ISO TR 19083-1 - Inteligentní dopravní systémy (ITS) – Veřejná doprava – Nouzová evakuace a řízení při katastrofách – Rámec činností

Aplikační oblast: Veřejná doprava osob

PDF

Rok vydání normy a počet stran: Vydána 2016, 54 stran

Rok zpracování extraktu: 2018

Úvod

Technická zpráva ISO/TR 19083-1 (dále jen “popisovaný dokument”) se zabývá strategií krizového řízení v oblasti veřejné dopravy. Dokument popisuje šablony, které jsou vytvořeny pro zlepšení průběhu rozhodování všech zúčastněných organizací. Doporučuje jaké druhy požadovaných informací a nezbytných opatření mají být dodržovány v jednotlivých fázích katastrofy, aby byla zajištěna účinná veřejná doprava v reakci na situaci po katastrofě a v průběhu obnovy. V dokumentu jsou popsány obecně jednotlivé fáze katastrofy.

Poznámka: Extrakt uvádí vybrané kapitoly popisovaného dokumentu a přejímá původní číslování kapitol.

Užití

Popisovaný dokument vychází ze systému krizového řízení ve veřejné správě v USA. Odkazuje na národní, regionální a lokální strategie a je určen orgánům, které tvoří provozní koncepty pro rozhodování v nouzových situacích. Navrhuje, aby systém veřejné dopravy byl jedním z hlavních systémů, který organizuje mobilitu při krizových situacích. Dokument může být metodikou pro provozovatele veřejné dopravy, kteří vytvářejí plány krizového řízení v rámci jejich informačních systémů a chtějí zavést systém pro podporu rozhodování ve veřejné dopravě při nouzové evakuace a reakci na katastrofu a obnovení po katastrofě (PT-DSS-EEDRR) .

1. Předmět normy

Účelem popisovaného dokumentu je definovat rámec činností, které je potřeba nastavit v oblasti veřejné dopravy, když se stane organizátorem mobility při nouzové evakuaci při katastrofách a jiných situacích.

2. Souvisící normy

Tato technická zpráva nemá samostatně uvedené související normy, ale v textu se odkazuje na 2 normy, tok informací mezi systémy provozovatelů veřejné dopravy, systémy řízení dopravy a centry krizového řízení (ISO/PWI 19083-2) a případy užití pro výcvik krizových situací pro provozovatele veřejné dopravy (ISO/TR 19083-3).

3. Termíny a definice

Kapitola obsahuje 8 termínů a definic. Klíčové termíny jsou následující:

obnova po katastrofě (disaster recovery) – fáze obnovy, která začíná ihned po odeznění ohrožení lidského života s cílem co nejrychlejší obnovy zasažené oblasti do původního stavu

reakce na katastrofu (disaster response) – druhá fáze cyklu řízení katastrofy tvořené varováním/evakuací, hledáním a záchranou, s poskytnutím okamžité pomoci, posouzením škod, navazující pomoci a okamžitou obnovou insfrastruktury

Další termíny a zkratky z oboru ITS jsou obsaženy ve slovníku ITS terminology.

4. Symboly a zkratky

Kapitola dále obsahuje 16 zkratek termínů. Klíčové zkratky jsou následující:

DSS systémy podpory rozhodování (decision support systems)

EEDRR nouzová evakuace a reakce na katastrofu a obnovu po katastrofě (emergency evacuation and disaster response and recovery)

PT-DSS-EEDRR systém podpory rozhodování ve veřejné dopravě při nouzové evakuace a reakci na katastrofu a obnovení po katastrofě (public transport decision support system for emergency evacuation and disaster response and recovery)

PT veřejná doprava (public transport)

4 Přehled a rámcové požadavky

4.1 Úvod

Kapitola (rozsah 1 strana) popisuje o čem technické zpráva je. Uvádí, že je napsána obecně a jednotlivé veřejné správy si mohou dle svých požadavků doplnit svá specifika.

4.2 Hlediska pro použití veřejné dopravy při nouzovou evakuaci a reakci na katastrofu

Kapitola (rozsah 3 strany) uvádí, že orgány veřejné správy nastavují kritéria, podle kterých se rozhodne využít veřejnou dopravu pro nouzovou evakuaci. V příloze A tohoto dokumentu jsou uvedeny orgány a agentury, které tyto kritéria nastavují. Kapitola popisuje ve 2 článcích, o jaká hlediska se jedná a popisuje rozdílné postupy v evakuaci při předpovídaných katastrofách (hurikány, povodně) a ostatních katastrofách (zemětřesení, chemický výbuch atd). Kritéria se nastavují v obou případech pro stanovení potřeby evakuace, zohlednění kolik času na evakuace je a jakou kapacity k provedení takovéto evakuace je (počty vozidel a počty sedadel pro dospělé).

4.3 Agentury a organizace zapojené do regionálně podporovaných evakuací, reakcí na katastrofu a obnovu po katastrofě

Tato kapitola (rozsah 2 strany) ve 4 článcích definuje agentury, které se podílejí a jsou zodpovědné na národní, regionální a místní úrovni za krizové řízení.

4.4 Role a zodpovědnosti

Tato kapitola (rozsah 2 strany) popisuje fáze, na které se standardně dělí katastrofa. V tabulce 1 jsou následně uvedeny role a odpovědnosti, které se plní v těchto fázích nouzové evakuace a reakce na katastrofu a obnovu po ní. Jedná se o následující fáze:

- Fáze 1 – Pokročilé plánování (Advanced planning)

- Fáze 2 – Oznámení o události (Incident Notification)

- Fáze 3 – Aktivace a mobilizace (Activation and Mobilization)

- Fáze 4 – Evakuační operace (Response Operations)

- Fáze 5 – Znovuobnovení (Re-entry)

- Fáze 6 – Posouzení a hodnocení (Debrief and Assessment)

Tabulka je obsáhlá a je zde uveden pouze výstřižek

Obrázek 1: Role a odpovědnosti (výstřižek tabulky 1 normy)


 

5 Šablona konceptu operací pro systém podpory rozhodování řízení veřejné dopravy

5.1 Úvod

Kapitola (rozsah 1 strana) popisuje šablonu, která je vytvořena za účelem řešení postup jednotlivých akcí v řízení, rozdělených podle fází katastrof. Šablona pomáhá krizovým manažerům v rozhodování při jednotlivé fázi evakuace, která je řízena veřejnou dopravou. Vzhledem k tomu, že každá regionální a místní jurisdikce má své vlastní postupy pro řízení katastrof, je tato šablona vytvořena v obecné rovině, nezachází k detailům, ty si pak upraví každý zodpovědný subjekt podle svých požadavků.

Kapitola dále v článku popisuje, jak šablona pomáhá v rozhodování a naplňování specifických požadavků všech zapojených subjektů zodpovědných za řízení katastrof. Vzhledem k tomu že, při katastrofách je zapojen velký počet krizových manažerů, pomáhá vytvořená šablona krizovému manažerovi veřejné dopravy, aby:

  • Získal souhlas všech zúčastněných agentur s postupem

  • Definoval podmínky pro systém podpory rozhodování;

  • Definoval prostředí, ve kterém poběží systém podpory rozhodování;

  • Pomohl v definování požadavků od zainteresovaných uživatelů;

  • Uvedl kritéria pro validaci dokončeného systému podpory rozhodování.

5.2 Cíle PT-DSS-EEDRR

Tato podkapitola v rozsahu 13 stran a 5 článků popisuje přínosy zavedení podpůrného softwarového systému pro rozhodování do systému veřejné dopravy v rámci krizového řízení. Popisuje, že se jedná o interaktivní systém, který zohledňuje data ze systému řízení dopravy, data ze strategií pro krizová řízení a data z modelů dopravy. Účinný je zejména v situacích, které se rapidně mění a je potřeba v reakci na ně rychle změnit operační řízení veřejné dopravy.

Informace, které PT-DSS-EEDRR shromažďuje, jsou obvykle následující:

  • Lokální, regionální a národní kritéria pro vyhlášení krizového stavu

  • Evakuační plány a příklady nejlepší praxe z krizových situacích.

  • Zdroje dat z řízení dopravy v případě krizového řízení.

V článku 5.2.2 jsou pak popisovány příklady dohod a schválení, které je potřeba uskutečnit mezi řídícími pracovníky před implementaci systému PT-DSS EEDRR do systému řízení veřejné dopravy. Tyto dohody jsou důležité pro to, aby všichni zúčastnění řídící pracovníci složek záchrany byli obeznámeni s tím, že k rozhodování je zapojen systémem. Pro lepší účinnost systému jsou požadován zkušební provozu a školení příslušných pracovníků, kteří jsou určeni pro řízení dopravy pro řízení krizových situací.

V tabulce č. 5 dokumentu jsou popsány cíle, které by měli být dosaženy v jednotlivých fázích reakce na katastrofu a k nim definovány odpovídající role.

Cíle, jsou v článku blíže rozepsány včetně všech jednotlivých úkolů, které je potřeba splnit.

V tabulkách 7-10 jsou dále uvedeny scénáře pro konkrétní krizové situací (například pro hurikán, záplavy, zemětřesení).

Tabulky jsou obsáhlé a je zde uveden pouze ukázka z tabulky 5 a 7 normy

 

Obrázek 2 – Cíle odezvy na stádia incidentu a role (výstřižek tabulky 5 normy)

 

Obrázek 3 ­– Scénář při záplavě s vylitým nebezpečným materiálem (tabulka 7 normy)

5.3 Přehled systému

Podkapitola (rozsah 4 strany) popisuje kdy a kým je aktivován softwarový systém rozhodování. Na schématu 2 normy jsou uvedeny jednotlivé subsystémy ITS a je uvedeno, že systém rozhodování patří do centrálního ITS subsystému. PT-DSS-EEDRR využívá subsystémy a sítě ITS uvedené ve schématu pro shromažďování informací z více zdrojů a míst, včetně místa incident.

Obrázek 4 – Subsystém ITS v interakci s PT-DSS EEDRR (obr. 2 normy)


Obrázek 4 znázorňuje architektur systému na cloudové infrastruktuře. Architektura systému je složena ze tří vrstev. Cloudová infrastruktura poskytuje základní platformu a prostředí pro systém podpory rozhodování. Díky centralizovanému pojetí systému je možnost připojit různý počet dalších potřebných systémů pro komunikaci z venku. Podkapitola dále uvádí výhody cloud computingu

Obrázek 5 - Centralizovaná architektura PT-DSS EEDRR (obr. 3 normy)

5.4. Dopady provozu systému

Podkapitola (rozsah 1 odstavec), popisuje, předpoklady úspěchu systému. Jedná se hlavně o možnost propojení velkého množství dat z uvedených zdrojů a z kontinuálního doplňování získaných příkladů řešení a modelování

Příloha A (informativní) Orgány a strategie

Příloha obsahuje soupis orgánů a strategií k danému tématu, rozdělených na asijský region, evropský region a region severní Ameriky. Příloha je v rozsahu 1 strany.

Příloha B (informativní) Odpovědnosti řídících pracovníků

Příloha na 5 stranách popisuje jednotlivé činnosti a odpovědnosti řídících pracovníků při krizovém stavu. Jedná se o krizového manažera, koordinátora řízení dopravy, koordinátora plánování dopravy a koordinátora logistiky. 

Výběr podle typu

Výběr podle aplikačních oblastí