CEN TS 16406 - Inteligentní dopravní systémy – Veřejná doprava osob – Nepřímé plnění pro vlakovou dopravu
Aplikační oblast: Veřejná doprava osob
Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2013, 23 stran
Zavedení normy do ČSN: Převzetím originálu
Skupina témat: inteligentní prodej jízdenek
Téma normy: Interoperabilní systém managementu sběru jízdného
Charakteristika tématu: Nepřímé plnění pro vlakovou dopravu
Role a architektura
Případy užití
popis obecných požadavků na přenos dat
Úvod
Tato technická specifikace doplňuje nezodpovězená místa v subsystému TAP-TSI (technické specifikace pro interoperabilitu subsystému pro telematické aplikace v přepravě cestujících). Tato technická specifikace poskytuje chybějící specifikace nepřímého plnění pro vlakovou dopravu s ohledem na mezinárodní služby a přeshraniční prodej. Stanoví, jak naplnit potřeby nepřímého plnění a poskytuje soubor specifikací, které jsou potřeba pro obecný rámec požadavků nepřímého plnění a pro metodu zabezpečení požadavků plnění.
Užití
Tato technická specifikace je určena hlavně pro železniční dopravce a pro správce železniční infrastruktury. Poskytuje specifikace jak zajistit vzájemnou interoperabilitu mezi jednotlivými odbavovacími systémy a systémy informací od jednotlivých dopravců. Dále poskytuje informace jak umožňovat vzájemnou interoperabilitu v mezinárodním odbavování a zajištění bezpečnosti v tomto procesu.
1. Předmět normy
Tato technická specifikace poskytuje ve své kapitole 2 nové a změněné položky slovníku, které jsou potřeba pro definování nepřímého plnění a jeho charakteristiky. Dále pro podporu změny TAP TSI a technického podkladu B5.
Kapitola 3 definuje úpravu formátu používaného pro mezinárodní železniční dopravu, pro výdej jízdenek vydávaných při odjezdech a jízdenek tištěných doma.
Kapitola 4 definuje změny technických dokumentů B5, které jsou nutné pro uskutečnění plnění obecného rámce pro nepřímé plnění, pro výdej jízdenek, jízdenek tištěných doma a výdej e-jízdenek.
Kapitola 5 obsahuje analýzu bezpečnostních požadavků vztahující se k nepřímému plnění při vydávání jízdenek.
2. Termíny a definice
Kapitola obsahuje 23 termínů a definic souvisejících s touto technickou specifikací. Například:
nepřímé plnění; nákup jízdenky přes prostředníka (indirect fulfilment)
způsob plnění, kdy zákazník si zakoupí jízdenku jinde než na nádraží nebo osobně u prodejce jízdenek
POZNÁMKA 1 k heslu Způsoby nepřímého plnění jsou předplacená smluvní jízdenka k vyzvednutí, doma vytištěná jízdenka, elektronická jízdenka, předplacená čipová jízdenka k vyzvednutí.
komunikační rámec nepřímého plnění (indirect fulfilment message framework)
souhrn vybavení, procesů a zpráv, které zajišťují zabezpečení nepřímého plnění a kontroly všech typů jízdenek
bezpečnostní rámec nepřímého plnění (indirect fulfilment security framework)
souhrn vybavení, procesů a zpráv, které zajišťují zabezpečení nepřímého plnění a kontroly všech typů jízdenek
3 Nepřímé plnění formátu pro mezinárodní železniční službu
Tato kapitola popisuje formáty vydávaných jízdenek, jedná se o jízdenky vydávané před odjezdem, jízdenky vydávané elektronicky, doma tištěné jízdenky.
4 Rámec nepřímého plnění
Tato kapitola popisuje subjekty podílející se na nepřímém plnění (nákup jízdenky přes prostředníka). V oblasti nepřímého plnění je zapojeno mnoho subjektu. Na schématu 1 jsou uváděny role jednotlivých subjektů a vzájemné propojení.
POZNÁMKA 1: Jedna organizace může provádět několik rolí.
POZNÁMKA 2: oranžově jsou zobrazeny organizace; modře jsou zobrazeny systémy.
4.1.2 Komerční vazby
Tento článek popisuje vzájemné komerční propojení mez jednotlivými subjekty. Jedná se o vlastníka produktu, dopravce, alokátora a vydavatele produktu.
Subjekty jsou vzájemně propojeny prostřednictvím licence nebo formou obchodních dohod. Vlastník produktu a dopravce jsou obvykle ze stejné organizace pro železniční dopravu (v našich podmínkách mohou být i jiné vztahy). Vlastníkem může být také veřejná správa v případě, že je zadavatelem veřejné zakázky na službu. Vlastníci výrobku a dopravci se shodují, že vydavatel a jejich prodejci mohou prodávat jejich produkty a společně se dohodli, že distributoři mohou spravovat rezervaci a realizovat případné plnění nabízených služeb. Článek se také zabývá způsobem ověřování (kontroly) jízdenek.
4.1.3 Rezervační požadavky
Spojení mezi obchodním zařízením a rezervačním systémem umožňující provést rezervaci, změnu nebo zrušení. Tento odkaz se vztahuje k technickému dokumentu ERA B5 který je odvozený z vyhlášky UIC 918–1.
4.1.4 Řízení bezpečnosti
Tento článek popisuje nevyřešené body, vztahující se k bezpečnosti spojené s vydáváním jízdenek přes prostředníka. Tento bod se týká zejména úpravy bezpečnostních práv mezi vlastníkem produktu a provozujícím dopravcem, tedy kdokoliv kdo disponuje bezpečnostním klíčem a všemi informacemi o cestujících. Článek popisuje způsob úpravy správy zabezpečení.
4.1.5 Plnění požadavků
Tento článek popisuje vazby mezi prodejním vybavením a rezervačním systémem.
4.2 Komunikace nepřímého plnění
Tento článek popisuje 5 způsobů komunikace mezi rezervačním systémem a mezi nepřímým prodejcem jízdenek a následně mezi ním a cestujícím. Článek obsahuje 5 schémat, která popisují tyto způsoby komunikace.
Kapitola popisuje formou jednotlivých schémat a souvisejícího textu následující způsoby komunikace:
Možnosti plnění
Normální plnění
Změnové plnění
Zrušené plnění
Selhání plnění
4.3 Zprávy nepřímého plnění
Tento článek popisuje soubor 8 zpráv, na kterých jsou založeny všechny komunikace popsané v předcházejícím článku. Jedná se o způsob komunikace požadavek a odpověď (request response).
4.4 Struktura zprávy nepřímého plnění
Tento článek obsahuje tabulky, které popisují změny oproti ERA technickému dokumentu B5 (příručka pro rezervační systém). Určuje složení datových prvků, které mají být použity v 8 zprávách definovaných v kapitole 4.3.
5 Bezpečnostní požadavky nepřímého plnění
Tato kapitola zobrazuje a popisuje vztahy mezi vlastníky bezpečnostního klíče, na schématu procesu uvádí jak dochází k ověření bezpečnostního klíče mezi prodejcem a vlastníkem klíče.
Příloha A (informativní) Soupis obchodních pravidel pro používání platebních aplikací
V příloze jsou uvedeny dokumenty informativního charakteru, které jsou implementovány v nepřímém plnění.
Zprávy uvedené v kapitole 4.4 vyžadují předchozí implementaci technického dokumentu ERA B5, na nějž se odkazuje příloha A..
Tabulka uvádí technické dokumenty, které jsou uvedeny v TAP – TSI