CEN TS 15531-2 - Veřejná doprava osob – Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase, vztahující se k provozu veřejné dopravy osob - Část 2: Programová obsluha infrastruktury
Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2008, 76 stran
Zavedení normy do ČSN: endorsement
Rok zpracování extraktu: 2009
Skupina témat: Multimodální informace
Téma normy: SIRI- Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase vztahující se k provozu veřejné dopravy osob
Charakteristika tématu: Výměna dat v reálném čase - programová obsluha infrastruktury
Definice způsoby komunikace pro výměnu dat mezi klientem a serverem:
Komunikační infrastruktura.
Přenos dopravních informací klient/server
Definice rozhraní pro výměnu klient/server
Převod TPEG na SIRI
Úvod
Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase (Service Interface for Real-time Information), dále jen SIRI je specifikace pro rozhraní, které umožňuje v systému běžícím počítačovým aplikacím výměnu datových informací o plnění plánovaných, okamžitých nebo projektovaných provozních výkonech veřejné dopravy osob.
Výměna informací mezi provozními řídicími systémy nebo aplikacemi je užitečná, ale často nedostatečná jak pro informování cestujících, tak pro obslužný personál a řízení provozu. Většina informací, která je přenášena mezi řídicími centry prostřednictvím SIRI, je odvozena z činnosti vozidla během provozu, nebo je požadováno jejich zasílání do vozidel pro informování cestujících a řidiče, a dále pak pro informační systémy na zastávkách.
Funkci a význam SIRI vysvětluje obrázek 1.
Rádiový vysílač
Rádiový vysílač
Architektura systému pracovních rozhraní umožňuje přenášet dopravní informace mezi operátory veřejné dopravy nebo multimodálními operátory o jízdních řádech, zpožděních a událostech v dopravní síti.
Další služby poskytované SIRI:
informace pro cestující v reálném čase;
informace pro plánovače jízd a informační kiosky;
management vozového parku a dopravní sítě
Užití
V České republice se zatím v úvodě popsaný informační systém ve větším rozsahu nezavádí a používá se pouze v omezeném rozsahu v rámci integrovaných dopravních systémů, k přenosu údajů o platbách za jízdné a řízení zastávkových informačních systémů.
Tato technická specifikace si klade za cíl zlepšit řadu vlastností managementu informací a služeb veřejné dopravy:
Tato technická specifikace napomůže interoperabilitě mezi systémy zpracovávajícími informace dopravních operátorů:
zavedením společné architektury pro výměnu zpráv;
zavedením modulárního souboru kompatibilních informačních služeb pro informace o vozidlech v reálném čase;
požitím společných datových modulů a schémat pro zprávy vyměňované pro každou službu;
zavedením stejného přístupu k datovému managementu.
Tato technická specifikace přispěje lepšímu managementu vozidel:
umožněním přesného sledování vozidel jak v místním tak vzdáleném provozu;
poskytováním dat, které umožní stanovení odchylek od jízdního řádu;
umožňování distribuce zpřesňování jízdních řádů v reálném čase.
Tato technická specifikace přispěje ekonomicky získání zpřesněných dat konečnému uživateli:
umožněním sběru a výměně dat v reálném čase mezi systémy AVMS (systémy automatického sledování vozidel);
zajištěním standardizovaných , dobře definovaných rozhraní, které mohou být použity pro doručování dat do různých distribučních kanálů
1. Souvisící normy
Tato technická specifikace je součástí rodiny tří technických specifikací, které tvoří základ specifikace Pracovních rozhraní pro informace v reálném čase:
ČSN P TS 15531-1 Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase vztahující se k provozu veřejné dopravy osob - Část 1. Souvislosti a struktura.
ČSN P TS 15531-3 Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase vztahující se k provozu veřejné dopravy osob - Část 3. Provozní služební rozhraní.
Na výše uvedený normativní základ navazují připravované technické specifikace:
ČSN P TS 15531-4 Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase vztahující se k provozu veřejné dopravy osob - Část 4. Monitorování stavu zařízení v reálném čase.
ČSN P TS 15531-5 Pracovní rozhraní pro informace v reálném čase vztahující se k provozu veřejné dopravy osob - Část 5. Monitorování dopravních nehod.
Po stránce terminologické a popisu dopravní sítě navazuje SIRI na EN 12896 Dopravní telematika – Veřejná doprava osob – Referenční datový model (Transmodel)
2. Termíny a definice
interoperabilita pro potřeby této normy znamená zajišťování výměnu informačních dat mezi různými druhy dopravních prostředků provozovaných několika operátory a infrastrukturou.
systém pro automatické sledování vozidel (Automatic Vehicle Monitoring System (AVMS)) AVMS je systém palubního zařízení ve vozidle veřejné dopravy osob, komunikující s řídicím centrem rádiovými prostředky a poskytující informace o poloze a stavu vozidla a odchylkách od jízdního řádu ve významných bodech na trase jízdy vozidla. Současně umožňuje řídicímu centru usměrňovat jízdu vozidla podle dopravní situace.
VAMS je systém automatického sledování vozidel. Viz AVMS .
producent (producer) je entita, která vysílá hlášení a zprávy pro zákazníka (odběratele) a reaguje na jeho požadavky, které jsou buď jednorázové, nebo na základě požadavku opakované.
odběratel (subscriber), je entita, která přijímá hlášení a zprávy od producenta a vysílá na něj požadavky pro jednorázové nebo opakované zprávy.
spotřebitel (consumer), je entita, která přijímá hlášení a zprávy od producenta a vysílá na něj požadavky pro jednorázové zprávy.
3. Symboly a zkratky
Tato kapitola neobsahuje nové symboly a odkazuje na TS 15531-1.
5 Společné komunikační aspekty
V kapitole jsou ukázány dva v SIRI používané způsoby komunikace pro výměnu dat mezi klientem a serverem:
Request/Response: umožňuje výměnu dat ad hoc na požadavek od klienta. Tento způsob komunikace je znázorněn na obrázku 2.
Publish/Subscribe: umožňuje na opakovaná ohlášení distribuovat data o událostech a situacích detekovaných službou v reálném čase. Tento způsob komunikace je znázorněn na obrázku 3.
V tomto článku jsou podrobně rozebrány způsoby komunikace mezi serverem a klienty. Na dvaceti obrázcích a v šesti tabulkách jsou rozvedeny jednotlivé interakce mezi severem a klienty mezi servery samotnými. Ilustrativní je zejména tabulka, která ukazuje, jak se mění parametry komunikace v závislosti na předmětu komunikace.
6 Chybové podmínky
V této kapitole je také věnována pozornost obsluze chyb a chybovým hlášením poskytovaných SIRI, jak je tabulkovou formou ukázáno v tabulce 1.
Skupina | Hlášení | Význam | Kód |
Úspěšné | OK (true) | Úspěšný požadavek | 200 |
Systémová chyba | RequestTimeout | Server neodpovídá | 408 |
InvalidRequest | server "nerozumí" požadavku. Klient by neměl opakovat požadavek. | 400 | |
Unauthorized | Je požadováno uživatelovo jméno a heslo nebo vaše pověření je nedostatečné | 401 | |
Forbidden | Server "rozumí" požadavku ale nemůže jej provést. | 403 | |
NotFound | Požadované URL nebylo nalezeno. . | 404 | |
Chyba aplikace | VersionNotSupported | Služba není dostupná | 701 |
CapabilityNotSupported | Služba nemůže poskytnout požadovanou kapacitu. | 704 | |
ServiceNotAvailable | funkční služba není k dispozici pro použití (ale je ještě schopná dát tuto odpověď). | 710 | |
AccessNotAllowed | 720 | ||
NoInfoForTopic | Byl vznesen platný požadavek ale služba nemá data pro vyjádření požadovaného předmětu... | 740 | |
UnknownSubscriber | Odběratel nebyl nalezen | 721 | |
UnknownSubscription | Přihlášení nebylo nalezeno. | 722 | |
AllowedResourceUsageExceeded | Byl vznesen platný požadavek ale plnění by přesáhlo povolený rozsah uživatele. | 742 | |
OtherError | Jiný typ chyby | 700 |
7 Požadavek / reakce
Tato kapitola se podrobně zabývá typy požadavků na zprávu a jim odpovídajícím reakcím.
8 Subskripce
V této kapitole jsou vyloženy a doplněny sedmi tabulkami požadavky na doručování zpráv odběrateli Ukázány jsou rovněž příklady zpráv v XML kódování. Pro ilustraci je v následující tabulce uveden seznam požadavků a následných reakcí severu.
SubscriptionRequest | ServiceDelivery | Oznamuje | |
ProductionTimetableSubscription | ProductionTimetableDelivery | ||
Očekávaný jízdní řád | EstimatedTimetableSubscription | EstimatedTimetableDelivery | Změny jízdních řádů |
Zastávkový jízdní řád | StopTimetableSubscription | StopTimetableDelivery | Zastávkový jízdní řád |
StopMonitoringSubscription | StopMonitoringDelivery | Návštěvy vozidla na zastávce | |
VehicleMonitoringSubscription | VehicleMonitoringDelivery | Pohyb vozidla | |
ConnectionTimetableSubscriptionRequest | ConnectionTimetableDelivery | ||
Monitorování přípojů | ConnectionMonitoringSubscriptionRequest | ConnectionMonitoringFeederDelivery ConnectionMonitoringDistributorDelivery | Změny přípojů |
Všeobecné zprávy | GeneralMessageRequest | GeneralMessageDelivery | Dopravní novinky |
9 Doručování zpráv
Tato kapitola se zabývá doručováním zpráv. Výklad je doplněn pěti tabulkami a příklady zpráv v XML kódování.
10 Obnova systému
Proces obnovy systému po jeho výpadku je předmětem této kapitoly. Výklad je doplněn čtyřmi tabulkami a ukázkami zpráv v XML kódování. V následující tabulce jsou uvedeny případy výpadku činnosti.
Ztracená zpráva | Ztráta při přenosu do: | Podmínky výpadku | Detekce výpadku | Postup obnovy |
SubscriptionRequest | Výpadek při příjmu žádosti o opakované zprávy (subskripce) | Odběratel neobdržel odpověď | Odběratel pošle opakovaně požadavek | |
SubscriptionReply | Výpadek při příjmu přijetí subskripce | Odběratel pošle opakovaně požadavek se stejným osvědčením. | ||
DataReadyNotification | Spotřebitel | Výpadek při příjmu hlášení | Producent neobdržel odpověď | Producent pošle hlášení opakovaně. |
DataReadyResponse | Výpadek při příjmu potvrzení hlášení | Opětovně poslat požadavek nežli je přijata odpověď klienta.´ | ||
DataSupplyRequest | Výpadek při příjmu zdrojového požadavku | Spotřebitel neobdržel odpověď z datového zdroje. | Spotřebitel musí předpokládat, že požadavek byl ztracen (nejhorší případ) a musí opětovně požádat o všechna data.. (DataSupplyAll). | |
DataDelivery | Spotřebitel | Výpadek při příjmu datové odpovědi. | Data jsou ztracena, obnova pollingem není možná, protože server nastaví flag aktualizace dat. Spotřebitel musí dát nový požadavek DataSupplyAll a dále GetCurrentMessage. | |
TerminateSubscriptionRequest | Výpadek při příjmu požadavku na ukončení subskripce | Odběratel neobdržel odpověď | Odběratel opětovně posílá zprávu, dokud nedostane odpověď nebo chybové hlášení o neznámé subskripci. | |
TerminateSubscriptionResponse | Spotřebitel | Výpadek při příjmu odpovědi na požadavek na ukončení subskripce | ||
CheckStatusRequest | Výpadek při příjmu požadavku na stavové hlášení | Spotřebitel neobdržel odpověď | Vysílač opakuje vysílání až do uplynutí časové prodlevy. Následně se předpokládá, že služba není dále dostupná. | |
CheckStatusResponse | Spotřebitel | Výpadek při příjmu stavového hlášení. | Vysílač opakuje vysílání. Producent odpovídá až do uplynutí časové prodlevy. Potom se předpokládá, že služba není dále dostupná.. |
11 Přenos SIRI
Tato kapitola podává výklad doručení SIRI zpráv. Kapitola se zabývá také využitím protokolu SOAP. Výklad je doplněn je doplněn šesti tabulkami.
12 Schopnost vyřízení požadavky
Schopnost systému rozpoznat požadavky je předmětem této kapitoly. Výklad je doplněn 10 tabulkami.
13 Sdílené skupiny prvků
Obsah této kapitoly je zaměřen na sdílené skupiny prvků a je rovněž doplněn 10 tabulkami.