se znázorněnými komunikačními vazbami v dopravním systému provozovaným dvěma operátory

Architektura systému pracovních rozhraní umožňuje přenášet dopravní informace mezi operátory veřejné dopravy nebo multimodálními operátory o jízdních řádech, zpožděníchudálostech v dopravní síti.

Další služby poskytované SIRI:

Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol.

 

Užití

V České republice se zatím v úvodě popsaný informační systém ve větším rozsahu nezavádí a používá se pouze v omezeném rozsahu v rámci integrovaných dopravních systémů, k přenosu údajů o platbách za jízdné a řízení zastávkových informačních systémů.

Tato technická specifikace si klade za cíl zlepšit řadu vlastností managementu informací a služeb veřejné dopravy:

Tato technická specifikace napomůže interoperabilitě mezi systémy zpracovávajícími informace dopravních operátorů:

  • zavedením společné architektury pro výměnu zpráv;

  • zavedením modulárního souboru kompatibilních informačních služeb pro informace o vozidlech v reálném čase;

  • požitím společných datových modulů a schémat pro zprávy vyměňované pro každou službu;

  • zavedením stejného přístupu k datovému managementu.

Tato technická specifikace přispěje lepšímu managementu vozidel:

Tato technická specifikace přispěje ekonomicky získání zpřesněných dat konečnému uživateli:

  • umožněním sběru a výměně dat v reálném čase mezi systémy AVMS (systémy automatického sledování vozidel);

  • zajištěním standardizovaných , dobře definovaných rozhraní, které mohou být použity pro doručování dat do různých distribučních kanálů

1. Souvisící normy

Tato technická specifikace je součástí rodiny tří technických specifikací, které tvoří základ specifikace Pracovních rozhraní pro informace v reálném čase:

  • ČSN P TS 15531-1 Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase vztahující se k provozu veřejné dopravy osob - Část 1. Souvislosti a struktura.

  • ČSN P TS 15531-3 Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase vztahující se k provozu veřejné dopravy osob - Část 3. Provozní služební rozhraní.

Na výše uvedený normativní základ navazují připravované technické specifikace:

ČSN P TS 15531-4 Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase vztahující se k provozu veřejné dopravy osob - Část 4. Monitorování stavu zařízení v reálném čase.

ČSN P TS 15531-5 Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase vztahující se k provozu veřejné dopravy osob - Část 5. Monitorování dopravních nehod.

Po stránce terminologické a popisu dopravní sítě navazuje SIRI na EN 12896 Dopravní telematika – Veřejná doprava osob – Referenční datový model (Transmodel)

2. Termíny a definice

interoperabilita pro potřeby této normy znamená zajišťování výměnu informačních dat mezi různými druhy dopravních prostředků provozovaných několika operátory a infrastrukturou.

systém pro automatické sledování vozidel (Automatic Vehicle Monitoring System (AVMS)) AVMS je systém palubního zařízení ve vozidle veřejné dopravy osob, komunikující s řídicím centrem rádiovými prostředky a poskytující informace o poloze a stavu vozidlaodchylkách od jízdního řádu ve významných bodech na trase jízdy vozidla. Současně umožňuje řídicímu centru usměrňovat jízdu vozidla podle dopravní situace.

VAMS je systém automatického sledování vozidel. Viz AVMS .

producent (producer) je entita, která vysílá hlášení a zprávy pro zákazníka (odběratele) a reaguje na jeho požadavky, které jsou buď jednorázové, nebo na základě požadavku opakované.

odběratel (subscriber), je entita, která přijímá hlášení a zprávy od producenta a vysílá na něj požadavky pro jednorázové nebo opakované zprávy.

spotřebitel (consumer), je entita, která přijímá hlášení a zprávy od producenta a vysílá na něj požadavky pro jednorázové zprávy.

Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology (www. ITSterminology.org).
Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology.

3. Symboly a zkratky

Tato kapitola neobsahuje nové symboly a odkazuje na TS 15531-1.

5 Společné komunikační aspekty

V kapitole jsou ukázány dva v SIRI používané způsoby komunikace pro výměnu dat mezi klientem a serverem:

Request/Response: umožňuje výměnu dat ad hoc na požadavek od klienta. Tento způsob komunikace je znázorněn na obrázku 2.

Publish/Subscribe: umožňuje na opakovaná ohlášení distribuovat dataudálostechsituacích detekovaných službou v reálném čase. Tento způsob komunikace je znázorněn na obrázku 3.

 

Obrázek 2 – Znázornění jednoduché interakce mezi klientem (Data Consumer) a serverem (Data Producer) na základě požadavku (Request) na doručení odpovědi (Delivery)
 

 

Obrázek 3 – Znázornění opakované interakce mezi klientem (Consumer) a službou (Service) na základě ohlášení (DataReadyNotification), odpovědi (DataReadayResponse), požadavku (DataSupplyRequest) a následné doručení odpovědi (DataSupplyDelivery)
 

V tomto článku jsou podrobně rozebrány způsoby komunikace mezi serverem a klienty. Na dvaceti obrázcích a v šesti tabulkách jsou rozvedeny jednotlivé interakce mezi severem a klienty mezi servery samotnými. Ilustrativní je zejména tabulka, která ukazuje, jak se mění parametry komunikace v závislosti na předmětu komunikace.

6 Chybové podmínky

V této kapitole je také věnována pozornost obsluze chyb a chybovým hlášením poskytovaných SIRI, jak je tabulkovou formou ukázáno v tabulce 1.

Tabulka 1 – Obsluha chyb a význam chybových hlášení poskytovaných SIRI

Skupina

Hlášení

Význam

Kód

Úspěšné

OK (true)

Úspěšný požadavek

200

Systémová chyba

RequestTimeout

Server neodpovídá

408

InvalidRequest

server "nerozumí" požadavku. Klient by neměl opakovat požadavek.

400

Unauthorized

Je požadováno uživatelovo jméno a heslo nebo vaše pověření je nedostatečné

401

Forbidden

Server "rozumí" požadavku ale nemůže jej provést.

403

NotFound

Požadované URL nebylo nalezeno. .

404

Chyba aplikace

VersionNot­Supported

Služba není dostupná

701

CapabilityNot­Supported

Služba nemůže poskytnout požadovanou kapacitu.

704

ServiceNotAvailable

funkční služba není k dispozici pro použití (ale je ještě schopná dát tuto odpověď).

710

AccessNotAllowed

Žadatel není autorizován pro službu nebo požadovaná data.

720

NoInfoForTopic

Byl vznesen platný požadavek ale služba nemá data pro vyjádření požadovaného předmětu...

740

UnknownSubscriber

Odběratel nebyl nalezen

721

UnknownSubscription

Přihlášení nebylo nalezeno.

722

AllowedResource­UsageExceeded

Byl vznesen platný požadavek ale plnění by přesáhlo povolený rozsah uživatele.

742

OtherError

Jiný typ chyby

700

7 Požadavek / reakce

Tato kapitola se podrobně zabývá typy požadavků na zprávu a jim odpovídajícím reakcím.

8 Subskripce

V této kapitole jsou vyloženy a doplněny sedmi tabulkami požadavky na doručování zpráv odběrateli Ukázány jsou rovněž příklady zpráv v XML kódování. Pro ilustraci je v následující tabulce uveden seznam požadavků a následných reakcí severu.

Tabulka 2 – Typy požadavků a doručených zpráv podle SIRI

SIRI Funkční služby

SubscriptionRequest

ServiceDelivery

Oznamuje

Provozní jízdní řád

ProductionTimetableSubscription
Request

ProductionTimetableDelivery

Jízdní řády

Očekávaný jízdní řád

EstimatedTimetableSubscription
Request

EstimatedTimetableDelivery

Změny jízdních řádů

Zastávkový jízdní řád

StopTimetableSubscription
Request

StopTimetableDelivery

Zastávkový jízdní řád

Monitorování zastávky

StopMonitoringSubscription
Request

StopMonitoringDelivery

Návštěvy vozidla na zastávce

Monitorování vozidla

VehicleMonitoringSubscription
Request

VehicleMonitoringDelivery

Pohyb vozidla

Jízdní řád přípojů

ConnectionTimetableSubscriptionRequest

ConnectionTimetableDelivery

Přípoje

Monitorování přípojů

ConnectionMonitoringSubscriptionRequest

ConnectionMonitoringFeederDelivery

ConnectionMonitoringDistributorDelivery

Změny přípojů

Všeobecné zprávy

GeneralMessageRequest

GeneralMessageDelivery

Dopravní novinky


 

9 Doručování zpráv

Tato kapitola se zabývá doručováním zpráv. Výklad je doplněn pěti tabulkami a příklady zpráv v XML kódování.

 

10 Obnova systému

Proces obnovy systému po jeho výpadku je předmětem této kapitoly. Výklad je doplněn čtyřmi tabulkami a ukázkami zpráv v XML kódování. V následující tabulce jsou uvedeny případy výpadku činnosti.

 


 

 

Tabulka 3 – Případy výpadků činnosti a postupů obnovy

Ztracená zpráva

Ztráta při přenosu do:

Podmínky výpadku

Detekce výpadku

Postup obnovy

Subscription­Request

Producent

Výpadek při příjmu žádosti o opakované zprávy (subskripce)

Odběratel neobdržel odpověď

Odběratel pošle opakovaně požadavek

Subscription­Reply

Odběratel

Výpadek při příjmu přijetí subskripce

Odběratel pošle opakovaně požadavek se stejným osvědčením.

DataReady­Notification

Spotřebitel

Výpadek při příjmu hlášení

Producent neobdržel odpověď

Producent pošle hlášení opakovaně.

DataReady­Response

Producent

Výpadek při příjmu potvrzení hlášení

Opětovně poslat požadavek nežli je přijata odpověď klienta.´

DataSupply­Request

Producent

Výpadek při příjmu zdrojového požadavku

Spotřebitel neobdržel odpověď z datového zdroje.

Spotřebitel musí předpokládat, že požadavek byl ztracen (nejhorší případ) a musí opětovně požádat o všechna data.. (DataSupplyAll).

DataDelivery

Spotřebitel

Výpadek při příjmu datové odpovědi.

Data jsou ztracena, obnova pollingem není možná, protože server nastaví flag aktualizace dat. Spotřebitel musí dát nový požadavek DataSupplyAll a dále GetCurrentMessage.

Terminate­Subscription­Request

Producent

Výpadek při příjmu požadavku na ukončení subskripce

Odběratel neobdržel odpověď

Odběratel opětovně posílá zprávu, dokud nedostane odpověď nebo chybové hlášení o neznámé subskripci.

Terminate­Subscription­Response

Spotřebitel

Výpadek při příjmu odpovědi na požadavek na ukončení subskripce

CheckStatus­Request

Producent

Výpadek při příjmu požadavku na stavové hlášení

Spotřebitel neobdržel odpověď

Vysílač opakuje vysílání až do uplynutí časové prodlevy. Následně se předpokládá, že služba není dále dostupná.

CheckStatus­Response

Spotřebitel

Výpadek při příjmu stavového hlášení.

Vysílač opakuje vysílání. Producent odpovídá až do uplynutí časové prodlevy. Potom se předpokládá, že služba není dále dostupná..


 

11 Přenos SIRI

Tato kapitola podává výklad doručení SIRI zpráv. Kapitola se zabývá také využitím protokolu SOAP. Výklad je doplněn je doplněn šesti tabulkami.

12 Schopnost vyřízení požadavky

Schopnost systému rozpoznat požadavky je předmětem této kapitoly. Výklad je doplněn 10 tabulkami.

13 Sdílené skupiny prvků

Obsah této kapitoly je zaměřen na sdílené skupiny prvků a je rovněž doplněn 10 tabulkami.

 

 

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí